Meg kell hagyni, a manapság divatos crossover témára nagyon ráérzett a Nissan, s a Qashqai és Juke modellekkel már jó ideje tarol a piacon, ahogy az „egyterű-szerű” Note sem megy rosszul. A hagyományos személyautók terén viszont már jó ideje elvesztették a fonalat: ahogy célt tévesztettek a 2002-2008 között gyártott utolsó Primerával, úgy legutóbb az Almera utódjának kikiáltott Tiida is csúnyán elhasalt az európai piacon. Úgyhogy, amikor a Nissan bejelentette, hogy valami radikális autóval készül visszatérni a kompakt osztályba, amelyik még a VW Golfot, a Ford Focust és az Opel Astrát is cipóra veri, felfokozott kíváncsisággal vártam a végeredményt.

Nem éppen lélekemelő a látvány, amin a fekete fautánzatú és zongoralakk betétek sem segítenek. Fotó: Hilbert Péter Nem éppen lélekemelő a látvány, amin a fekete fautánzatú és zongoralakk betétek sem segítenek. Fotó: Hilbert Péter

Meglepően tágas, de korántsem forradalmi

Maga a Pulsar név egyébiránt csak mifelénk újkeletű, Ausztráliában és egyes ázsiai országokban már 1978 óta használják a japánok – mi Sunnyként és Almeraként ismertük. Ez az új Pulsar azonban kifejezetten az európai piac számára, Barcelonában készül. Úgy tűnik, a formatervvel kapcsolatban ezúttal biztosra akartak menni a Nissannál, ezért a közönségkedvenc Qashqai stílusjegyeit applikálták rá. Több-kevesebb sikerrel – bizonyos szögekből nézve modern és lendületes autó benyomását kelti, más perspektívából viszont furcsák a karosszéria arányai. Miközben 2,7 méteres tengelytávolsága ugyanis az egyik leghosszabb a kategóriában, viszonylag rövidnek és magasnak számít a Pulsar. Beülve nyomban érezni is mindezek áldásos hatását: már elöl is kellemesen szellős férőhelyet nyújt, hátul pedig valódi térbajnok. Nem túlzás azt állítani, hogy a második sorban a kompaktok legtágasabbika, a lábteret némelyik középkategóriás típus is simán megirigyelhetné, és a plafon sincs intim közelségben. Persze a csomagtartó mérete így nem vetekedhet a Škoda Octaviáéval, de azért a 385 liter sem éppen karcsú – pedig a kerékdobok helyrabló módon belógnak. Bővíteni a 60:40 osztású támlák ledöntésével lehet, ám az állítható magasságú álcapadló hiányában jókora lépcső keletkezik a raktérpadlóban.

Helyben vagyunk: a hosszú tengelytáv és a magas tetővonal előnye Helyben vagyunk: a hosszú tengelytáv és a magas tetővonal előnye

Nekem a vezetői környezet kissé komornak és ingerszegénynek tűnt, a műszerfalat semleges, letisztult formák alkotják, a felhasznált anyagok és így a minőségérzet csupán átlagos. Viszont könnyen áttekinthető és már a Visia alapkivitel is tartalmaz minden fontosabb kényelmi és biztonsági tételt, beleértve a manuális légkondit, a tempomatot, az elektromos ablakemelőket, az elektromosan állítható visszapillantó tükröket, a fedélzeti számítógépet 5 colos színes TFT-kijelzővel, vagy az MP3-kompatibilis, CD-rádiós audiorendszert 4 hangszóróval, AUX-, USB-, és iPod-csatlakozóval, illetve Bluetooth telefonkihangosítással. Ez tényleg egy korrekt módon felszerelt alapverzió és nem a szalonokba csábító „beetetőmodell”. A legmagasabb, Tekna szinten pedig az Aktív Biztonsági Pajzs gyűjtőnéven emlegetett modern vezetéstámogató rendszerek (holttérfigyelés, sávelhagyásra figyelmeztetés, vészfékezési asszisztens, mozgótárgy-érzékelés), az 5,8 colos, színes érintőképernyővel rendelkező, okostelefonnal párosítva internetkapcsolatra is alkalmas NissanConnect navigációs és multimédiás egység, valamint a 360 fokos parkolókamera, de még a LED-es fényszóró is szériában jár.

A befogadóképesség korrekt, de a csomagtér variálhatóságát nem vitték túlzásba A befogadóképesség korrekt, de a csomagtér variálhatóságát nem vitték túlzásba

Kettőn áll a vásár: benzinest vagy dízelt?

