A koda Rapid és a Spaceback verzió karosszériakoncepciója némi magyarázatot igényel: a „normál” Rapid tulajdonképpen egy lépcsőshátúnak kinéző ötajtós (a hátsó ablakkal együtt nyílik a csomagtérfedél), míg a Spaceback a kombik és ferdehátúak jellegzetességét vegyítő, szintén ötajtós modell.
Azonban amíg előbbi formája kicsit nyögvenyelősre sikeredett, addig az újdonság egy jó szín- és felniválasztással kifejezetten pofás. Ami a dimenziókat illeti, az már szemre is látszik, hogy a Spaceback kicsit kurtább. A változatlan tengelytávolság ellenére 179 mm-rel rövidebb az autó, ám az utastér helykínálatát ez nem befolyásolja, a Spacebackben bőséges a lábtér, a karosszéria szélessége pedig továbbra is inkább kisautós.
A kisebb külméretnek megfelelően 550 literes csomagtér helyett csak 415 liternyi helyre pakolhatunk, ugyanakkor a számadatok által sugallt különbség a valóságban kicsit árnyaltabban néz ki: a kombis farkialakítás miatt magasabb tárgyak könnyebben berakhatók a Spacebackbe (a kalaptartó a támlák mögé csúsztatható), így gyakorlatilag a helyzettől függ, mikor melyik a praktikusabb. A rögzítőfülek és az oldalsó rekeszek itt is megtalálhatók a raktérben, ám bővítés után nem lesz teljesen sík a felület, mert az ülőlapokat nem lehet felhajtani. Ettől függetlenül a maximális befogadóképesség területén nem érheti kritika a modellt, ugyanis közel 1,4 m3-esre duzzadhat a raktér.
Bevált darab a 105 lovas, 1,6-os dízelmotor
A felépítésben természetesen nem merülnek ki a különbségek, például a Spaceback sofőrje háromküllős volánt forgat, az extralistán pedig ott van a xenon fényszóró és a panorámatető, ami a kiindulási alaphoz egyáltalán nem rendelhető. Az ügyes részletekből itt sincs hiány, így a tanksapkafedélbe rejtett jégkaparó, a vezetőülés alatti rekesz, az ajtóba helyezhető hulladéktároló, vagy a parkolójegytartó remek szolgálatot tesz. A Rapid egyébként iskolapéldája annak, hogy egy jó felszereltség kisebb csodára képes: az alumíniumhatású betétekkel, a krómozott gyűrűkkel „feldobott” műszeregységgel és a navigációs rendszerrel egészen másképp néz ki a Spaceback, mint a „csupasz” bázismodell.
Menet közben sem okoz csalódást a Rapid, legalábbis a megannyi modellből ismert 105 lóerős, 1,6-os TDI-vel biztosan nem. Az 1260 kg-os testet rugalmasan mozgatja a közös nyomócsöves dízel, középtartományban kifejezetten energikusnak tűnik. Némileg árnyalja a képet, hogy a Rapidban csak ötgangos a váltó, a VW Touran, a Passat vagy a Golf 4Motion 1.6 TDI verzióihoz hat fokozat jár. Ennek ellenére autópályán sem válik tolakodóvá a hang, ám a fogyasztásban érzékelhető némi különbség, hiszen a 6,2 literes tesztfogyasztás nem számít bravúrosnak.
A Spaceback mindent egybevetve jól vezethető, ugyanis hibátlan pedálrenddel, ideális szervorásegítésű kormánnyal és remek sebességváltóval büszkélkedhet. Ha nem lenne ennyire feszes a futómű és jobban csillapítaná az úthibákat, akkor valóban nehezen lehetne belekötni a modellbe. Ami az anyagiakat illeti, a 75 lóerős, 1,2-es benzines Spaceback alapmodell 3 199 360 forintért vihető haza, azaz 100 ezer forinttal jutányosabb a „mezei” Rapidnál. Így meg lennék lepve, ha az importőr 2014-re tervezett 500 példányos értékesítési volumene ne jönne össze. A tesztelt 105 lóerős 1.6 TDI esetében sem szálltak el az árak, ez a verzió a jelenlegi 650 000 forintos árkedvezménnyel 4 401 970 forintot kóstál.
Spaceback 1.2 TSI 86 LE – Meglepetéssel szolgál
Közvetlenül a 105 lóerős dízelmodell után vettük górcső alá a 86 lóerős példányt, mégsem éreztük visszalépésnek. Már a menetteljesítményre vonatkozó adatok, a 11,7 másodperces gyorsulás és a 180 km/órás végsebesség előrevetítik, hogy tisztességesen megy az autó, de a gyakorlat még kellemesebb meglepetést tartogatott. Jól veszi a gázt és készségesen pörög fel a motor, s ha nem sietünk, 2000 alatt is felkapcsolhatunk. Az 1500-as fordulaton ébredő 160 Nm-es nyomaték még városhatáron kívül sem érződik kevésnek, olyannyira nem, hogy 90-es tempónál már szívesen kapcsolnánk hatodikba, ha lenne még egy fokozat (a 105 lovas 1.2 TSI esetén hatgangos váltónk van). Az egyetlen, ami a 86 lóerős verzió ellen szól, hogy autópályán kissé tolakodóvá válik a motorhang, de egyébként még ilyen körülmények között sem iszákos, a pillanatnyi fogyasztásmérő alapján 6,5 liter körül kér inni a motor. Így vegyes használatban 7,0 literes fogyasztással kalkulálhatunk, de ha megrendeljük a 77 470 forintos start-stop rendszert és a vele együtt járó fékenergiát hasznosító generátort, néhány decit spórolhatunk. A 86 lóerős modell jelenleg 499 999 forintos árkedvezménnyel, 3 631 541 forintért vihető haza, így ár-érték arányban ez a verzió a Spaceback-kínálat favoritja.
Tetszett
– eltalált forma
– praktikum
– hátsó lábtér
Nem tetszett
– kabinszélesség
– túl feszes futómű
– öt fokozatú váltó
Összegzés
Meg lennék lepve, ha a Spacebackre szerényebb kereslet lenne, mint a „hagyományos” Rapid iránt. Csomagtartója ugyan kisebb, de a nagyobb raktérmagasság miatt sok helyzetben jobban használható, az autó formája pedig lényegesen sikkesebb.
koda Rapid Spaceback 1.6 TDI
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE) 4400/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1500-2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4304/1706/1459 mm
Tengelytáv: 2602 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1463/1500 mm
Fordulókör: 10,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1260/535 kg
Csomagtér: 415/1380 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,3 s
Max. sebesség: 190 km/h
Város/országút/vegyes: 5,6/3,7/4,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 114 g/km
A modell alapára: 3 199 360 Ft (Spaceback 1.2 MPI)
A tesztelt verzió ára: 4 401 970 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!