Új, számára ismeretlen vadászterületre merészkedett a Jeep! Egyszerűen arról van szó, hogy bármennyire is stabil a Wrangler és a Grand Cherokee vásárlóközönsége, Európában ezekből a típusokból nem lehet mennyiséget eladni, tehát olyan modellre volt szükség, amely viszonylag széles körben elérhető. A Jeep újdonsága a manapság oly népszerű kis SUV-k közé sorolható, vagyis a Renegade többek között a Nissan Juke, a Renault Captur, a Peugeot 2008-as, vagy az Opel Mokka ellen száll ringbe. Itt van továbbá egy házon belüli vetélytárs a Fiat 500X képében: az olasz szabadidő-autó és a kis Jeep külsőleg nem is különbözhetnének jobban (az egyik gömbölyded, a másik szögletes), de a lemezek alatt nagyon szoros rokonság fedezhető fel: a platform mellett a motorpaletta is teljesen megegyezik, és ha ez nem lenne elég, mindkettő a Fiat olaszországi Melfiben található gyáregységében készül.
Bár a Jeep hagyományai miatt a Renegade-ből létezik komoly, terepjárásra alkalmas változat a Trailhawk kivitel képében, az alapmodellek fronthajtással rendelkeznek. Sőt, az 1,6-os dízel, illetve az 1,6-os szívó és az 1,4-es turbós benzines 140 lóerős kivitele kizárólag elsőkerékhajtással kapható, mert hiába keménykötésű a külső, ebben a kategóriában nem a terepjáró képesség, hanem a robusztus megjelenés és a magas üléspozíció a lényeg. Persze az sem mellékes, hogy a Renegade-del gond nélkül fel lehet állni magas padkákra, és egy-egy meredek kaptató sem jelent gondot.
Az viszont tény, hogy az új Jeep külleme eléggé megosztó. El kell fogadni, hogy van, akinek tetszik, van, akinek nem, az én személyes véleményem az, hogy a Renegade nem egy arányos autó, de annyira különbözik a vetélytársaktól és olyan jópofa, hogy biztosan szegényebb lenne nélküle a szegmens. Az pedig kifejezetten érdekes, hogy a gyártó sportot űzött abból, hogy minél több helyen utaljon a legendás Willysre. Az ős-Jeep „arclenyomata” ott figyel a szélvédő tövében és a belső visszapillantó tükör házán, és akkor még nem beszéltünk az olyan gegekről, mint hogy a fordulatszámmérőben a piros mező egy sárfoltot idéz. Egyébként ezeket az „utalásokat” leszámítva semmi különlegeset nem tartogat a meglehetősen egyszerű anyagokból épített belső, már ha azt leszámítjuk, hogy a mai új autókhoz képest nagyon meredek szögben áll a szélvédő. Ez már önmagában azt jelenti, hogy állandó 130-as tempónál a kelleténél erősebb szélzaj jut be a kabinba (a nagy tükrök felől is jön a zaj), az viszont inkább zavaró, hogy a vaskos A-oszlopok sokat takarnak, sőt, még a C-oszlopok sem éppen vékonyak. Ezért a számos vezetéstámogató eszköznél (adaptív tempomat és beleset-megelőző is van) is fontosabb a tolatókamera megrendelése – utóbbi nem keveset 187 000 forintot kóstál, de ehhez megkapjuk a holttér- és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő rendszereket is.
A kis Renegade viszont egy igazi meglepetéssel is szolgált: bár a hosszúsága mindössze 4,23 méter, túlzás nélkül gigászi a hátsó lábtér! Mindez azért komoly fegyvertény a Jeep kezében, mert a konkurensek nem arról híresek, hogy a hátsó soruk kényeztető lenne, márpedig a Jeepben még égimeszelők is kényelmesen utazhatnak – a középső ülés sajnos itt is spártai. A csomagtartó mérete már csak átlagos (351 liter), és bár a rakodóperem magas, az egyszerű bővíthetőséggel jó pontokat szerez a Renegade.
Tesztautónkat a számos Fiatból ismert 1,4-es, benzines turbómotor hajtotta 140 lóerős teljesítménnyel, és ezúttal sem kellett csalódni benne. Az tény, hogy van egy kis turbólyuk, de ha elkapja a fonalat, egészen erős, és turbómotor létére nem csak egy viszonylag szűk tartományban használható, nem gyengül el magas fordulaton sem. Apróságnak tűnik, de ügyes húzás a Jeep részéről, hogy amikor kinyomjuk a kuplungpedált, az alapjárat egyből megemelkedik 200-zal, így például finom manővereknél (pl. tolatás), egyenes úton nem is kell a gázhoz érni – éppen úgy, mint a nyomatékos dízeleknél! Egyébként az 1,4-es turbómotorral városban simán elvan 7,0 liter benzinnel a Renegade, egyedül akkor ugrik meg a fogyasztás, ha huzamosabb ideig autópályázunk, ilyenkor 8,0 liter körüli értékeket ír a fedélzeti számítógép. A Fiatokból kiindulva ez sokkal inkább a légellenállás és a viszonylag rövid áttételezés, mintsem a motor számlájára írható. A hatfokozatú kézi váltó a könnyen kapcsolható fajtából való, és a futómű is remek, ugyanis egyértelműen komfortra hangolták, egy szabadidő-autónál pedig ez a legjobb! A Renegade nem jön zavarba a fekvőrendőröktől, és a kátyúkkal tarkított utakon is tisztességesen kirugózza az egyenetlenségeket.
A Jeep egyértelműen a riválisok fölé lőtte be a Renegade árát, az 5,25 milliós alapár viszont nem túlzó, ha figyelembe vesszük a hatalmas helykínálatot és azt, hogy a praktikumban hasonló értéket képviselő kompakt kombik, vagy egyterűek is ezen az árszinten mozognak. Az én tippem egyébként pont az 1,4-es, turbós benzines, fronthajtással: a 6 250 000 forintos alapárért egy kellő erőtartalékokkal rendelkező motort és tisztességes felszereltséget kapunk.
Tetszett
• nyomatékos motor
• hatalmas helykínálat
• komfortos rugózás
• széles motorpaletta
Nem tetszett
• vaskos A-oszlopok
• magas rakodóküszöb
• olcsónak ható belső
Összegzés
A különc külső miatt ugyan megosztó az új Jeep, a turbómotorral jó vezetni, helykínálata pedig egyenesen osztályelső. Az viszont bosszantó, hogy még a Fiat 500X beltere is értékesebbnek hat.
Jeep Renegade 1.4 MultiAir 2 FWD
Összlökettérfogat: 1368 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 103 kW (140 LE) 5500/perc
Max. nyomaték: 230 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4236/1805/1667 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1541/1541 mm
Fordulókör: 11,0 m
Saját tömeg: 1356 kg
Csomagtér: 351/1257 l
Üzemanyagtank: 48 l
0-100 km/h: 10,9 s
Max. sebesség: 181 km/h
Átlagfogyasztás (város/országút/vegyes): 7,6/5,1/6,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 140 g/km
A modell alapára: 5 250 000 Ft (1.6 E-TorQ FWD)
A tesztelt verzió ára: 6 250 000 Ft
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!