Nem vitás, hogy a Lada hazai visszatérésének legizgalmasabb pontja a Niva, vagyis a 4×4 keresztnevű típus forgalmazása. Lássuk be, megkapó látvány a csillogó autószalonban kiállított, vadonatúj VAZ 2121-es, a régi világ – talán legszebb – emléke. Létjogosultságát éppen az adja, hogy 1976-os bemutatásakor kívül-belül modernnek számított, pedig ez volt az első típus, melyet a szovjetek önállóan fejlesztettek. Méretei, önhordó karosszériája, masszív futóműve, terepváltója a környéken előforduló mindenféle akadály leküzdésére alkalmassá tette, csinos formája pedig az eltelt idő alatt klasszikussá érett.

Fotó: Hilbert Péter
Fotó: Hilbert Péter

Mint funkcionális használati tárgynak, ott a helye a kínálatban. Ehhez a lépéshez persze szükség volt bizonyos engedélyekre, mert hiába készítették el a szabadidős fazonú Urban kivitelt, légzsák továbbra sem került bele, még a klímát is „ki kellett dobni”, mert a gázt, amivel Oroszországban feltöltik, az EU-ban már betiltották. Ilyen apróságok nem állhattak a Niva, vagyis a 4×4 útjában. Ahogy az importőrtől megtudtuk, már a légkondi problémájára is születőben van a megoldás.

Jó a kilátás, nagyok a tükrök, klasszikus és új alkatrészek keverednek a beltérben. Nem valami praktikusak a tárolórekeszek
Jó a kilátás, nagyok a tükrök, klasszikus és új alkatrészek keverednek a beltérben. Nem valami praktikusak a tárolórekeszek

Tesztautónk már a modernizált szériából került ki, igaz, annak még az elejéről, így a 350 000 Ft-os felárba foglalt könnyűfém felnik nélkül vettük át, cserében már az új hűtőrácsot és a színrefújt, műanyag lökhárítót kapta. Egyik sem rontotta el a stílusát, bár a fényezett ütközők nem túl praktikusak, ha akár csak egy bokrokkal szegélyezett földútra hajtunk, és az ikonikus Lada billenőkilincset sem kellett volna matt feketére festeni, ha már az ablakkereteken megmaradt a krómcsík. Ez a fajta furcsa kettősség jellemzi az egész autót, minden friss részlet mellé jut egy érintetlenül hagyott, régimódi megoldás. Az Urban egyik vonzereje az elektromos ablak: kapcsolója a váltókonzolra került, gyorsan működik, de lefelé begyűri a szigetelést, felfelé pedig recsegő hangot ad. Külön kulcsa van az ajtónak és a gyújtáskapcsolónak, a csomagtartót a bal hátsó oldalkárpitra szerelt kallantyúval lehet nyitni. Zsanérja erős, lecsukni ritkán sikerül elsőre (ha ferdén áll az autó, be sem záródik), akkor viszont nagyot szól.

Új a LED-es világítás, régiek a bajuszkapcsolók és a komplett kormányoszlop. A modern ülések kényelmetlenek
Új a LED-es világítás, régiek a bajuszkapcsolók és a komplett kormányoszlop. A modern ülések kényelmetlenek

Miután megemésztettük kisautós méreteit, az ajtók becsukásához is lendületet kell venni, az erőfeszítésért a jól ismert Lada ajtócsapódás hang és a lyukacsos tetőkárpit látványa a jutalom. Bár elsőre nem úgy tűnik, alaposan átalakult a belső, amióta nem láttuk. A kicsi, de szellős utastérben először az új ülés tűnik fel: kárpitozása, sárga cérnás díszvarrása idegen a miliőtől, ami nagyobb baj, hogy semmit sem tart és már közepes távon is kényelmetlen. Fröccsöntött műanyagból van a 4×4-ben furcsán ható, Urban-kormány, mérete, fogása ideális, viszont nincs középen és középállásban ferde; gyanús, hogy a szintén ferdén felragasztott embléma viszont ilyenkor áll vízszintesen.

