Új, számára ismeretlen vadászterületre merészkedett a Jeep! Egyszerűen arról van szó, hogy bármennyire is stabil a Wrangler és a Grand Cherokee vásárlóközönsége, Európában ezekből a típusokból nem lehet mennyiséget eladni, tehát olyan modellre volt szükség, amely viszonylag széles körben elérhető. A Jeep újdonsága a manapság oly népszerű kis SUV-k közé sorolható, vagyis a Renegade többek között a Nissan Juke, a Renault Captur, a Peugeot 2008-as, vagy az Opel Mokka ellen száll ringbe. Itt van továbbá egy házon belüli vetélytárs a Fiat 500X képében: az olasz szabadidő-autó és a kis Jeep külsőleg nem is különbözhetnének jobban (az egyik gömbölyded, a másik szögletes), de a lemezek alatt nagyon szoros rokonság fedezhető fel: a platform mellett a motorpaletta is teljesen megegyezik, és ha ez nem lenne elég, mindkettő a Fiat olaszországi Melfiben található gyáregységében készül.

Sok helyen tetten érhető a Fiat 500X-szel való rokonság. Az utasoldali „majrévas” minden Renegade sajátja. Könnyen leolvasható műszerek és sárfolt-imitáció a fordulatszámmérőben Sok helyen tetten érhető a Fiat 500X-szel való rokonság. Az utasoldali „majrévas” minden Renegade sajátja. Könnyen leolvasható műszerek és sárfolt-imitáció a fordulatszámmérőben

Bár a Jeep hagyományai miatt a Renegade-ből létezik komoly, terepjárásra alkalmas változat a Trailhawk kivitel képében, az alapmodellek fronthajtással rendelkeznek. Sőt, az 1,6-os dízel, illetve az 1,6-os szívó és az 1,4-es turbós benzines 140 lóerős kivitele kizárólag elsőkerékhajtással kapható, mert hiába keménykötésű a külső, ebben a kategóriában nem a terepjáró képesség, hanem a robusztus megjelenés és a magas üléspozíció a lényeg. Persze az sem mellékes, hogy a Renegade-del gond nélkül fel lehet állni magas padkákra, és egy-egy meredek kaptató sem jelent gondot.

Ügyes megoldás: tárolórekesz lapul az anyósülés alatt. Fotó: Hilbert Péter Ügyes megoldás: tárolórekesz lapul az anyósülés alatt. Fotó: Hilbert Péter

Az viszont tény, hogy az új Jeep külleme eléggé megosztó. El kell fogadni, hogy van, akinek tetszik, van, akinek nem, az én személyes véleményem az, hogy a Renegade nem egy arányos autó, de annyira különbözik a vetélytársaktól és olyan jópofa, hogy biztosan szegényebb lenne nélküle a szegmens. Az pedig kifejezetten érdekes, hogy a gyártó sportot űzött abból, hogy minél több helyen utaljon a legendás Willysre. Az ős-Jeep „arclenyomata” ott figyel a szélvédő tövében és a belső visszapillantó tükör házán, és akkor még nem beszéltünk az olyan gegekről, mint hogy a fordulatszámmérőben a piros mező egy sárfoltot idéz. Egyébként ezeket az „utalásokat” leszámítva semmi különlegeset nem tartogat a meglehetősen egyszerű anyagokból épített belső, már ha azt leszámítjuk, hogy a mai új autókhoz képest nagyon meredek szögben áll a szélvédő. Ez már önmagában azt jelenti, hogy állandó 130-as tempónál a kelleténél erősebb szélzaj jut be a kabinba (a nagy tükrök felől is jön a zaj), az viszont inkább zavaró, hogy a vaskos A-oszlopok sokat takarnak, sőt, még a C-oszlopok sem éppen vékonyak. Ezért a számos vezetéstámogató eszköznél (adaptív tempomat és beleset-megelőző is van) is fontosabb a tolatókamera megrendelése – utóbbi nem keveset 187 000 forintot kóstál, de ehhez megkapjuk a holttér- és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő rendszereket is.

