El kell fogadni, hogy az autóiparban már nem működnek „régi receptek”: minden gyártó keresi a megújulás lehetőségét, és némi többletprofit reményében olyan modelleket is piacra dobnak, amelyek korábban teljesen összeegyeztethetetlenek voltak a márka imázsával. Így tett a BMW is az új 2-es Active Tourerrel, amely igencsak kilóg a sorból, hiszen egy fronthajtású, keresztmotoros egyterű érkezéséről pár évvel ezelőtt még álmodni sem mertünk volna. Pedig a modell fejlesztése már öt évvel ezelőtt elkezdődött, s a végeredményt látva nem sok kétséget hagyott bennem, hogy jó munkát végeztek.

Ha letakarnánk a jelvényt, akkor is egyértelmű, hogy ez a belső csak egy BMW-é lehet. Az összes Active Tourerben elektromos a rögzítőfék. Fotó: Hilbert Péter Ha letakarnánk a jelvényt, akkor is egyértelmű, hogy ez a belső csak egy BMW-é lehet. Az összes Active Tourerben elektromos a rögzítőfék. Fotó: Hilbert Péter

Górcső alatt a turbós háromhengeres

Szerintem arányos és jól eltalált az Acitve Tourer formája, de meg kell hagyni, hogy egy ilyen magas építésű, kissé tömzsi egyterűn furcsa látni a bajorok emblémáját vagy a jellegzetes, sportosságot sugalló veséket. Pont ezért kicsit megfordítottam a tesztautó átvétele utáni szokásos koreográfiát: normál esetben egy családi autónál az ülések hajtogatásával és az utastér praktikus részleteinek felfedezésével kezdem a közös napjainkat, itt azonban arra voltam kíváncsi elsőként, vajon mit tud vezetési élmény tekintetében az autó, hiszen mégis csak egy BMW-ről van szó. Mielőtt azonban rátérnék a motorra, le kell szögeznem: ha átlagos tempóban közlekedünk és nem padlógázzal lövünk ki minden kanyarból (miért is tennénk így egy családi egyterűvel), az elsőkerékhajtásnak nincs hátránya, ráadásul ha forszírozzuk a tempót, a 136 lóerős teljesítmény miatt sincs okunk bármilyen hajtási befolyásról beszélni.

A hatgangos kézi váltó (opcióként van 642 500 Ft-ért hatfokozatú automata is), a kormány és a futómű (elöl szimpla ágyazású lengőkar, hátul multilink) is méltó a BMW-jelvényre, hiszen a karosszéria minimálisan dől a kanyarokban, a volán pedig elektromechanikus létére egészen sok visszajelzéssel szolgál (Sport-módban végképp). A legjobban azonban az tetszett, hogy a feszes futómű ellenére nem pattog el az úthibákon a kis BMW, ebben tényleg magasra tették a lécet! S vajon, hogyan teljesít a háromhengeres, 1,5-ös benzinmotor?

Piros pontok: bőséges helykínálat, sínen tologatható ülések és állítható dőlésszögű háttámlák. Az ajtózsebek hátul is öblösek Piros pontok: bőséges helykínálat, sínen tologatható ülések és állítható dőlésszögű háttámlák. Az ajtózsebek hátul is öblösek

A 18i jelű, 136 lóerős verziónak kétségkívül bőven van ereje, és ha kell, dinamikusan viszi az autót, de amikor jár a motor és odaállunk a kipufogóhoz, azért hallani, ez nem négyhengeres autó. A vezetőülésből fülelve már egyáltalán nem zavaró semmi, hiszen kellemetlen hang vagy vibráció nem jut be az utastérbe, az viszont nem jó, hogy kissé „fulladékony” a motor. Például egy fekvőrendőrről lefelé menet egyest kell kapcsolni – ebben nyilván a hosszú váltóáttételezésnek is szerepe van. Vagyis nem lehet olyat csinálni, hogy gyorsan egymás után felkapcsolgatunk magas fokozatba, itt mindegyik „gangban” határozottan gyorsítani kell, hogy a következőben ne erőlködjön. Én a hatalmas középtartománybeli nyomatékot bármikor elcserélném egy kevésbé izmos, de alacsony fordulaton jobban terhelhető négyhengeresre. A motor tehát inkább akkor van elemében, amikor jobban pörgetjük, mindezt pedig akár 9,2 másodperces gyorsulással és 200 km/óra feletti végsebességgel tudja meghálálni az autó. Ami pedig a fogyasztást illeti, a három henger nem tesz csodát, a 7,0 literes tesztátlagnál valamivel kevesebbre számítottam.