Ketten férnek el hátul, a magas ülés korlátozza a fejteret. A csomagtartó bővítésekor az ülőlap csak akkor billenthető ki, ha az első üléseket előretoljuk
Ketten férnek el hátul, a magas ülés korlátozza a fejteret. A csomagtartó bővítésekor az ülőlap csak akkor billenthető ki, ha az első üléseket előretoljuk

Gyenge minőségű műanyagból bőven akad idebent, kilátszik minden csavar, akárcsak a műszerfal alatti vezetékek, ami ettől az olcsó terepjárótól még elfogadható. A LED-es belső világítás mellett az eredeti lámpa is itt bujkál, a márkabarátok felfedezhetik még a régi tükröt, kézifékkart, a tolókaros fűtést és a nem túl éles logikával elszórt billenőkapcsolókat. A vajpuhán működő bajuszkapcsolók is igazi retró darabok, öröm velük indexelni és ablakot törölni. Váltani már eggyel nehézkesebb, mert annak idején a lehető legtávolabb helyezték el a leggyakrabban használt kart a vezetőtől a felező és a differenciálzár javára. Kicsit akadozik a rövid utakon járó, rövid fokozatkiosztású szerkezet, miközben ugyanolyan erősen zúg, mint a többi kézi váltós Ladában.

Tépőzáras filc takarja a csomagtérnyitót. Régi a belső világítás, új az üvegre ragasztott, barkácsolt hatást keltő pótféklámpa
Tépőzáras filc takarja a csomagtérnyitót. Régi a belső világítás, új az üvegre ragasztott, barkácsolt hatást keltő pótféklámpa

Ami szórakoztatóvá teszi a használatát, az a maradéktalanul kiélvezhető veterános vezetési élmény. Szervókormánya, jól adagolható, hatásos fékjei könnyebben, biztonságosabban kezelhetővé teszik, erős, 1,7-es befecskendezős motorja nem foszt meg a gyorsulásélménytől, legfeljebb a karburátorhangtól. 82 lóerő bőségesen elég az 1285 kilóhoz, könnyűnek, gyorsnak mutatja magát a 4×4. Erre a gyenge hangszigetelés is ráerősít, nem mintha a kanyarban támolygó futómű száguldásra csábítana. 90-nél 2500-at, 130-nál – a végsebesség közelében – 3700-at forog, itt már élénk a motorhang. Terepen van elemében, az úthibákon mégis kifejezetten ráz a hosszú rugóutakkal felkészített, masszív felfüggesztés. Bármilyen hangulatos vele járni és jó érzés visszaintegetni a nivásoknak, pár óra után már fárasztóvá válik vele az autózás, amiért csak részben felelős a klíma vagy a rádió hiánya. Lehet, hogy a mai elvárásoknak vért izzadva sem tudna megfelelni, ám terepképességei és ár/érték aránya miatt sokan hajlandók ezt elnézni egy élő legendának.
niva7
Tetszett
• hamisítatlan karakter
• veteránautós élmény
• terepképességek

Nem tetszett
• olcsóanyag-használat
• magas fogyasztás

Összegzés
Célszerszámnak még mindig ugyanolyan jó a 4×4, mint Niva korában. Az Urban kivitel nem éri meg a felárát, de a hozzá járó kényelmi extrák javítják a használhatóságát, így akár vadonatúj, kompromisszumokkal napi szinten is használható veteránautóként is tekinthetünk rá.

Lada 4×4 Urban
Összlökettérfogat: 1690 cm3
Hengerek/szelepek: S4/8
Max. teljesítmény: 61 kW (82 LE) 5000/perc
Max. forgatónyomaték: 129 Nm 4000/perc
Hossz./szél./mag.: 3640/1690/1640 mm
Tengelytáv: 2200 mm
Nyomtáv elöl/hátul: n. a.
Fordulókör: 11,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1285/325 kg
Csomagtér: 265 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 17,0 s
Max. sebesség: 137 km/h
Város/országút/vegyes: 12,2/8,0/9,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 216 g/km
A modell alapára: 2 849 000 Ft (4×4 Classic)
A tesztelt verzió ára: 3 199 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!