LED-es fényszóró és polírozott könnyűfém felnigarnitúra csak a legmagasabb, GLX felszereltségi szinten jár a Swifthez. Fotó: Stefler Balázs

A crossoverek és a szabadidő-autók dömpingjében üdítő kivétel a Swift AllGrip, amely meg sem próbál terepesnek látszani, miközben valódi, viszkokuplungos összkerékhajtást kínál. A Suzuki igazi specialistának számít ebben a műfajban, ugyanis az elmúlt évtizedekben szinte minden modelljükhöz kínáltak valamilyen négykerékhajtási rendszert.

Eltalált a vezetési pozíció, kényelmesek az ülések, szépek a csőműszerek, és van fantázia a szellőzés kezelőfelületében, de feltűnően sok a műanyag az utastérben

Az Ignishez is kérhető technika a Swiftben nem merev hátsó tengellyel, hanem csatolt lengőkaros futóművel társul, ami javítja a kezelhetőséget. Az emblémán kívül a szemmel éppen csak látható, 2,5 centivel megemelt futómű és a lökhárító alól kikandikáló, hátsó differenciálmű árulkodik a kisautóknál szokatlan extráról, melyet a GL+ felszereltségtől 400 000 Ft-os felárért kínálnak. Szerencsés helyzetben van a Swift, hiszen az ötödik generáció kedvező, eredetileg 840 kg-os tömegét a károsanyag-kibocsátási előírások miatt egyedüliként forgalmazott, 12 voltos lágyhibrid hajtás csak 10 kg-mal növelte, így az AllGrip rendszer 110 kg-os súlytöbbletével együtt is könnyebb maradt a bűvös egy tonnánál. Bár 0,7 másodperccel lassabban gyorsul fel 0-ról 100 km/órás tempóra, és 10 km/órával kisebb a végsebessége is, a potenciális vevők nem ábrándulnak ki emiatt a Japánban gyártott Suzukiból. A többletfogyasztás elrettentő lehetne, de a 0,3 literes különbség valószínűleg mindenkinek belefér, aki gyakran jár földúton, csúszós emelkedőkön, vagy egyszerűen csak nagyobb biztonságban érzi magát téli útviszonyok esetén. A rendszer működési elvéből adódóan az esetek döntő többségében csak az első kerekek hajtottak, így lehetséges, hogy a tesztprogram során tizedre pontosan ugyanannyit fogyasztott, mint az 1,2 literes alapmodell.

A tágas belsőben bőkezűen bántak a fejtérrel, de a lábaknak is jut elég hely, viszont hátul csak két felnőtt fér el kényelmesen

Ebben szerepe van a lágyhibrid technológiának is. A szíjjal csatlakoztatott, 3 lóerős, 50 Nm nyomatékú villanymotor ugyan nem tudja önállóan mozgatni az autót, és csekélyebb energiamegtakarításra képes a Vitara és az SX4 S-Cross 48 voltos rendszerénél, hatékonyan tehermentesíti a 90 lóerős, 120 Nm nyomatékú szívó benzinest. A vezetőülés alá beépített lítium-ion akkumulátorban tárolt gördülési energiával gyorsításnál besegít a hajtásba, ideiglenes leállítás esetén a segédberendezések áramellátását biztosítja és észrevétlenül indítja újra a motort. Érdemes rendszeresen használni a motorféket, hogy az akkumulátorban minél magasabb töltöttségi szint álljon rendelkezésre. Ezt egy folyamatábra segítségével a műszeregység digitális kijelzőjén ellenőrizhetjük. Egyébként nem látványos a különbség, a turbómotorok nyomatékát ugyan nem tudja pótolni, de a dinamikus haladáshoz még kevésbé szükséges pörgetni a motort, mint korábban. Az ötfokozatú váltó áttételezését úgy választották meg, hogy országúton és autópályán is takarékos maradjon, sztrádatempót tartva sem forog percenként 3500-nál többet a főtengely. A gyári mérést igazolva éppen 0,3 literrel fogyasztott többet az AllGrip változat az elsőkerék-hajtású hibridnél.

Az ötödik generáció bevezetésekor is elégedettek voltunk az 1,2 literes, 90 lóerős szívómotor teljesítményével és fogyasztásával

Azt is fontos azonban észben tartani, hogy a viszkókuplungos összkerékhajtás viszonylag lassú és érzékeny a zárható központi differenciálzáras rendszerekhez képest, tehát egyszerűsége hátrányokkal is jár. Ahogy földúton és járdára parkolásnál előnyt jelent az emelt futómű, úgy tempós kanyarokban érezhetően jobban sodródik a kanyar külső íve felé az ettől függetlenül agilisan viselkedő és jól irányítható Swift. Futóműve lágy hangolású, de a durvább úthibákon már rázósan halad át. Könnyen vezethető, a váltókar viszont kissé műanyagos érzetű, szinte lötyög a fokozatokban, kapcsolásnál gyakran meg is akad a kulisszában. Kis tömege feltűnik fékezésnél is, még az átlagos teljesítményű fékrendszer is sokkal hatásosabban lassítja, ami vitán felül hasznosabb biztonsági eszköz, mint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, vagy a még mindig érzékeny radaros fékasszisztens.

Utóbbiak csak a csúcs GLX szinthez járnak, de a Swift már alapáron is jól felszerelt. Az All-Grip kivitelt csak a második, GL+ szinttől lehet választani, így 16 colos felnivel, első ködlámpával, fűthető tükrökkel és első ülésekkel, hátsó szellőzőcsatornákkal, 4,2 colos, színes LCD-kijelzővel, tolatókamerával és érintőképernyővel tud többet az alapkivitelnél. A kétrészes, méhsejtmintás hűtőrács a kiegészítők közül rendelhető, a katalógusban krómozott, kék vagy piros csíkkal díszített változat szerepel.

Az AllGrip felirat is árulkodó, de a lökhárító alól kilógó hátsó differenciálműről is könnyen felismerhető az összkerékhajtású változat

TETSZETT
• praktikus felépítés
• alacsony tömeg
• jó ár/érték arány

NEM TETSZETT
• akadós váltókar
• anyagminőség

ÖSSZEGZÉS
Kettőre csökkentette a hajtásláncok számát a Suzuki a Swift esetében. Az összkerékhajtású változat többletfogyasztását ellensúlyozza a lágyhibrid hajtás, így a viszkókuplungos AllGrip kivitel nem csak annak lehet jó választás, aki rendszeresen kihasználja a tudását, a 400 000 Ft-os felár azonban árnyalja a képet.

Suzuki Swift 1.2
Hybrid 12V AllGrip GL+
Összlökettérfogat: 1242 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 66 kW (90 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 120 Nm 4400/perc
Hossz./szél./mag.: 3840/1735/1520 mm
Tengelytáv: 2450 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1520/1525 mm
Fordulókör: 9,6 m
Saját töm./teherbírás: 960/445 kg
Csomagtér: 265-947 l
Üzemanyagtank: 37 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,6 s
Max. sebesség: 170 km/h
Város/országút/vegyes: 4,8/4,3/4,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 101 g/km
A modell alapára: 3 390 000 Ft (1.2 Hybrid 12V, 90 LE, GL)
A tesztelt verzió ára: 4 090 000 Ft