A hagyományokhoz hűen egy településről, egészen pontosan a Zaragoza tartományban található Ateca városáról nevezte el legújabb modelljét a Seat. Ennyiben azonban ki is merül a hagyománytisztelet, ugyanis az Ateca a Seat első szabadidő-autója, dacára annak, hogy a műszaki alapok már sokkal korábban lehetővé tették volna, hogy a spanyol márka egy SUV-vel jelentkezzen. A VW Tiguanhoz és a piacra hamarosan megérkező, akár hétüléses kivitelben is konfigurálható Škoda Kodiaqhoz hasonlóan az Ateca is a jól bevált MQB keresztmotoros platformra épül, az autót megismerve azonban mégsem a VW, sokkal inkább az Audi modelljei juthatnak eszünkbe. Az biztos, hogy véget értek azok az idők, amikor a csoporton belül a Seatra voltak osztva a latinosan temperamentumos, kicsit bátrabb formájú modellek (pl. első Leon), a kompakt SUV-k közé sorolható Ateca tárgyilagos, hűvös stílusa az Audikat idézi. Szó sincs arról, hogy ez baj lenne, csak úgy tűnik, mintha a márkák közötti jellegeket kicsit összemosták volna. A szúrós tekintetű LED-es fényszóróval és a trapéz alakú alsó légbeömlővel nagyon is látványos jelenség, és teljesen egyértelmű, hogy odafigyeltek a legkisebb részletekre is. Mint a Range Rovereknél vagy Ford Mustangnál, a tükrök aljából kis képet vetít a földre az autó, az Ateca esetében ez a típusnév és a modell stilizált sziluettje. Egyébként a karosszéria minimális illesztési hézagjai is a négykarikás autókat juttatják eszünkbe, ami rontja az összképet, azok a nehezen csukódó ajtók (főleg a vezetőoldali).
Amint helyet foglalunk a vezetőülésben, az első benyomásunk az, hogy nem vitték túlzásba a fantáziálást a tervezők, a berendezés a Leont idézi – fekete színösszeállításban komor a beltér. Az Atecához ugyan nem rendelhető a TFT-monitoros műszerfal, mint mondjuk a Tiguanhoz, összességében igényes a belső, és ami ennél is fontosabb, a funkcionalitás területén nehéz benne hibát találni: itt biztosan nem okoz problémát a telefon párosítása, egy audio-beállítás elérése, netán egy gyors címbevitel a navigációs rendszerbe. Szintén piros pont jár a vékony A- és az üvegezett C-oszlopokért, a körkilátást igazából semmi sem befolyásolja hátrányosan. Mivel a legtöbben családi autónak vásárolják az Atecát, nem mellékes, hogy sok tárolóhely van. Az ajtózsebekben ugyan nincs bélés, de igencsak nagyok, emellett van két pohártartó, egy gumírozott aljú mélyedés a váltó előtt, no meg a kartámasz alatti üreg.
Ami a helykínálatot illeti, belül simán letagadhatja az Ateca, hogy a hossza csak 4,36 méter. Négy felnőttnek bőségesen elegendő a tér, a lábhely különösen nagyvonalú a külméretek fényében. Elöl nem is kívánhatnánk többet, hiszen kényelmesek az ülések, a könyöklő magassága állítható, és az ideális vezetési pozíciót pillanatok alatt beállíthatja a sofőr. Hátul már kicsit más a helyzet. Az ülőlapok rövidek, másrészt vaskos a kardánalagút, ami a középső ülőhely értékéből sokat levesz – a Toyota és a Honda alig nagyobb szabadidő-autóinál még az összkerekes változatoknál is szinte sík a padló. Ha már SUV-ről van szó, hiányolhatjuk a sínen csúsztatható hátsó üléssort, vagy a dél-koreaiaknál régóta jelen lévő háttámla dőlésszög-állítást. A csomagtér 485 literével (4×4-es változat) vagy 510 literével (fronthajtású) tágas, az egyszerű bővíthetőség ellenére azonban a negatívumok közé sorolható, hogy nincsenek rögzítési pontok, illetve hogy az ülések lehajtásakor jelentősnek mondható lépcső keletkezik a támlák és a rakfelület között.
