Ha a Csillagok háborúja rajongói meghallják az Evoque szót, holtbiztos, hogy nem a Range Roverre gondolnak, hanem az Epizód VI: A Jedi visszatérből az Endor bolygó aranyos, de harcias, plüssmackószerű figurái jutnak eszükbe – a Star Wars–autóhomár speciális részhalmazzal már bajban vagyok. Dunsztom sincs, hogy az indiai kézben lévő brit márka részéről mennyire volt tudatos a névválasztás, s miféle párhuzamot lehet vonni a filmtörténeti sci-fiben előforduló lények és a kompakt prémium-SUV között. Azért próbálkoztam és a következő, „cseppet sem erőltetett” magyarázatot eszeltem ki: ahogy az evoque fajnak meghatározó szerep jut a csúnya, gonosz Birodalom elnyomó uralmának megdöntésében, úgy a Land (Range) Rover is hasonló küldetést szán az Evoque-nak a német ellenlábasok, nevezetesen az Audi Q3-as, a BMW X1-es és a majdani Mercedes BLK megszorongatását illetően.
Szinte páratlanul bátor koncepció
A vak is láthatja, hogy az Evoque nem hétköznapi autó, formaterve szokatlanul merész és vagány, miközben a maga módján felettébb divatos. Provokatív fellépésével messze kitűnik a tömegből, mintha egy tanulmányautóval korzóznánk a forgalomban. Tulajdonképpen nem is járunk messze az igazságtól, hiszen a 2008-as Detroiti Autószalonon még LRX Concept néven leplezték le, majd 2011-ben minimális változtatásokkal került gyártásba az Evoque.
A hatásvadász design mérhetetlen előzési presztízst biztosít a Range Rovernek, többnyire kérés nélkül is lehúzódnak előle az autóstársak. Persze csakhamar, nagyjából az első kanyarban, vagy gyalogátkelőnél nyilvánvalóvá válnak a hátulütők is. A befelé türemkedő, vaskos A-oszlop és a méretes visszapillantó tükrök a fél Tour de France-mezőnyt képesek kitakarni. Kellenek is a jókora lapátfülek, mert hátrafelé még ennél is rosszabb a helyzet: amíg az övvonal lendületesen emelkedik, addig a tetővonal meredeken lejt, így aztán az üvegfelületek erősen beszűkülnek. Az amúgy sem nagy hátsó szélvédőt pedig megspékelték egy tetőspoilerrel, úgyhogy a tolatás még a parkolóradarral együtt is valóságos rémálom! Felár ellenében persze kérhető tolatókamera vagy térhatású kamerarendszer (5 db), illetve automata parkolóasszisztens.
Mindenütt jó, de a legjobb az Evoque-ban
A képek nem adják vissza, de az Evoque méretei legalább olyan meghökkentőek, mint a formája. Hajszállal rövidebb a Ford Focusnál, viszont nagyon széles és SUV-os viszonylatban eléggé lapos – még a Toyota RAV4-es is egy hegyomlásnak néz ki mellette. Nem véletlenül becézik bébi Range Rovernek…
Ehhez képest az utasteret egyáltalán nem érezni szűkösnek, átlagos termetű felnőttek (kb. 175-180 cm) kényelmesen elférnek egymás mögött. Az enteriőr hangulata pedig olyan otthonos, hogy igazság szerint nem is akartam kiszállni a kocsiból. Ha fürdőszoba is lenne az Evoque-ban, simán el tudnám itt képzelni az életemet. Mellesleg azt pletykálják, hogy a berendezés az egykori Spice Girl (Posh) és a világ egyik leghíresebb focistafelesége, Victoria Beckham keze nyomát viseli magán – ha máshoz nem is, a divathoz nagyon ért a hölgyemény. Lenyűgöző látványt nyújt a belső, szinte minden részlet gondosan kidolgozott: ahogy a lendületes vonalak és a lágy formák, úgy a fa- és fémfelületek, valamint a gyönyörűen varrott bőr és a műanyag tökéletes harmóniája jellemző.
