A nagyobb BMW-kből már ismerősek a formai elemek. A kezelhetőség jeles! Fotó: Stefler Balázs

Morzsoljunk el egy könnycseppet, ugyanis a kifutó 1-es volt az utolsó hátsókerék-hajtású kompakt BMW. Bár külsejét az első két generáció esetében erősen megosztóra rajzolták, azt nem lehet vitatni, hogy a vezetési élmény tekintetében a kategória etalonja volt. Igen, de a hosszmotoros felépítés a blokk mögé beépített váltóval helyrabló megoldás, így végül az a döntés született, hogy az 1-est átállítják a Mininél is használt, elsőkerekes, keresztmotoros platformra.

Az ülések oldaltartása meglepően csekély. Kompaktautó létére igencsak tágas az 1-es, hátul 190 centivel is el lehet már férni

No, de kezdjük rögtön a lényeggel: ahhoz képest, hogy fronthajtású az újdonság, a vezetési élményre nem lehet panasz. Kormánya direkt, a futóműve pedig az arany középutat képviseli a sportosság és a komfort között, vagyis élmény vele kanyarogni. Az egyetlen, ami hiányzik, hogy gázadásra nem támaszt be a hátulja! Ha a BMW-fanoknak nem elég a szentségtörésekből, most jöjjön az újabb sokk: az 1-es benzines alapmodelljét az 1,5-ös, háromhengeres, turbós blokk hajtja. Bár rezonancia gyakorlatilag nem jut el az utastérbe, alapjáraton jellegzetes kelepeléssel dolgozik. Csakhogy amikor elindulunk és felveszi a fordulatot, annyira elcsendesedik, hogy nagyon műértőnek kell lenni a páratlan hengerszám felismeréséhez. A hangja magasabb fordulaton – 3500 felett – aztán újra tipikus háromhengeres lesz, de a 140 lóerővel nagyon is tisztességesen megy az 18i alapmodell. Pillanatok alatt megérkezik a maximális nyomaték, a 0-100-as sprint is mindössze 8,5 másodpercig tart. A hétfokozatú, automatikus váltó (641 700 Ft) villámgyorsan kapcsol, duplakuplungos szerkezet létére pedig gyorsan veszi az irányváltási parancsokat. Csakhogy hiába az ideális fokozatkiosztás és a megfelelő erőtartalék, a 8,1 literes átlagfogyasztás csalódást keltő. Főleg, hogy mindössze 42 literes az üzemanyagtank.

20 literrel nőtt a raktér, így már 380 liternyi pakkot fogadhat be

Az új koncepció egészen más megvilágításba kerül, ha megnézzük a karosszériát. A trendekkel ellentétben nem nőtt, hanem csökkent (-5 mm) a hosszúság, sőt, még a tengelytávolság is kisebb 20 mm-rel. Ennek ellenére határozottan tágasabb a belső, a kizárólag ötajtós karosszériával létező 1-es négy felnőttnek is elegendő helyet kínál, és az sem mellékes, hogy a körkilátás jelentősen javult. Három centivel nőtt a hátul ülők lábtere, és bizony a négycentis szélességbeli plusz is határozottan érezhető, ahogyan a 380 literes raktér (+20 liter) is a pozitívumok közé sorolható.
A dizájn és az utastér kialakítása egyébként kísértetiesen hasonlít a 3-as sorozatéra, vagyis futurisztikus vetített kijelzős műszerfallal és új elrendezésű középkonzollal találkozunk – szintén most jelentek meg a hátulról megvilágított dekorbetétek. Bár helyenként találkozni olyan felületekkel, amelyek egyszerűnek tűnnek, a belső összességében hozza a márkától elvárható szintet. Külön kiemelném a központi egységet, a forgókapcsolóval és érintéssel is vezérelhető rendszer kezelhetősége egyszerűbb nem is lehetne – erről példát vehetnének a konkurensek!

A háromhengeres alapváltozat is dinamikus, de fogyasztása nem szerény

Ahogy elvárható, a magasabb kategóriákból szépen leszivárogtak a korábban nagyobb autókban megjelent extrák, így nemcsak vezetéstámogató rendszerekből bőséges a kínálat, hanem többek között gesztusvezérlés is elérhető. A 7 990 000 Ft-os alapár azonban erősen tájékoztató jellegű, hiszen még az automatikus légkondicionálóért és a parkolóasszisztensért is felárat kell fizetni. Ha pedig egy igazán ütős hajtásláncra vágyunk, már jóval magasabb árakkal lehet számolni, például a 120d xDrive-ért minimum 10,8 milliót kell a kereskedésben hagyni.

A futómű hangolását jól eltalálták, éppen annyira feszes, hogy még komfortos maradjon

TETSZETT
• helykínálat
• dinamika
• futóműhangolás
NEM TETSZETT
• fogyasztás
• kicsi tank
• első ülések formázottsága

ÖSSZEGZÉS
Egy szűk rétegnek nyilván vérzik a szíve, hogy az 1-es BMW már nem hátsókerék-hajtású de nem hinném, hogy a potenciális kuncsaftkörnek a fronthajtásra való átállás fájdalmas lenne. Az újdonság tágasabb és praktikusabb elődjénél, vagyis családi autóként jobban helytáll, mint a korábbi két nemzedék.

BMW 118i Steptronic
Összlökettérfogat: 1499 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 103 kW (140 LE) 4600-6500/perc
Max. forgatónyomaték: 220 Nm 1480-4200/perc
Hossz./szél./mag.: 4319/1799/1434 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 1395/550 kg
Csomagtér: 380/1200 l
Üzemanyagtank: 42 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,5 s
Max. sebesség: 213 km/h
Átlagfogyasztás: 5,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 114 g/km
A modell alapára: 7 990 000 Ft (118i, 140 LE)
A tesztelt verzió ára: 8 631 700 Ft