Fogyasztói társadalmunk manapság elképesztő keresletet generál a drága és divatos, önkifejezésre alkalmas cuccok iránt. A gyártók szempontjából ezek előnyös tulajdonsága, hogy csinos haszonkulccsal lehet elpasszolni őket, ráadásul holmi „válságidőszak” meg sem kottyan, hiszen nem az árérzékeny vásárlókat veszik célba.
A 2001-ben újjászületett Mini és a 2007-ben reinkarnálódott Fiat 500-as óta tudjuk, hogy a legapróbb négykerekűeknél is hibátlanul működik a recept. Ebből a piaci habos tortából szeretne most kihasítani egy jókora szeletet az Opel, a márka alapítójáról elnevezett Adam divatmini pályafutása pedig ígéretesen kezdődött: bevezetésekor egyetlen hét leforgása alatt elkapkodtak belőle 20 ezer darabot!
Miután nincsenek legendás ősei, s nem lengi körül a múltidézés romantikája, az Opel Adam egészen másképp trendi. Inkább a Citroën DS3-as anti-retro útját járja, és modern formákkal operál, miközben új szintre emeli a személyre szabhatóság fogalmát: az Opel állítása szerint 61 ezer külső (Adam Selection alaptípus divatosan merész Adam Jam, elegáns Adam Glam és sportos Adam Slamkivitelek, 12 fényezés, 3 tetőszín, 6 látványcsomag, 31 különböző felni, 6 küllőklipsz, hűtőmaszkbetétek, tükörházak, matricázás és számtalan egyéb kiegészítő) és 82 ezer belső variáció (4 belső alapszín, 5 tetőpanel vagy panoráma-napfénytető, 15 üléskárpit, 19 bármikor cserélhető dekorelemkészlet, hangulatvilágítás, satöbbi) létezik! Jókora túlzással persze, de akkora az esélye, hogy két pontosan ugyanolyan Adam találkozik, mint a lottóötösnek.
Ügyesen titkolja, hogy Corsa-technikára épül
Fekete-fehér-piros unisex színkombinációs tesztautónk az Adam Slam sportos vonalat képviselte OPC Line látványcsomaggal, 17 colos felnikkel, sportfutóművel és számtalan egyéb kiegészítővel felvértezve, javarészt azonban így is a hölgyek fordultak utána vágyakozva. Beülve a vezetési pozíció valamivel magasabb a kelleténél, és az ülőlap picit rövidnek tűnik, de egyébként kellemes környezet fogad. Szépen kidolgozottak és lendületesek a formák, az anyagválasztás többnyire igényes, a felszereltség pedig egyenesen nagyautós lehet: rendelhető kormány- és ülésfűtés, holttérfigyelés, automata parkolássegéd és színes, érintőképernyős Intellilink multimédiás egység – a Selection alapmodellnek azért vannak hiányosságai. Elöl minden irányban meglepően jó a térkínálat, egy 3,7 méter hosszú miniautónál pedig nincs mit csodálkozni azon, hogy hátul legfeljebb gyerekek férnek el kényelmesen, és a poggyásztér is aprócska. A második üléssor inkább a csomagtartó kiegészítésére szolgál, ami szükség esetén az 50:50 arányban dönthető támlákkal 170-ről 663 literre bővíthető.
Egyelőre az 1,4-es, 100 lóerős az Adam legacélosabb motorja. Városban kellően fürge és ügyesen mozog, még csak nem is szükséges nagyon hajszolni ahhoz, hogy tartsuk a forgalom ritmusát. Az egészséges dinamikához nagyban hozzájárul az ötfokozatú sebességváltó rövid áttételezése is, kevésbé szerencsés, hogy a karja hosszú utakon jár és kissé karcosan kapcsolható. Persze a lendületes autózáshoz pörgetni kell a négyhengerest, s mivel nem egy nyomatékhuszár, nagyobb emelkedőnél vagy előzéskor ajánlatos visszaváltani. Az sincs kedvező hatással a fogyasztásra, hogy ötödikben 130 km/órás tempónál már közel 4000-et forog a főtengely. Tesztünk végén közepesnek mondható 6,4 literes átlagot mértünk, melynek elérésében a bármelyik változathoz 100 ezer forintos felárral választható start-stop rendszer segített.
Ha nem is a Mini vagy a Citroën DS3-as élményét nyújtja, azért jó vezetni az Adamot. Kormányzása viszonylag közvetlen és pontos, bár kissé könnyű (a City gomb megnyomása után egy ujjal is tekerhető), és a visszajelzéseket szinte tökéletesen elnyeli az elektromos szervo. Vidáman követi az iránymutatást és szépen kanyarodik, a feszes sportfutóművel és a 17-es kerekekkel határozottan fogja az utat és stabilan fordul. Tovább forszírozva a tempót, az orra kezd finoman lecsúszni az ívről, jóindulatú alulkormányzottság jellemzi. Ehhez képest a gördülési komfort is megfelelő, de a rövid tengelytáv és az egyszerű futómű miatt a sűrű úthibák, keresztbordák kizökkentik a béketűrésből.
Tetszett
– tetszetős formaterv
– értékes belső
– személyre szabhatóság
– nagyautós extrák
Nem tetszett
– átlagos technika
– hátul szűk
– apró csomagtartó
Összegzés
Ahogy az 1,2-es Adam Selection belépőmodell 3 milliós, úgy az 1,4 literes, 100 lovas „csúcsmodell” 3 570 000 forintos indulóára is tájékoztató jellegű, a minden földi jóval felszerelt tesztautó ugyanis már 5,4 millióba került… A divatozás bizony drága dolog.
Opel Adam 1.4 Ecotec
Összlökettérfogat: 1398 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 74 kW (100 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 130 Nm 4000/perc
Hossz./szél./mag.: 3698/1720/1484 mm
Tengelytáv: 2311 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1472/1464 mm
Fordulókör: 10,17 m
Saját tömeg/teherbírás: 1120/345 kg
Csomagtér: 170/663 l
Üzemanyagtank: 38 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,5 s
Maximális sebesség: 185 km/h
Város/országút/vegyes: 6,6/4,2/5,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 119 g/km
A modell alapára: 3 050 000 Ft (1.2 Selection)
A tesztelt modell ára: 3 570 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!