Ott áll az M4-es a parkolóban, s a tudat, hogy a kulcs a zsebemben van, bizsergető térdremegést, némi tenyérizzadást és határozott birtoklási ösztönt vált ki. Utóbbinak persze gátat szab a 20 millió feletti vételár, a többi azonban orvosolható. Mielőtt magamra zárnám a „kéjbarlang” ajtaját, nem árt kicsit tisztázni az M4-es mibenlétét…

A lényeg a különbözőségben rejlik, s ehhez nem egy konkurens modellel, hanem a 4-es kupé bázisverziójával a legjobb példálózni. A gyönyör adott, hiszen egy 420d is remek kiállású autó, itt azonban másról, többről van szó: a karosszérián csak az ajtók, a lámpatestek és a hűtővesék azonosak! Az M4-es minden porcikája a sportosság és a tömegcsökkentés érdekében állt össze, ennek megfelelően a motorháztető, az első sárvédők és a futómű elemei alumíniumból készülnek, a tetőlemez, a kardántengely és az első gólyalábakat összekötő toronymerevítő pedig szénszál-erősítésű műanyagból. Az egyébként használható méretű csomagtér fedelének belseje is karbon, míg a külső héj üvegszál-erősítésű műanyag – az M4-es teste szinte olyan, mint egy utcaiból átépített versenyautóé.

A kerámiafékek (400/380 mm) felára 2 429 100 Ft, elöl 6, hátul 4 dugattyú szorít. Fotó: Hilbert Péter A kerámiafékek (400/380 mm) felára 2 429 100 Ft, elöl 6, hátul 4 dugattyú szorít. Fotó: Hilbert Péter

A belső atmoszféra is egyedi, a világító emblémás kagylóülésektől kezdve a menetdinamikai programkapcsolókon át a váltófüles sportkormányig. Ha beülünk, tudjuk, hogy éles lőfegyverrel van dolgunk, itt semmi sem álca, vagy puszta marketingmegoldás.

Kaméleon: szinte minden viselkedési paraméter személyre szabható Kaméleon: szinte minden viselkedési paraméter személyre szabható

Amikor tényleg más dimenzióról beszélünk

Na de milyen az M4-es, ha a rendeltetési céljának megfelelően kiaknázzuk a teljesítményét? Döbbenetesen közvetlenül reagál mindenre, teljes énjén érződik, hogy sportmodellnek született, így a komfort csak bizonyos határokon belül játszik szerepet. Ahogyan „felszisszen” a két, kis tehetetlenségű turbó, rögtön hatalmas dózisban jön a pusztító 431 lóerő, és egy kisebbfajta gyomrossal ér fel, ahogyan eléri a megengedett legnagyobb tempót – főleg rajtautomatikával pokoli a produkció. Egyszerűen borzasztóan gyorsan történik minden, a nyers erő pedig sokkal vadabbá teszi, mint amilyen az elődmodell volt, érzésre ez bizony az 560 lóerős M5-össel van pariban, miközben a hangja turbómotor létére is egészen hihetetlen. Mégis az a legszebb, hogy a 3,0 literes sorhatos az egyik legpörgősebb turbós gépezet a piacon: 7600-as fordulatszámra képes, ráadásul, mint valami nagy szívómotor, még a leszabályozás előtt vesz egy nagy levegőt és olyan kitartóan tol, mintha sosem akarná abbahagyni.

Passzentos üléspár vérvörösben Passzentos üléspár vérvörösben

Csak akkor áll meg egy pillanatra az élet, ha manuális módban elérjük a tiltási határt: a hétfokozatú duplakuplungos váltó (1 297 800 Ft) ekkor nem kapcsol feljebb, megvárja, míg húzunk egyet a váltófülön, és egy kisebb robaj után elölről kezdődik a kilövés. A legkellemesebb meglepetés viszont, hogy mennyire jól adagolható az ereje. Nyilván egy falábú sofőr kikapcsolt ESP-vel az első kanyarban odaveri majd magát, de akinek van egy kis rutinja, hogy miként kell boldogulni egy erős hátsókerék-hajtású torpedóval, az rögtön nagyra értékeli majd. Elég egy kis bekormányzás, egy határozott gázadás, és elsőre olyan driftet lehet abszolválni az M4-essel, mintha egész életünkben ezt gyakoroltuk volna – az elektronikus szabályzású lamellás zárral rendelkező Aktív M differenciálmű a másodperc tört része alatt változtatja optimális mértékűre a zárónyomaték nagyságát, amely 0 és 100% között bármilyen értéket felvehet. Az óvatosabbaknak itt van az M Dynamic Mode, mely bizonyos mértékű kipörgést engedélyezve az enyhe erőcsúsztatást is lehetővé teszi anélkül, hogy durva farkitöréstől kellene tartani, de közben elhiteti az emberrel, hogy mekkora driftkirály.

Egy turbó 3 hengert levegőztet Egy turbó 3 hengert levegőztet

Meglepő, hogy már alapállásban is határozott kezet kíván a volán, Sport+ módban pedig olyan erő kell hozzá, ami utcai autóban ritkaság, ennek megfelelően visszajelzésből sincs hiány. Ha a lengéscsillapítást is bekeményítjük, már tényleg csak egy versenypályabérletre van szükségünk, ugyanis utcán aligha tudjuk megtalálni a határokat, maximum a közelükbe kerülhetünk. Ami biztos, hogy a következetes könnyűszerkezetes építés is hozzájárul az agilitáshoz, ugyanis riválisaihoz képest (Audi RS 5, Lexus RC F) kétmázsás előnye van az M4-esnek.

Jövőre lesz 30 éves az M3-as, a családba a mostani kupé hozta a 4-es jelzést. Ja, és ez az első turbós! Jövőre lesz 30 éves az M3-as, a családba a mostani kupé hozta a 4-es jelzést. Ja, és ez az első turbós!

TETSZETT
– vad külső
– átütő erő
– irányíthatóság
– kézi váltóval is elérhető

NEM TETSZETT
– hosszú úton fárasztó motorhang
– nem „kúszik” a fékpedál felengedésére

ÖSSZEGZÉS
Hű maradt önmagához a BMW, az M4-es nem puhult el, sőt inkább keményebb, mint az előző M3-as. Alighanem az új M3-assal együtt ez a legélvezetesebb modell jelenleg, amelyen a kék-fehér jelvény díszeleg.

BMW M4 DKG
Összlökettérfogat: 2979 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 bi-turbó
Max. teljesítmény: 317kW (431 LE) 5500-7300/perc
Max. forgatónyomaték: 550 Nm 1850-5500/perc

Hossz./szél./mag.: 4671/1870/1383 mm
Tengelytáv: 2812 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1579/1603 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1612/503 kg
Csomagtér: 445 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,1 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 11,1/6,7/8,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,7 l/100km
CO2-kibocsátás: 194 g/km
A modell alapára: 10 799 000 Ft (420i Coupé)
A tesztelt verzió ára: 23 174 800 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!