Örök rákfenéje a nyújtott tengelytávú, aprócska szükségülésekkel megspékelt kompakt egyterűnek, hogy teljes létszám esetén bizony nem nagyon lehet hova pakolni a csomagokat. Mit ér az esetek többségében eleve viccesen szűk harmadik sor, ha mögé csak egy retikül gyömöszölhető be?
A kisbusz besorolású, nagyobb – és természetesen drágább – Sharan az ehhez hasonló szituációkat magabiztosan oldja meg, a hátsó traktusa kellően tágas, és a csomagoknak is marad hely a bendőjében.
Megszokott formavilág, ismerős belső
Egy ideje a gyártók zöme az „egységes márkaarculat” kialakításán fáradozik, ami szépen hangzik, de a valóságban ez a törekvés végtelenül unalmas, egy kaptafára készülő típusokat takar. Nincs ez másként a VW esetében sem, így nem csoda, hogy a Sharan megkapta az aktuális Golfon és Passaton is díszelgő orrot, hűtőmaszkot. Megjelenése – pláne az elődhöz képest – megnyerő, de nincs egyetlen olyan részlete sem, amely igazán magával ragadná az embert, vagy akár csak egy hajszálnyival is túlmutatna a célszerűségen.
Persze utóbbin van az igazi hangsúly, a praktikum záloga a leköszönő változatnál 22 centivel hosszabb, majd’ 9-cel szélesebb kabin és a gigászi, 2919 mm-es tengelytávolság. A két oldalsó tolóajtó felteszi az i-re a pontot, a szűk helyen történő beszállás vagy rakodás pofonegyszerű a tágas oldalsó bejáratokon keresztül. A súlyos hátsó ajtó felemelése, lezárása erős kezet kíván, aki nem akarja a bicepszét egy esetleges izomláznak kitenni, az választhat gombnyomásra aktiválható elektromos mozgatási lehetőséget (151 250 Ft). Utóbbi opció egyébként 193 750 forintért kérhető a tolóajtókhoz is. A raktérfedél magasra nyílik, alá 185 cm-es magasságig nyugodtan be lehet állni, a kisebb termetűek azonban csak ágaskodva fogják elérni az ajtót.
Belül sincsenek meglepetések, a szolid, ugyanakkor naprakész forma a műszerfalon is visszaköszön. Bárhova nézünk, az egyéb VW modellekben is alkalmazott kapcsolókat, kormányt, váltógombot, rádiót vagy éppen könyöklőt fedezzük fel. Utóbbi nemcsak állítható magassága, hanem szélessége miatt is szerethető tartozék. A vezető könnyen kialakíthatja az ideális üléspozíciót, a kormány, a támla és az ülés magassága is tág tartományban szabályozható, a langaléták viszont hosszabb ülőlapokat érdemelnének. A fekete-szürke kombinációjú belsőt szerencsére szolid, ezüsthatású csíkkal dobták fel, a kárpitok középső betétje pedig világosabb mintát kapott.
Nem vitás, hogy egy kisbuszba gázolajos blokk passzol, itt nincs helye a hangosabb üzem miatti nyavalygásnak, a vaskos nyomaték kell és kész! Vagy mégsem? Kukkantsunk csak be a Sharan motorterébe, és lám, egy aprócska, 1,4-es benzinest találunk ott! Hangja alig észrevehető, a hideg téli napokon pedig pillanatok alatt meleg levegővel örvendezteti meg az utasokat, nem úgy, mint a dízelek.
Igazi utazóautó a Sharan az 1.4 TSI-vel?
A kompresszor és a turbó kettős szteroidkúrája révén 150 lóerő leadására képes a feltöltött TSI, akár egy hagyományos, 2,0-es szívómotor. A nyomatékleadása azonban nem említhető egy lapon a teljesítményben vele megegyező normál benzinesekével, a 240 Nm 1750-tol 4000-es percenkénti fordulatszámig áll rendelkezésre. A jól áttételezett, katonásan járó váltóval remekül kiaknázható a TSI rugalmassága. Ha a kedvünk úgy tartja, hamar magasabb fokozatba kapcsolva békésen sodródhatunk a forgalomban, a korán ébredő nyomaték miatt nem kell „dadogástól”, esetleg lefulladástól tartani.