A Pulsar motorpalettája nem állítja komoly dilemma elé a vásárlót, mivel pillanatnyilag csak az 1.2 DIG-T (115 LE) turbós benzines és az 1.5 dCi (110 LE) turbódízel közül lehet választani – tavasszal érkezik majd a 190 lovas 1.6 DIG-T, de azt bizonyára nem húzómodellnek szánják. Az indítógomb megnyomására a téli mínuszokban a kelleténél lármásabban kel életre a gázolajos. Szerencsére üzemmelegen már visszafogottabban dörmög, részterheléskor pedig egészen halkan duruzsol a motor. Viszont alapjárat közelében nem igazán szereti a terhelést és lefulladásra hajlamos, úgyhogy érdemes a szokottnál picit nagyobb gázadással indulni. Eleinte kissé bágyadt, de ahhoz alacsony fordulaton is van elég ereje a négyhengeresnek, hogy kényelmes stílusban vezetve, korai felkapcsolásokkal tartsuk a forgalom ritmusát. 1500-tól kezd erőteljesebben húzni, és az előzési rugalmasság is rendben van, ám ekkor sem érezni igazán fürgének a Pulsart. A dinamikát a pontosan kapcsolható, hatfokozatú sebességváltó hosszúra nyújtott áttételezése fogja vissza: városban rendszerint elég az első négyet használni, mivel az ötödik fokozat nagyjából 80 km/órától jó, sztrádatempónál pedig hatodikban picivel 2500 alatti a fordulatszám. Úgyhogy autópályán csendben, kényelmesen és takarékosan utazhatunk, lakott területen belül pedig a széria start-stop rendszer mérsékli a fogyasztást. Télies körülmények között az általunk mért 5,3 literes átlag nem is rossz, egyedül azért vagyunk csalódottak, mert nagyon messze van a 3,6 l/100 km-es gyári értéktől.

Az 1,5-ös Renault dízel kicsit hangosabb, mint a Qashqaiban Az 1,5-ös Renault dízel kicsit hangosabb, mint a Qashqaiban

Amúgy jól vezethető a Pulsar, elektromos szervokormánya közvetlen és pontos, bár kevés visszajelzéssel szolgál, – a hosszanti útbordák kissé megvezetik a topmodell 17 colos alufelnijeire szerelt 205/50-es kerekeket. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztések sincsenek feleslegesen túlfeszítve: az úthibák többségét ügyesen átlépi, miközben a kanyarokat átlagos oldaldőléssel és jóindulatú alulkormányzottsággal, stabilan veszi az autó. A nagyvonalú alapfelszereltség tükrében csábító a Pulsar 1.2 DIG-T Visia 4 390 000 forintos indulóára. Valószínűleg már csak azért is a benzines turbómotor lesz a népszerűbb választás, mert az 1,5-ös dízel 650 ezerrel drágább. A középső, Acenta kivitel (+600 000 Ft) pedig azért lehet ideális választás, mert sok tételt feláras csomagokban lehet összecsemegézni hozzá – merthogy ez az 1.5 dCi Tekna tesztautó már 6 540 000 forintba kerül.

Lendületesen emelkedik az övvonal, de a magasra húzott tetőnek köszönhetően így is nagyok az üveg felületek és jó a körkilátás Lendületesen emelkedik az övvonal, de a magasra húzott tetőnek köszönhetően így is nagyok az üveg felületek és jó a körkilátás

TETSZETT
– tágas utastér
– jó ár-érték arány
– nagyvonalú felszereltség

NEM TETSZETT
– átlagos menetdinamika
– minőségérzet
– komor beltér

ÖSSZEGZÉS
A kommunikációval félre lőtt a Nissan, a Pulsar ugyanis korántsem radikális vagy innovatív. Inkább egy jóvágású, tágas, gazdagon felszerelt és figyelemre méltó ár-érték arányú családi kompakt.

Nissan Pulsar 1.5 dCi 110
Összlökettérfogat: 1461 cm3
Hengerek/szelepek: S4/8 turbódízel
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 260 Nm 1750-2500/perc

Hossz./szél./mag.: 4387/1768/1520 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1540/1540 mm
Fordulókör: 10,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1352/478 kg
Csomagtér: 385/1395 l
Üzemanyagtank: 46 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,5 s
Maximális sebesség: 190 km/h
Város/országút/vegyes: 4,1/3,3/3,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 94 g/km
A modell alapára: 4 390 000 Ft (1.2 DIG-T Visia)
A tesztelt modell ára: 5 040 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!