A központi kijelző érintésérzékeny, de emellett a kormányküllőn lévő touchpaddel és a könyöklő előtti konzollal is vezérelhetjük. Fotó: Stefler Balázs

Nem egy példát láttunk már a történelemben arra, hogy egy viszonylag sikeres autómárka gyorsan el tudja veszíteni jelentőségét azzal, ha megöregszik a vásárlóközönsége. A Mercedesnél viszont mindig jól érezte a vezetőség, hogy mikor jön el az a pont, amikor nyitni kell, amióta pedig Gorden Wagener dizájnerzseni csapata rajzolja a stuttgarti modelleket, egyre több a trendi típus. És mivel lehet megszólítani manapság a fiatalokat? Nem hagyományos limuzinokkal és kombikkal, hanem olyan divatos szabadidő-autókkal, mint a GLA második kiadása.

A kihúzható combtámasz hosszú utakon aranyat ér. Méretét meghazudtolóan tágas a GLA, a középső ülés viszont jelképes

A kissé esetlen külső már a múlté, arányos, jó kiállású autó az újdonság, amely ugyan 1,4 centivel kurtább elődjénél, de három centivel szélesebb és tízzel magasabb. Ezek után természetes, hogy a fejtér jelentősen nőtt, 190 centis magassággal is jól el lehet férni hátul – még úgy is, hogy a panorámatető sok helyet rabol! Szóval meglepően tágas az újdonság, és ha árnyalatnyival puhább tömésűek lennének az ülések, gyakorlatilag ugyanazt a komfortot hozná, mint a nagyok. Aztán ahogy elkezdi az ember felfedezni a belteret és az egyes funkciókat, világossá válik, hogy nem spóroltak semmin. Manapság, amikor már a legtöbb autóban a hűtővíz hőfokjelzőt is elhagyják, itt még a váltóolaj hőfokát is előhívhatjuk a tűéles és szinte végtelen konfigurációs lehetőséget adó kijelzőről. De említhetjük a kormányon lévő érintésérzékeny kis felületeteket, vagy akár a hangulatvilágítást, amelyek mind gondos munkáról árulkodnak. Egyvalami lóg ki az összképből: a kormányoszlopra helyezett előválasztó kar olcsónak hat ebben a környezetben. A kütyü- és techmániás fiataloknak persze maga a mennyország a GLA, az MBUX-rendszer hangvezérléssel utasítható, a navigációja pedig elképesztő. Kereszteződésnél vagy körforgalomba érve virtuális (saját maga által létrehozott) táblákkal mutatja a menetirányt. Zseniális, mert gyakorlatilag lehetetlen elhibázni a kihajtókat! Az is érdekes, hogy ami pár éve szenzációszámba ment az E-osztálynál, azt ma már egy GLA is tudja, hiszen indexelésre sávot tud váltani gyorsforgalmi úton. Én személy szerint nem várom az önvezető autók korát, de elismerem, hogy bámulatosan dolgozik össze a sávtartóval és az adaptív tempomattal.

435 liternyi csomagot fogadhat be a raktér, a támlák 60:40 arányban dönthetők

Akit viszont hidegen hagy ez a tudás, és inkább a hagyományos értékekre fókuszál, az sem fog csalódni a GLA-ban, legalábbis a 2,0 literes, 150 lovas 200 d-ben biztosan nem. A felmenő 2,1 literes blokkjához képest ég és föld a különbség, leginkább a hang tekintetében. Hát igen, a nagyobb Mercikből ismert erőforrás a piac egyik, ha nem a leghalkabb négyhengeres dízele, ami a viszonylag lágy rugózással együtt kifejezetten pihentetővé teszi az autót – sportosságot ne keressünk benne, arra ott vannak az AMG-verziók. A GLA-t egyébként tisztességesen viszi a 150 lóerő és a 320 Nm, és mivel alapból elsőkerékhajtás jár a 200 d-hez, racionális vevőknek ideális lehet. Ami a 150 lovas dízel esetében fix, az a nyolcgangos, duplakuplungos váltó, amely majdnem olyan észrevétlenül kapcsolgat, mint a bolygóművesek. Hátránya, hogy indulásnál lassabban kapja el a fonalat, ugyanakkor a fogyasztásra jótékony hatást gyakorol. Bár a 43 literes tank kisautós, az 5,4 literes tesztátlag miatt a hatótávot nem érheti kritika.

A 2,0 literes dízel nagyon csendes, állandó 130 km/órás tempónál 1900-as fordulaton pihen

A GLA szegmensében nagy a tülekedés a vevőkért, szóval nem meglepő, hogy viszonylag kis árkülönbségek vannak. Az újdonság a 2,0 literes dízellel 12 099 000 Ft-ot kóstál, amivel drágább az azonos teljesítményű BMW X1-esnél és minimálisan olcsóbb az Audi Q3-asnál vagy a Lexus UX hibrid változatánál. Mivel jócskán eltérő karakterek, a vásárlási szempontoknál a stílus, nem pedig a vételár lesz az első helyen.

A 0,28-as alaktényező látszódik a fogyasztáson, a tesztátlag 5,4 liter volt

TETSZETT
• minőségi benyomás
• vezethetőség
• takarékos, nyomatékos dízelmotor
NEM TETSZETT
• drága extrák
• hátul kemény tömésű ülések

ÖSSZEGZÉS
Lehet a kompakt SUV-okat szeretni és nem szeretni, de a rugózási komfort, a belső minősége és a szolgáltatások terén is mérce a GLA – az elődhöz képest zongorázni lehet a különbséget. Szinte biztos, hogy az újdonság kategóriája megkerülhetetlen szereplője lesz.

Mercedes-Benz GLA 200 d
Összlökettérfogat: 1950 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 3400-4400/perc
Max. forgatónyomaték: 320 Nm 1400-3200/perc
Hossz./szél./mag.: 4410/1834/1611 mm
Tengelytáv: 2729 mm
Fordulókör: 11,4m
Saját tömeg: 1615 kg
Csomagtér: 435 l
Üzemanyagtank: 43 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,6 s
Max. sebesség: 208 km/h
Átlagfogyasztás: 4,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 121 g/km
A modell alapára: 10 880 000 Ft (GLA 180 ,136 LE)
A tesztelt verzió ára: 12 099 000 Ft