A vezethetőséget elnézve a legtöbb konkurens viszont csak lohol a Seat nyomában. A 190 lóerős, 2.0 literes TDI, amely kizárólag összkerékhajtással és hétfokozatú DSG-váltóval rendelhető, bemelegedve nagyon csendes, és ami legalább ilyen fontos, hogy acélosan húz. A váltó gyorsan felismeri a vezető szándékát, tétovázás nélkül kapcsolgat, és ügyesen osztja be az egyébként több mint elegendő erőtartalékot. Azért gondolom, hogy több, mint elegendő, mert ezzel a hajtáslánccal 212 km/óra az Ateca végsebessége, és 7,5 szekundum alatt megfutja a 0-100-as sprintet. A 400 Nm-es nyomaték miatt könnyednek érződik a mozgása, ha finoman bánunk a gázpedállal, 2000-es fordulat alatt már gangol is a következő fokozatba. Amennyiben eltekintünk az izmos motortól, akkor is látszik, hogy az alapok mennyire rendben vannak: a szervorásegítás pont ideális, a futómű pedig annyira feszes, hogy véletlenül se lehessen azzal vádolni a Seatot, hogy a sportos karakter már elveszett. Az egyetlen, ami beárnyékolja a vezető életét a volán mögött, az az aktív sávtartó. Ha bekapcsolva hagyjuk, állandóan „hadakozni” kell vele, mert a rendszer mindenáron az általa ideálisnak vélt módon akarja sávban tartani az autót (a mértani középen), és sokszor ellen kell tartani, hogy a mi akaratunk érvényesüljön – én egy idő után meguntam és kikapcsoltam. Ha már szóba kerültek a vezetéssegédek, fontos, hogy az Ateca képes magától araszolni a dugóban, emellett 65 km/óra alatt akár a gyalogosokat is észleli, ha pedig tolatunk, keresztirányú forgalomfigyelés teszi könnyebbé a dolgunkat.
Az Ateca bázismodellje épphogy befért az 5 millió Ft-os küszöb alá az 1,0 literes, 115 lóerős, benzines alapmotorral, de nem hinném, hogy ez lesz majd a legnépszerűbb változat. A 150 lovas, 1,4-es TSI 7 025 870 Ft-tól, míg a 115 lóerős 1.6 TDI 6 261 010 Ft-tól vihető haza, előbbihez összkerékhajtás is kérhető, igaz, a több mint 800 000 Ft-os felár sokakat elijeszthet a 4Drive rendszer megrendelésétől. A 2,0 literes TDI-k, melyek csak 4×4-es hajtással rendelhetők, már más árszintet képviselnek, a 150 lovas 8 627 490 Ft-tól, míg a tesztelt, 190 lóerős kivitel 10 865 230 Ft-tól vihető haza. Lóerők és felszereltség ide vagy oda, azért mégiscsak több mint dupla annyiba kerül, mint az alapmodell…
Tetszett
• letisztult forma
• minőségi hatású belső
• halk, erős motor
• bőséges helykínálat
Nem tetszett
• nehezen csukódó ajtók
• vaskos kardánalagút
• variálhatóság
Összegzés
Annak ellenére, hogy sűrű az Ateca szegmense, megvannak a tulajdonságai ahhoz, hogy kitűnjön az átlagból. Az utastér variálhatóságát leszámítva a kategória legjobbjaihoz tartozik, ezzel a motor/ váltó kombinációval egészen biztosan.
Seat Ateca 2.0 TDI 190 4Drive DSG
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 3500-4000/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 1750-3250/perc
Hossz./szél./mag.: 4363/1841/1611 mm
Tengelytáv: 2630 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1576/1572 mm
Fordulókör: 10,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1589/616 kg
Csomagtér: 485 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,5 s
Max. sebesség: 212 km/h
Város/országút/vegyes: 5,8/4,8/5.2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 131 g/km
A modell alapára: 4 996 730 Ft (1.0 TSI, 115 LE)
A tesztelt verzió ára: 10 865 230 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!