Ez már igen! Nálam az MS Design optikai készletével felvértezett Ford Focus „emlékezetkiesést” idézett elő. Mármint képes voltam elfeledni neki, hogy – a maga idejében igencsak újszerűnek számító – elődjéhez képest a második nemzedék formaterve kimondottan visszafogottra, már-már konzervatívra sikerült. A kompakt kék-ovál megjelenése ugyanis utcahosszal sportosabb, miután átesett az osztrák tuningműhely kezelésén. Az első és hátsó kötényekre látványos kiegészítő spoiler került, melyek a küszöbtoldatokkal együtt alacsonyabbnak és masszívabbnak mutatják az autót. Remekül állnak a hétküllős, 18 colos könnyűfém keréktárcsák is a Focusnak, ha pedig a kliens kérésére (rövidebb rugók alkalmazásával) mélyebbre engedik a kasztnit, még lendületesebb az összhatás – ezt a műveletet tesztautónkon nem végezték el. Hátul duplacsövű kipufogócsonk és a tető végére helyezett légterelő
borzolja a kedélyeket. Utóbbi megnyújtja a tetővonalat, így megszünteti a „túlzottan hamar csapták le a hátsó részt” érzést. Persze az a hatása sem mellékes, hogy nagy sebességnél némi leszorító erőt biztosít. Az MS Design ezeken felül teljesen fekete, vagy krómozott hűtőrácsot, illetve többféle alufelnit kínál a típushoz. Amúgy a Ghia helyett inkább a Sport felszereltségű Focust érdemes ilyen módon felcicomázni, mert ahhoz határozottabb formázású ülések járnak, míg a középkonzol öreguras, fautánzatú dekorációját izgalmasabb, alumíniumhatású betétek helyettesítik.
Óvatos duhaj
Őszintén szólva, nem voltam elragadtatva a Ford kétliteres, változó szívócsőhosszúságú benzines motorjától. Egészen 3500-as fordulatig nyúlósan, kissé kelletlenül pörög fel és csak innentől lát igazán munkához. Ráadásul hiába a sportkipufogó, a motor hangja soha nem lesz vérpezsdítő. A gyorsulás 9,2 másodperces gyári értéke szépen hangzik, de érzés alapján jómagam tíz körülire saccoltam volna. Pedig a sebességváltó áttételezése rövid, a 100 km/órás tempóhoz kapcsolni kell a harmadikat. Szerencsére a kar megvezetése precíz és elfogadhatóan rövid utat jár be a kulisszában. Ellenben kétezres motort manapság illene hatfokozatú váltóval, vagy minimum hosszabb végáttételű ötödikkel házasítani, mert így 140 km/órás tempónál már percenként több mint 3000-et forog a motor, ami nincs kedvező hatással a fogyasztásra. A
225/40-es abroncsok ellenére még a hazai útviszonyok között is elfogadható a rugózás, bár a nagyobb kátyúkat komoly futóműzaj kíséretében próbálja átlépni a kocsi. Kanyarban viszont magabiztosan kapaszkodik, a GoodYear Eagle F1 gumik finoman radíroznak. A Ford enyhe alulkormányzottsággal fordul, az orra inkább csak settenkedik lefelé az ívről, míg gázelvétellel a fara is hajlandó bekapcsolódni a játékba. A kormány áttételezése ugyan közvetlen, ám sajnos az elektrohidraulikus rásegítés a legtöbb visszajelzést „elnyeli”. Pontosan adagolhatók és hatékonyak a fékek, a blokkolásgátló és az elektronikus fékerőelosztó alapfelszerelés, a menetstabilizáló rendszerért azonban 160 ezer forintot kell fizetni.
Itthon is kapható
Kétezres motorral és Sport felszereltséggel a háromajtós Ford Focus 4 740 000 forintért vihető haza, az ötajtós változat pedig kerek 100 ezer forinttal drágább. A Ghia csúcskivitelért 5 030 000 forintot kérnek, de megéri a felára, ugyanis több hasznos tételt szériában kapunk. Az MS Design optikai csomagért nem szükséges Roppenbe utazni, mivel a hazai Ford kereskedésekben megrendelhető, és természetesen a felszerelést is elvégzik. Tesztautónk esetében az MS Design „díszlet” kb. félmillió forintba került.