Azért becsúszott egy-két apró hiba is. Szőrszálhasogatásnak tűnhet, de ebben a nemes környezetben nekem kissé egyszerűnek hat a hifi fejegység és a klíma kezelőszerve, a műszeregység nagyméretű központi kijelzőjén pedig apró, nehézkesen leolvasható és nem túl modern betűtípussal jelenítik meg az információkat. Ugyanakkor a praktikum rendben van, csak a lebegő középkonzol mögötti rekesz hasznavehetetlen, az utastér variálhatósága pedig kimerül annyiban, hogy a hátsó üléstámlák 60:40 arányban dönthetők.
Az adaptív lengés csillapítás kötelező extra!
Az indítógomb megnyomása a PSA–Ford-szövetségtől származó, 2,2 literes dízelmotort kelti életre – az SD4 jelzés 190 lóerős teljesítményt és 420 Nm-es nyomatékot takar. Ezzel egy időben elegánsan kiemelkedik helyéről a hatfokozatú automatikus sebességváltó forgókapcsolója. Ez a kombináció 1,5 másodpercet ver rá a kézi váltósra, de a Terrain Response menetdinamika-szabályozó és terepválasztó gomb alaphelyzetében nem érezni különösebben dinamikusnak a kocsit. A normál üzemmód inkább a gazdaságosságot részesíti előnyben, a komótosan és korai felkapcsolásokkal dolgozó nyomatékelosztó így „tehermentesíti” a motort. Sajnos a tesztünk során mért 9,8 literes átlagfogyasztást ezzel együtt is sokalltuk – az automatához egyelőre nem társítható a start-stop motorleállító rendszer. Igaz, ebbe már némi örömautózás is belefért.
Merthogy az adaptív mágneses lengéscsillapítás megrendelése esetén „dinamikus” menetprogramot is kap az autó. Ezt aktiválva fehérről pirosra vált a műszeregység háttérvilágítása, lényegesebb azonban, hogy bekeményít a futómű, a gázpedál parancsaira élénkebben válaszol a motor, a váltó pedig később és határozottabban cseréli a fokozatokat. Így már igazán lendületesnek érezni a kocsit! Roppant közvetlen áttételezésű (ütközéstől ütközésig 2,4 fordulat) és némi visszajelzéssel is szolgál az elektromos szervokormány, úgyhogy pontosan manőverezhetünk. Kanyarban szerény oldaldőléssel fordul, Haldex kuplungos négykerékhajtásával, sportosan feszes futóművével és a 19 colos alufelnikre húzott 235/55-ös gumikkal (Prestige felszereltségnél széria) pedig határozottan is fogja az utat az Evoque! Ehhez képest még rugózik is, ráadásul terepen sem vall szégyent. Vérbeli Range Rover!
TETSZETT
drámai formaterv
exkluzív belső
vezethetőség, menetdinamika
ideális aszfaltos és terepképességek
NEM TETSZETT
erősen korlátozott kilátás
tesztfogyasztás
ÖSSZEGZÉS
A Range Rover izgalmas alternatívája a német prémiummárkáknak, bátran kijelenthetjük, hogy az Evoque-nál nincs exkluzívabb SUV a piacon. Persze meg is kérik az árát, a BMW X1-es méretű autót – az aktuális euróárfolyam mellett – X3-as áron mérik.
Range Rover Evoque SD4
Összlökettérfogat: 2179 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 3500/min
Max. forgatónyomaték: 420 Nm 1750/min
Hossz./szél./mag.: 4355/1965/1605 mm
Tengelytáv: 2660 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1670/500 kg
Csomagtér: 575/1445 l
Üzemanyagtank: 58 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,5 s
Maximális sebesség: 195 km/h
Város/országút/vegyes: 7,9/5,7/6,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 174 g/km
A modell alapára (Evoque eD4 Pure): 35 863 euró/kb. 12 119 600 Ft
A tesztelt modell ára: 50 269 euró/kb. 16 578 255 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!