Vetélytársaihoz képest hatalmas a hely az új Jeepben Vetélytársaihoz képest hatalmas a hely az új Jeepben

A kis Renegade viszont egy igazi meglepetéssel is szolgált: bár a hosszúsága mindössze 4,23 méter, túlzás nélkül gigászi a hátsó lábtér! Mindez azért komoly fegyvertény a Jeep kezében, mert a konkurensek nem arról híresek, hogy a hátsó soruk kényeztető lenne, márpedig a Jeepben még égimeszelők is kényelmesen utazhatnak – a középső ülés sajnos itt is spártai. A csomagtartó mérete már csak átlagos (351 liter), és bár a rakodóperem magas, az egyszerű bővíthetőséggel jó pontokat szerez a Renegade.

Bővítve 1257 literes a raktér Bővítve 1257 literes a raktér

Tesztautónkat a számos Fiatból ismert 1,4-es, benzines turbómotor hajtotta 140 lóerős teljesítménnyel, és ezúttal sem kellett csalódni benne. Az tény, hogy van egy kis turbólyuk, de ha elkapja a fonalat, egészen erős, és turbómotor létére nem csak egy viszonylag szűk tartományban használható, nem gyengül el magas fordulaton sem. Apróságnak tűnik, de ügyes húzás a Jeep részéről, hogy amikor kinyomjuk a kuplungpedált, az alapjárat egyből megemelkedik 200-zal, így például finom manővereknél (pl. tolatás), egyenes úton nem is kell a gázhoz érni – éppen úgy, mint a nyomatékos dízeleknél! Egyébként az 1,4-es turbómotorral városban simán elvan 7,0 liter benzinnel a Renegade, egyedül akkor ugrik meg a fogyasztás, ha huzamosabb ideig autópályázunk, ilyenkor 8,0 liter körüli értékeket ír a fedélzeti számítógép. A Fiatokból kiindulva ez sokkal inkább a légellenállás és a viszonylag rövid áttételezés, mintsem a motor számlájára írható. A hatfokozatú kézi váltó a könnyen kapcsolható fajtából való, és a futómű is remek, ugyanis egyértelműen komfortra hangolták, egy szabadidő-autónál pedig ez a legjobb! A Renegade nem jön zavarba a fekvőrendőröktől, és a kátyúkkal tarkított utakon is tisztességesen kirugózza az egyenetlenségeket.

Élénk és pörgős az 1,4-es, turbós benzines Élénk és pörgős az 1,4-es, turbós benzines

A Jeep egyértelműen a riválisok fölé lőtte be a Renegade árát, az 5,25 milliós alapár viszont nem túlzó, ha figyelembe vesszük a hatalmas helykínálatot és azt, hogy a praktikumban hasonló értéket képviselő kompakt kombik, vagy egyterűek is ezen az árszinten mozognak. Az én tippem egyébként pont az 1,4-es, turbós benzines, fronthajtással: a 6 250 000 forintos alapárért egy kellő erőtartalékokkal rendelkező motort és tisztességes felszereltséget kapunk.

Bár a hátfal szinte teljesen függőleges, a vaskos C-oszlopok miatt ajánlott a tolatókamerát megrendelni Bár a hátfal szinte teljesen függőleges, a vaskos C-oszlopok miatt ajánlott a tolatókamerát megrendelni

Tetszett
• nyomatékos motor
• hatalmas helykínálat
• komfortos rugózás
• széles motorpaletta

Nem tetszett
• vaskos A-oszlopok
• magas rakodóküszöb
• olcsónak ható belső

Összegzés
A különc külső miatt ugyan megosztó az új Jeep, a turbómotorral jó vezetni, helykínálata pedig egyenesen osztályelső. Az viszont bosszantó, hogy még a Fiat 500X beltere is értékesebbnek hat.

Jeep Renegade 1.4 MultiAir 2 FWD
Összlökettérfogat: 1368 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 103 kW (140 LE) 5500/perc
Max. nyomaték: 230 Nm 1750/perc

Hossz./szél./mag.: 4236/1805/1667 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1541/1541 mm
Fordulókör: 11,0 m
Saját tömeg: 1356 kg
Csomagtér: 351/1257 l
Üzemanyagtank: 48 l
0-100 km/h: 10,9 s
Max. sebesség: 181 km/h
Átlagfogyasztás (város/országút/vegyes): 7,6/5,1/6,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 140 g/km
A modell alapára: 5 250 000 Ft (1.6 E-TorQ FWD)
A tesztelt verzió ára: 6 250 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!