Előszóként rekviem egy autótípusért: nem gyártják többé a magyar utcakép egyik jellegzetes alakját, a praktikus mérete és elnyűhetetlensége okán népszerű Nissan Vanette Cargót. Ám ez korántsem jelenti a Nissan kivonulását a könnyű haszonjárművek piacáról, sőt éppen ellenkező szándék érvényesül: lefedni minden igényt, közel másfélszeresére növelni az értékesítést, feldobni a nyereséget. Ennek elérése érdekében komoly flottillát állít hadrendbe a Renault-val szövetséges japán márka: a sort a Kubistar nyitja (a Renault Kangoo megfelelője), majd a Primastar (Trafic) és az Interstar (Master) következik, de itt van már két korábbi, eredeti japán típus felfrissített változata, az új Nissan Cabstar és Atleon is. Mivel a többieket – más emblémával – ismerjük már, most csak a két újdonsággal foglalkozunk.
Cabstar
Előnyös, ha egy kisteherautónak rövid a fülkéje, mert így hosszabb lehet a hasznos felépítmény. De ha keskeny, az nem jó, mert kényelmetlen. Az előző pedig keskeny volt, mégpedig megmosolyogtató okból: Japánban 1,7 méteres szélességet engedtek meg az adószabályok… Ennek ellenére 118 ezer darab kelt el Európában az 1998 óta árusított típusból, s a 2,8-6,0 tonna közötti kategóriában 8 százalékos piaci részesedést szereztek.
Az utód fülkéje már megfelel a két méter széles járművekének, s ami még jobban feléje csábítja majd a szigorúan gyakorlatias gondolkodású vásárlókat, teherbírása (1845 kg) a kategória legjobbja, akárcsak a 10,6 méteres fordulókör – mint egy személyautóé! Mellette szól még a hároméves garancia, a 30 ezer kilométeres szervizperiódus, a négy tárcsafék, az opcionális ABS, no és általában a korszerű kivitel. Emelkedőn az Easy Hill Start segít elindulni. Ez azonban még messze nem minden. Új a háromféle tengelytávú létraalváz, a kétféle (szimpla és dupla) fülke, valamint a motorok, amelyek közül a 2,5 literes dízel 110 és 130 lóerővel kapható, a 3,0 literes pedig 150-nel. Ez a választék 2,8 illetve 4,5 tonna között elégíti ki az igényeket.
A Madrid környéki dombos vidéken a 3,5 tonnás, 130 és 150 lóerős kivitellel furikázva feltűnően húzósnak bizonyult a gép, gyakorlatilag mindent a három felső fokozatban old meg a hat közül, a szűk körforgalmakat is. Nagyon erős a motorfék, a független első futómű jóvoltából pedig príma a stabilitás, így tempósan, személyautókat előzgetve lehet vele menni. Csak a hangja nem tetszett, egyértelműen túl erős a motorzaj, azt hiszem, zúgna egy kicsit a fejem, ha napi nyolc órát kéne lehúzni benne. Nagyon jó viszont a fülke berendezése és kényelme.
Atleon
Neve szerint ez az egyetlen (a pick-up Navarát leszámítva) a Nissan haszonjármű-palettáján, amely nem „sztár”, de attól még korszerű, rokonszenves jármű. Ahogy a 3,5-15 tonnás osztályban szokás (melyet
nyolc lépcsőre oszt az Atleon), ez is nagyon sokféle változatban készül, 2800 és 5700 milliméter közötti tengelytávval, kétféle fülkeszélességgel. A motorteljesítmény 150-től 250 lóerőig, a nyomatékskála 350-től 970 newtonméterig terjed, a váltó 5, 6 vagy 8 fokozatú, lehet válogatni. Az Euro 4 szabvány betartásáról AdBlue adalékkal gondoskodnak. Ami valamennyi kivitelen egyforma, az a hatalmas nagy Nissan-embléma a jármű homloklemezén, mintegy utalva a cég megerősödött haszonjárműves öntudatára. Megjegyzendő egyébként, hogy noha mindkét szóban forgó járműcsalád tisztán japán konstrukció, az európai piacra szánt példányok Spanyolországban készülnek.
Próbaútra nyolcfokozatú váltós Atleon 35.15 modellt vittem el, dobozos felépítménnyel, természetesen rakott állapotban. Ez is jól ment, noha a méretei miatt kissé azért lomhábban, mint a Cabstar. Vezetése egyszerű, ergonómiája általában jó, de észrevettem néhány apró hibát is: a gyújtáskulcs a térdemet birizgálta (üközéskor sérülésveszélyes!), a vészvillogó fekete kapcsolója a környezet részének álcázza magát (nincs piros műanyagjuk?) a hang pedig ez esetben is túllépi az illendőt. Mintegy kárpótlásul szolgál a kellemes berendezés, sok rakodóhellyel és tágas ládikóval a középső ülés helyén. Ennél is fontosabb érv lehet azonban, hogy a szerelvényeket az alváz felső síkja alá süllyesztették, megkönnyítve bármiféle felépítmény elhelyezését.