Persze sietni is lehet a Sharannal, ilyenkor érezzük csak igazán, hogy egyáltalán nem lusta jószág a TSI. 10,7 másodperc alatt futja meg a 100 km/órát, jól bírja, emelkedőkön visszaváltás nélkül tartja a sztrádatempót. Ami a legszebb az egészben, hogy 130-nál nem áll meg az élet, egy visszaváltással máris kellő lendülethez jutunk, s még innen is értékelhetően gyorsul az autó. A magas kasztni és a jókora önsúly miatt pihe-puha rugózásról szó sem lehet, a futómű feszességének mértéke azonban elfogadható komforttal társul, persze a nagyobb keresztbordákat már megérezni. A fék jól adagolható, a kormányzás pedig kellően közvetlen, nincs nagy holtjátéka a szervós rendszernek.
Dugóban vagy éppen piros lámpánál lép színre a startstop automatika, mely ilyenkor a motort automatikusan leállítva, majd fokozatba kapcsolásra újra beindítva csökkenti a fogyasztást. A rendszer természetesen ideális üzemi körülmények között működik csak, extrém hidegben vagy magas fokozaton üzemelő klíma mellett nem aktiválódik. A Sharan étvágya nem elrettentő (10 l/100 km), de ez az érték meg sem közelíti a gyáriak optimista, 7,2-es adatát.
Hely kicsiknek, nagyoknak és csomagoknak
A kabin egészen egyszerűen eszelősen tágas, nem fenyeget az öszszeérő vállak „réme”, és a fejünket sem súrolja majd a mennyezet. Mind hosszában, mind széltében óriási a rendelkezésre álló tér a Sharanban. Rengeteg rekesz, tároló található az autóban, a kesztyűtartó, a könyöklő alatti üreg, az első és a második sori ajtózsebek is tágasak. A középső sorban asztalkák hajthatók ki, a három különálló ülés 16 cm-es sínen csúsztatható, a támlák dőlése pedig igény szerint beállítható. Nemcsak a komfort, hanem a nagy légterű kabin páramentesítése szempontjából sem mellékes, hogy a tetőben mindkét hátsó sor számára szabályozható légbefúvókat építettek. A hátsó traktus megközelítése parádésan egyszerű, ugyanis a szélső ülések nemcsak előre, hanem részben felfelé is siklanak, így érve el a lehető legkeskenyebb állapotukat.
A harmadik sorban sincs okunk panaszra, ha az előttünk ülőt megkérjük, hogy pár centivel húzza előrébb az ülését, akkor korrekt lábhelyünk lesz, a fejtér pedig elfogadható. S most jön a Sharan aduja, a raktér. A hátsó hétfős konfiguráció esetén 267, öttel 658, ledöntött ülésekkel pedig 2297 literes. Azért akad szépséghibája a Sharannak, bosszantó, hogy a praktikumot fokozó tételek szinte egytől egyig felárasak. Hosszabb tárgyak (max. 295 cm) szállításánál jól jön az első ülés ledönthető háttámlája (90 000 Ft), ahogy személyfuvarozásnál a harmadik üléssor (222 500 Ft). Hasznát vennénk az elválasztó hálónak (53 750 Ft), a sínen csúsztatható csomagtérrendezőnek (65 000 Ft), vagy éppen az ún. Tároló csomagnak (33 500 Ft). Még egy fekete tetőlécért is elkérnek 70 000 forintot, így a 8 094 750 forintos alapár pillanatok alatt magasabb szintre kúszhat fel.
TETSZETT
motor
helykínálat
variálhatóság
NEM TETSZETT
fogyasztás
felár az Alhambrához képest
extrák ára
ÖSSZEGZÉS
Egy családi busznak ilyennek kell lennie! Tágas hely, príma átrendezhetőség és gigászi raktér. Furcsán hangzik, de aki nem ijed meg a 10 l/100 km-es fogyasztástól, annak nyugodt szívvel ajánlható a kulturált üzemű, kellő erőnek birtokában lévő 1,4-es TSI. A Sharansztori legnagyobb szépséghibája az olcsóbb ikertestvér, az Alhambra jelenléte…
VW SHARAN 1.4 TSI BMT
Összlökettérfogat: 1390 cm3
Hengerek/szelepek száma: S4/16
Maximális teljesítmény: 110 kW (150 LE) 5800/min
Maximális forgatónyomaték: 240 Nm 1750-4000/min
Hossz./szél./mag.: 4854/1904/1740 mm
Tengelytáv: 2919 mm
Fordulókör: 11,9 m
Saját tömeg: 1648 kg
Terhelhetőség: 642 kg
Csomagtér: 267/658/2297 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,7 s
Maximális sebesség: 197 km/h
Fogyasztás város/országút: 9,2/6,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 10 l/100 km
CO2-kibocsátás: 167 g/km
A modell alapára: 8 094 750 Ft
A tesztelt verzió alapára: 8 317 250 Ft (7 fős kivitel)