Kétségtelenül a szemrevalóbb szabadidő-autók közé tartozik a Mazda CX-3-as, amelynél a formatervezők előnyt kovácsoltak a Skyactiv motorok hatalmas helyigényű kipufogója miatti hosszú orrból, és akkora ívet rajzoltak rá, ami csak elfért a karosszérián. A befejezés már nem ennyire fantáziadús, a meredeken emelkedő övvonal és a lőrésszerű ablakok megszokottak, és nehogy összekeverjük a magasépítésű típusnak padlólemezét kölcsönző Mazda2-essel, jó vaskos lett a fényezetlen fekete műanyag szoknya. Értelmetlen módon ott, ahol a legszélesebb az ajtó és szükség lenne a védelemre, ott szakítja meg a krómozott díszléc a fekete betétet, jól láthatóan magán viselve az esetleges apróbb sérülések nyomait. Szerencsére tartózkodtak az ezüstszürke betétek alkalmazásától, hátul így nagyon is szembeötlő a dupla kipufogó, ami arra utal, hogy sportos autóval van dolgunk.
Ez annyiból igaz, hogy a kategóriák közötti mezsgyén egyensúlyozó Mazda CX-3-as még a kompakt szegmensben is nagynak számító, 2,0 literes benzinmotorral létezik, igaz, rögtön két teljesítménnyel. Azt a megoldást választották, hogy a120 lóerős alapszint fronthajtású, míg aki befizet 150 lóerőre, annak már rögtön összkerékhajtást is adnak. Dízelből csak egy van, az 1,5 literes, négyhengeres 105 lóerős, ennél a vásárló dönt, első- vagy összkerékhajtást kér-e. Nem megszokott, hogy a hatfokozatú automatikus váltó minden hajtásváltozathoz rendelhető.
Mi rögtön az elérhető maximummal kezdtük az ismerkedést, ami a 150 lóerős benzinmotort, összkerékhajtást és az automatikus váltót jelent, ez a kombináció Revolution felszereltséggel létezik 7,44 millió Ft-os áron, de a tesztautó még ezt is megfejelte a Revolution Top felszereltséggel, és 8 millió Ft-os árcédulával. Mielőtt még a szívéhez kap valaki, hogy egy ekkora Mazdáért ennyi pénzt kérnek, jobb, ha vet egy pillantást a vetélytársak választékára, és rájön: ennél olcsóbban máshol sem ússza meg ezt a konfigurációt. A 4,5 milliós belépőár még elmegy, de ez csak egy vevőcsalogató Emotion felszereltség 120 lóerővel, koccanásgátló, nagy méretű központi kijelző, tempomat, vagy épp CD-lejátszó nélkül. Ennél bő 1 millióval drágább a valódi alapváltozat, aminél már nem kell lemondani az előbb említett felszerelésekről, és akár dízelmotorral is kérhető. Amióta megjöttek a Skyactiv-technikás autók, a Mazdánál vastagon fog a ceruza – igaz, ennek ellenére sem panaszkodhatnak az értékesítésre. A CX-3-as árai leginkább a prémiumkategóriás Mini Countrymanhez mérhetők, és ebből következően a Nissan Juke felett mozognak – azért ezt a két ellenfelet emelem ki, mert ezek léteznek hasonló teljesítménnyel és választható összkerékhajtással.
A műszerfal megegyezik azzal, amit a Mazda2-esben is használnak, a prémiumérzést a jól látható varrással ékesített világos színű bőrborítás hivatott megteremteni. Van még bordó színű bőr is a középkonzol alsó részén, de ennek csak nekitámasztja az ember a lábát, a vezetőülésben helyet foglalva nem jelent optikai többletet – ez csupán az ajtókon elhelyezett borbetétekre igaz. Mivel az érintőképernyő biztonsági okokból csak kis tempónál használható, a két első ülés között találjuk a csuklótámasszal is ellátott központi kezelőszervet. A hangerőszabályzó nem esik kézre, de azt a kormányról is lehet még állítani, egyébként csak a multimédiás berendezés lassú működését kell megszokni: körforgalmon áthajtva a térkép képtelen követni a gyors irányváltást, a rádióadó-váltáskor vagy két másodpercig tart, mire előjön a lista. Itt találjuk a tárolóhelyeket is, a dupla pohártartó meglehetősen sekély, és mivel az automatikus váltó okán a jobb kéz pihen, egy könyöklő is jól jött volna. A 4275 mm-es külső hosszával a kompakt szabadidő-autók közé kell sorolni a CX-3-ast, azonban hiába a közel 2,6 méteres tengelytávolság, a térkínálat a második üléssorban még a kis kategóriában is szűknek számít. Kevés a lábtér, a padló és az ülés kialakítása is arra utal, hogy csak elméleti lehetőség a három személy egymás mellett utazása, a magasan futó, meredeken emelkedő övvonal miatt ablakfelület is alig jut az itt helyet foglalóknak.
A raktérben dupla padló szünteti meg a peremet, és hoz létre egy igen nehezen pakolható sekély fiókot. Egyébként 350 liter az alaphelyzetben rendelkezésünkre álló tér, a hátsó üléstámlák ledöntését követően nem teljesen sík az 1260 literes raktér padlója. Azzal nem lehet vitatkozni, hogy sportos autóval van dolgunk, de ebből sajnos igazából csak annyit érzékel az utas, hogy kőkemény a felfüggesztés hangolása. Magasan van a tömegközéppont, nagy teljesítményű az erőforrás, nem volt más választása a fejlesztőknek, esetünkben ehhez még hozzájön a 18 colos felni és az alacsony oldalfalú abroncs is. Kanyarban nagyot tudunk menni, de ezt inkább elcserélné az ember arra, hogy egyenesben kényelmesen utazhasson. Az automatikus váltó finoman dolgozik, de a hosszú áttételezés miatt a vezetési élmény nem olyan sportos, ahogy azt az ember gondolná. A 7,9 l/100 km-es tesztátlag reális a teljesítmény, az automatikus váltó és az összkerékhajtás mellett, de alacsonynak nem mondható.
Tetszett
• jó vezethetőség
• kulturált motor
• gazdag felszereltség
Nem tetszett
• kemény felfüggesztés
• szűk második sor
• kis csomagtér
Összegzés
Nem a legjobb kombináció, hogy a CX-3-as kívül nagy, belül meg kicsi, és a felfüggesztése is kőkemény, de sportos vezetőknek így is jó lesz. A hátsó ülésre inkább csak jó barátokat szabad ültetni, akik elnézőek velünk.
Mazda CX-3 2.0 G150 Aut.
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 204 Nm 2800/perc
Hossz./szél./mag.: 4275/1765/1535 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1525/1520 mm
Fordulókör: 11,38 m
Saját tömeg/teherbírás: 1265/520 kg
Csomagtér: 350-1260 l
Üzemanyagtank: 48 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,6 s
Max. sebesség: 195 km/h
Város/országút/vegyes: 7,8/5,5/6,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 146 g/km
A modell alapára: 4 459 900 Ft (G120 Emotion)
A tesztelt verzió ára: 7 439 900 Ft
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!