Kissé rövidek az ülőlapok, nem támasztják eléggé a combot Kissé rövidek az ülőlapok, nem támasztják eléggé a combot

Hatalmas a hely, de rövidek az ülőlapok

Érdekes, hogy mennyire a Mercedes B-osztályhoz lőtték be a 2-es Active Tourert, legyen szó az árról vagy a méretekről. Míg a BMW alapváltozata 7 364 000 Ft-ot kóstál, addig a Mercedesé (B 180, 122 LE) 7 221 130 Ft-ot, illetve a hosszúság, a tengelytáv és a csomagtartó tekintetében is nüansznyi különbségek vannak. A 2-es Active Tourer 4342 mm-es hosszával (5 centivel rövidebb a B-osztálynál) ugyan kifejezetten kompakt, mindez aligha érezhető a beltérben. Egyszerűen hatalmas a lábtér hátul, olyannyira, hogy ha „egymás mögé” beül két 190 centis égimeszelő, még akkor sem érzik szűkösnek. Az is nagyszerű, hogy a második sorban lévő ülések sínen csúsztathatók, a hátlap dőlésszöge is állítható, sőt, az anyósülés támlája teljesen előredönthető. A csomagtér alapból is öblös a 468 literes értékével, bővítve viszont 1,5 m3-esre duzzad – 247 100 Ft-ért elektromosan (láblendítésre is) nyílik a fedél. Ahogy elvárható, a rakfelület teljesen sík, illetve az ülések tövében elhelyezett fülekkel és a raktérben lévő kis karral egyaránt ledönthetjük a székeket.

Tágas és könnyen variálható a raktér. A 40:20:40 arányban osztott üléseket a kis karral dönthetjük a csomagtérből Tágas és könnyen variálható a raktér. A 40:20:40 arányban osztott üléseket a kis karral dönthetjük a csomagtérből

A tárolórekeszeket illetően sincs szégyenkeznivalója az autónak, de az első sorban már nem ilyen tökéletes minden: egy kicsit lehetnének hosszabbak az ülőlapok, a vaskos A-oszlop miatt pedig nagyon észnél kell lenni a kereszteződésekben. A vezető ugyanakkor örülhet a tipikus BMW-s berendezésnek és a kissé feléje forduló középkonzolnak, ami jól mutatja, hogy a bevált dolgokon nem érdemes mindig változtatni. De nem is az anyaghasználat, hanem a rendelhető extrák sokaságával érzékelheti a vevő, hogy prémiumautóban ül. Többek között head-up display, LED-es fényszórók, illetve stop&go funkciós tempomat is rendelhető a 2 Active Tourerhez.

A tetőspoiler alá rejtették a hátsó ablaktörlőt A tetőspoiler alá rejtették a hátsó ablaktörlőt

TETSZETT
– vezethetőség
– nagy üvegfelületek
– hosszú extralista

NEM TETSZETT
– elnyújtott váltóáttételezés
– rövid ülőlapok
– vaskos A-oszlopok

ÖSSZEGZÉS
A háromhengeres motorral barátkoznom kellett, ettől függetlenül a vezethetőség remek, és egészen praktikus darab a 2-es Active Tourer. Hétmillió forint feletti alapára miatt egyedüli vetélytársának a Mercedes B-osztály tekinthető.

BMW 218i Active Tourer
Összlökettérfogat: 1499 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE) 4400perc
Max. forgatónyomaték: 220 Nm 1250-4300/perc

Hossz./szél./mag.: 4342/1800/1555 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1561/1562 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1320/625 kg
Csomagtér: 468/1510 l
Üzemanyagtank: 51 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,2 s
Max. sebesség: 205 km/h
Város/országút/vegyes: 6,1-6,4/4,3-4,5/4,9-5,25,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,0 l/100km
CO2-kibocsátás: 115-120 g/km
A modell alapára: 7 364 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!