Az ezredfordulón Magentisként ismertük meg a dél-koreaiak középkategóriását. Akkoriban az útkeresés kellős közepén jártak, az amerikai piacon szerzett tapasztalataik alapján fogtak bele európai karrierjük építésébe. Mindezt olyan lendülettel és kitartással tették, hogy ma már nem olcsó alternatívaként tekintünk a márkára. Ehhez persze szükség volt arra a Peter Schreyerre, aki ex audis tervezőként felismerhető karaktert adott a Kiának. Az első Optimán feltűnt formák már kijelölték az irányt, ennek mentén rajzolta még izgalmasabbra és feltűnőbbre a vonalakat, a végeredmény önmagáért beszél. Bár le sem tagadhatná, honnan jön, frappánsabban imitál európai nagyautót testvérmodelljénél, a Hyundai i40-esnél.

Minőségi a beltér, eltalált a gombok, kapcsolók elrendezése. Az ülés hátracsúszik kiszállásnál, a váltó a kormányról is kapcsolható. Fotó: Hilbert Péter Minőségi a beltér, eltalált a gombok, kapcsolók elrendezése. Az ülés hátracsúszik kiszállásnál, a váltó a kormányról is kapcsolható. Fotó: Hilbert Péter

Túl az első benyomáson, tucatnyi szellemes megoldást látunk: fényszórói belesimulnak a formába, hűtőmaszkját kis krómpöttyök dobják fel, lépcsős hátán plusz ablakkal vékonyított C-oszlop, krómcsíkkal kiemelt kupés tetőív és rövid fedél találkozik. Testes karosszériáját élek és hajlítások váltakozása teszi könnyeddé, minden szögből markáns, a szemnek kellemes a látvány. Legnagyobb mumusa a Mazda6-os, ha a japánok nem éreztek volna rá ennyire a Kodo formanyelvre, az Optimáé lenne a legütősebb ázsiai design a piacon.

Nyolcféle nézetben használható a feláras, 360°-os kamera. Hatfokozatú a hagyományos automata, magától old a kézifék Nyolcféle nézetben használható a feláras, 360°-os kamera. Hatfokozatú a hagyományos automata, magától old a kézifék

Belül fordul a kocka, a fantázia helyett a centiket engedték szabadon. Nagyvonalú a helykínálat, az alacsony tető ellenére is jó a térérzet, hátsó lábtere már a Škoda Superbet idézi. Első ülései hagyományos bőrfotelek minimális tartással, átlagos kényelemmel, cserében motoros mozgatással és memóriával. Hátul is hasonló a helyzet, közepesen hosszú utakra hitelesített a könyöklővel, ablakrolóval kiegészített második sor. Műszerfalának decens formája és ergonomikus elrendezése arról árulkodik, hogy a funkción volt a hangsúly. Nem a kinézetével, hanem a minőségével akar meggyőzni. Ez anélkül megy neki, hogy megpróbálná utánozni német konkurenseit: igényesek az anyagok, kifogástalan az összeszerelés, átgondolt az elrendezés, még az ablakemelők is finoman működnek. Ízléses és racionális a kialakítás, a könyöklőben mély rekesz, a váltó mögött fedeles üreg várja a kisebb holmikat, itt találjuk a már megszokott multimédiás csatlakozókat.

Szokatlanul tágas a hely, sok fényt és levegőt enged be a nyitható üvegtető Szokatlanul tágas a hely, sok fényt és levegőt enged be a nyitható üvegtető

Bár palacknak nincs hely, négy pohártartó is van, a női vezetőknek óriási sminktükörrel, a férfiaknak padlóhoz támasztott, fém gázpedállal igyekeztek kedvezni. A menürendszer kialakításánál viszont a konzervatív vásárlókra gondoltak: maradtak a fizikai gombok, minden funkció gyorsan elérhető, mégis letisztult a középkonzol, de nem kell lemondani az érintőképernyőről sem. A műszeregység menüje a kormányról kezelhető, logikus a működése, de sajnos nem tud magyarul, így a navigáció legjobb esetben is angolul igazít el. Nyomokban amerikai géneket is tartalmaz az Optima, nem csoda, hiszen az Egyesült Államok fontos felvevőpiaca a márkának. Ott nem is ér véget a kínálat a középkategóriánál, a Cadenza és a K900-as is elérhető.

Az egyetlen feltűnő spórolás a csomagtérben érhető tetten Az egyetlen feltűnő spórolás a csomagtérben érhető tetten

Mifelénk valóban nincs szükség nagyobbra, hiszen vezethetősége és gördülési komfortja is csúcsmodellhez méltó. Kissé tompa a szigorúan vett vezetési élmény, de nem is vártunk tőle mást, mint könnyű kezelhetőséget és semleges viselkedést. Jól ül a vezető a kormány mögött, ideális a rásegítés mértéke, visszajelzés nem sok érkezik, a kerekek mégis pontosan követik a kormánymozdulatokat. Futóművének jól áll a nagyautós hömpölygés, pont annyira lágy, hogy kényelmesen kirugózza az úthibákat, éppen annyira feszes, hogy stabilan vegye a kanyarokat. Kerekeit hajlamosak megvezetni a nagyobb nyomvájúk, néha viszont a sávtartó avatkozik be zavaróan az irányításba. Hasonlóan túlérzékeny a holttérfigyelo, ahogy egy rutinszerű kikerülési manővert is vészfékezéssel akadályoz meg az éber radar. Tömege nem fogja vissza, azt meghagyja a hatfokozatú automatikus váltónak, amely egészen addig szépen kapcsolgat, amíg negyedgázon, komótosan haladunk, padlógáznál már zavarba jön. Sport programban magasabban tartja a fordulatot, ez átmenetileg megoldja a problémát, a kissé magas fogyasztást viszont rossz irányba befolyásolja. Az Optima hangulatához nem is illik a sportolás, jobban esik vele a komótos, pihentető autózás. Nem csak az atmoszférája, 7 éves garanciája és egyre jobb híréhez mérten kedvező ára is nyugtató hatású.

Drágább kivitelekhez jár a LED-es hátsó lámpa Drágább kivitelekhez jár a LED-es hátsó lámpa

Tetszett
• európai design
• nagy helykínálat
• ár/érték arány

Nem tetszett
• lassú váltó
• fogyasztás

Összegzés
Első látásra is megnyerő, hiteles autó az Optima. Semelyik irányban nem lóg ki feltűnően a középkategóriából, stabilan hozza a kötelezőt. Ilyen adottságokkal cégautónak született.

Kia Optima 2.0 CVVT
Összlökettérfogat: 1999 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 120 kW (163 LE) 6500/perc
Max. forgatónyomaték: 196 Nm 4800/perc
Hossz./szél./mag.: 4855/1860/1465 mm
Tengelytáv: 2805 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1597/1604 mm
Fordulókör: 10,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1470/550 kg
Csomagtér: 510 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,5 s
Max. sebesség: 208 km/h
Város/országút/vegyes: 10,0/5,9/7,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 175 g/km
A modell alapára: 6 499 000 Ft (kézi váltóval)
A tesztelt verzió ára: 6 789 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!