Mindig is a kiskategória egyik legélvezetesebb autójának tartottam a Fiestát. A 2008-ban bevezetett hatodik generációnál már a lendületesen vagány, uniszex megjelenés is passzolt hozzá, de azért nem túlzás egy picit, hogy a félidős ráncfelvarráskor egy Aston Martin fotóját vitte magával a plasztikai sebészhez? Igaz, a trapéz alakú maszk már frissítés előtt is megvolt egy szinttel alacsonyabban, melyet most csupán „piedesztálra emeltek” és csillogó krómbetéttel tettek látványosabbá. A hatásvadászat a gépháztető „powerdome” domborításaival folytatódik, a fényszórókat pedig – magasabb felszereltség esetén – LED-es nappali menetfény mutatja szigorúbbnak. Hátul azonban csak a bura alatt átdolgozott lámpák és a leheletnyivel megnyújtott tetőspoiler jelzik a Fiesta megújulását.

Igényesebb, de továbbra is túl mozgalmas a műszerfal Igényesebb, de továbbra is túl mozgalmas a műszerfal

Beülve is az ismerős környezet fogad, de alaposabban szemlélődve feltűnik, hogy mennyivel igényesebbek a felhasznált anyagok, ez pedig előnyös hatással van a minőségérzetre. Száműzték az olcsó kályhaezüstöt, itt tényleg minden fém (legalábbis a Titanium X csúcsfelszereltségnél), ami fénylik, a középkonzol zongoralakk borítást kapott, és a szövetkárpit is tetszetősebb. A műszerfalon több a puha tapintású műanyag, éjszaka pedig az összes gomb és kapcsoló, de még a pohártartó és a kesztyűtartó pereme is szépen megvilágított – helyenként azonban az összeszerelés lehetne precízebb.

Az ergonómiát áttervezett ajtóbehúzók, s az ablakemelők és az ülésfűtés módosított kapcsolói mellett néhány új tárolórekesz javítja. Más kérdés, hogy a két csőműszer között kisméretű, nehézkesen leolvasható kijelzők kaptak helyet, ahogy a 217 000 forintos Sony fejegységes központi vezérlőn is temérdek apró gomb sorakozik, s a kezelés sem mindig egyértelmű – ez már magában foglalja a Bluetooth kapcsolatos, hangutasítással is vezérelhető (zenelejátszás, mobilhívások) és SMS felolvasására képes Ford-SYNC rendszert.

Jól formázott, szövet-bőr ülések. Felnőtteknek hátul szűkös a Fiesta Jól formázott, szövet-bőr ülések. Felnőtteknek hátul szűkös a Fiesta

Habár maga a helykínálat és csomagtartó kisautósan passzentos maradt, olyan „nagykategóriás” extrák is rendelhetők a Fiestához, mint a tempomat (50 000 Ft), a tolatókamera (85 000 Ft), vagy a 130 ezer forintos City 3 csomagban (a hátsó parkolóradarral és elektromosan állítható, behajtható, fűthető, integrált irányjelzős külső tükrökkel együtt) elérhető városi koccanásgátló. Érdekes újdonság a MyKey egyénileg programozható pótkulcs is, mely a második Trend szinttől széria: a családtagok képességeinek és felelősségtudatának megfelelően a menürendszerben beállítható például, hogy ne lehessen kikapcsolni a menetstabilizátort és a koccanásgátlót, addig néma maradjon az audiorendszer, amíg be nem kapcsolják a biztonsági öveket, de a hifi maximális hangereje is szabályozható, a csúcssebességet pedig 140 vagy 160 km/órában lehet korlátozni. Ugyanakkor nem éppen nagyvonalú, hogy a harmadik hátsó fejtámla csak a legmagasabb, 4,5-5,0 millió forintos Titanium X specifikációnál alapáras, a variálható csomagtérpadlóért (17 000 Ft) és a hátsó elektromos ablakemelőkért (42 000 Ft) pedig még ezen a szinten is felárat kérnek.

Ideális páros a Fiesta és az EcoBoost

Igazából a legjobb dolog, ami a felfrissített Fiestával történt, hogy megjelent a kínálatban a zsinórban kétszeres (2012 és 2013) Nemzetközi Év Motorja győztes 1.0 EcoBoost! Egyébként a 999 cm3-es, közvetlen benzinbefecskendezéses és mindkét oldalon változó szelepvezérlésű soros háromhengeresnek a turbós mellett (100 vagy 125 LE) létezik szívó (65 vagy 80 LE) változata is. Nálunk egyelőre csak a feltöltött kapható, tesztautónkban a 125 lovas csöppség „mocorgott”. Szemtelenül jó kis gép ez, kiegyensúlyozótengely nélkül is rendkívül simán jár, részterheléskor nagyon csendes, míg erőteljes gyorsításkor vidám pillanatokat szerez háromhengeres „brekegésével”. Élénken reagál a gázadásra, és szinte alapjárattól fogva erőteljesen húz. Lendületesen viszi az 1,1 tonnás Fiestát, pedig a pontosan kapcsolható ötfokozatú sebességváltó áttételezése meglehetősen hosszú: másodikban simán megfutja a százat, városi forgalomban nincs is értelme negyediknél feljebb kapcsolni, az ötödik nagyjából 80 km/órától jó.

A szándékosan „kiegyensúlyozatlan” lendkerék és ékszíjtárcsa biztosítja a kiegyensúlyozott járást A szándékosan „kiegyensúlyozatlan” lendkerék és ékszíjtárcsa biztosítja a kiegyensúlyozott járást

Na szóval, a „Boost” teljesen rendben van, tesztünk alapján viszont az „Eco” kevésbé. Habár a téli hidegben is viszonylag gyorsan bemelegszik a motor, a széria start-stop rendszer mégis ritkán állította le, sztrádatempónál pedig szomjassá válik, hiába forog laza 2300 környékén a főtengely. Így a gyári 4,3 helyett mi 6,8 literes átlagfogyasztást mértünk. Ettől függetlenül az 1.0 EcoBoost remekül passzol a Fiesta fürge karakteréhez. A kis Ford kormányzása pontos, határozottan fogja az utat és jól kanyarodik, persze ennek megfelelően futóműve elég feszes, ami nem mindig passzol a hazai útviszonyokhoz.

Azonos motorváltozat és felszereltség esetén a Fiesta három- és ötajtós változata között 80 ezer forint az árkülönbség Azonos motorváltozat és felszereltség esetén a Fiesta három- és ötajtós változata között 80 ezer forint az árkülönbség

Tetszett
– kiváló motor
– fürge, élénk viselkedés
– igényesebb belső

Nem tetszett
– túl feszes futóműhangolás
– tesztfogyasztás
– magas vételár

Összegzés
Természetesen a 125 lóerős EcoBoost motor csak a magasabb Titanium és Titanium X felszereltséggel konfigurálható, kisautós viszonylatban húzós 4,54, illetve 4,94 millió forintos listaáron. A 100 lovas viszont már Trend kivitelben, négymilliótól elérhető.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 92 kW (125 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 200 Nm 1400-4500/perc

Hossz./szél./mag.: 3969/1722/1495 mm
Tengelytáv: 2489 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1101/454 kg
Csomagtér: 276/960 l
Üzemanyagtank: 42 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,4 s
Maximális sebesség: 196 km/h
Város/országút/vegyes: 5,3/3,7/4,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 99 g/km
A modell alapára: 3 415 000 Ft (1.25i, 82 LE, 3ajtó)
A tesztelt modell ára: 4 545 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!