Agresszív autó az RS? Persze, mit vártak?! Piszok jól néz ki, a látványos kék fényezést szemérmetlenül nagy hátsó spoiler, tisztességes 18 colos felnik és lökhárítóba integrált kipufogóvégek teszik teljessé. Ez azonban nem csak amolyan cicomázás, a koda pucájában vér is van, méghozzá nem is kevés!
Váltóláz: némi finomhangolás ráfért volna
Nem tudom, hogy ez a tesztautó egyedi jelensége vagy sem, de elég idegesítő, hogy hideg reggeleken, közvetlenül indulás után, finom gázpedálkezelés mellett legkorábban 2750-es percenkénti fordulatszámon hajlandó csak felkapcsolni a DSG. A hatgangos, dupla kuplungos automata (576 580 Ft) egyértelműen a sportos habitusú sofőrök munkáját támogatja: a váltások villámgyorsan mennek végbe, a kart magunk felé, a végálláson hajszálnyit túlhúzva pedig a DSG sportprogramja aktiválható. Ez eddig szép és jó, de mi van akkor, amikor csak úgy haladni szeretnénk, nem pedig a kocsisorok között cikázni? A váltó finomhangolása nem tökéletes, D-ben, normál üzemmódban idegesen, a szükségesnél magasabb fordulatszámon hajlandó csak feljebb kapcsolni.
A 220 lóerős TSI 350 newtonméteres nyomatéka 1500-tól lehívható, ennek tükrében nem csoda, hogy dinamikus elindulásnál és kigyorsításnál a kipörgésgátló szinte állandóan aktív. A rajtprogramot hanyagoljuk, tapadási nehézségek miatt sokkal inkább ciki a mutatvány, mint amennyi haszna van… A 2,0 literes benzines piszok jól húz, ha a szükség úgy hozza, éppolyan lazán megindul 50-nél, mint 130-nál. A kipufogóhang szolid, és szintén hasonló jelzővel lehet illetni a hanggenerátor tevékenységét is. Utóbbi a TSI sportos hangját erősíti fel a kabinban, az intenzitása változtatható, de egyik állásban sem igazán meggyőző. Az automatához hasonlóan a sportfutómű is inkább pályán brillírozik. Nincs irgalom, a megerősített stabilizátorok, a keményre hangolt rugózás és a 15 mm-rel mélyebbre ültetett futómű a csekély oldaldőlést és a stabil kanyarvételt szolgálják. Kerüljük a kátyúkat, keresztbordákat, mert ezeken áthajtva nagy ütéseket szenved el az autó, meg persze az utasok is.
Igazából ez a két pont (váltó, futómű), ahol az Octavia RS egyértelműen nem ér(het) fel a konszerntárs VW Golf GTI szintjére. Nyilván nem véletlen, hogy a harmonikusabb Golf GTI-hez állítható futómű-karakterisztika is rendelhető, a kodához ugyanakkor nem. Az RS-tulajoknak be kell érniük a vezetői profilválasztás által kínált opciókkal (Normál, Sport, Eco, Individual). Utóbbiak hatással vannak például a motor, a kormányzás, a kanyarfényszóró és a klíma működésére, valamint a kipufogóhangra. Az már más lapra tartozik, hogy egy ilyen kaliberű autónál arcátlanság a vezetői profilválasztásért 71 120 forintot felszámolni.
Két tipp a harmonikus Octavia RS 2.0 TSI-re vágyóknak: válasszák nyugodtan a kézi váltós verziót és elégedjenek meg az alapáron kínált 17 colos felniknél. Utóbbival valamelyest mérsékelhető a sprőd rugózás, míg előbbivel javulnak a menetdinamikai és a fogyasztási mutatók is.
TETSZETT
– dinamika
– tágas kabin és raktér
– kényelmes ülések
NEM TETSZETT
– navigáció
– ideges DSG-váltó
– feszes rugózás
ÖSSZEGZÉS
Igazi túraautó az Octavia RS, de nem olyan perfekcionista, mint a konszerntárs Golf GTI. Futóműkarakterisztikája nem állítható, automatája kissé idegesen teszi a dolgát, ellenben tágasabb, kombiként is elérhető, és nem utolsósorban jóval olcsóbb a VW-nél.
koda Octavia RS 2.0 TSI DSG
Összlökettérfogat: 1984 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 162 kW (220 LE) 4500-6200/min
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 1500-4400/min
Hossz./szél./mag.: 4685/1814/1449 mm
Tengelytáv: 2680 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1535/1506 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1445/542 kg
Csomagtartó: 590/1580 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,9 s
Maximális sebesség: 245 km/h
Város/országút/vegyes: 8,1/5,4/6,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,87 l/100 km
CO2-kibocsátás: 149 g/km
A modell alapára: 7 372 640 Ft
A tesztelt verzió ára: 7 949 220 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!