Hogy vajon mi adta az apropót a Mercedes-Benz által szervezett nagy terepjárós menetpróbának? Máig rejtély. A GLK-t ugyan megmutatták, de ezt csak amolyan betétprograként prezentálták a sindelfingeinek. A fő attrakciót a már nagyon is létező, de csupán minimálisan módosított modellek – az R-, M-, GL- és G-osztály – jelentették. Mindenesetre a program szórakoztató, sőt olykor élvezetes és tanulságos is volt egyben.
Élvhajhászat
A tesztút nagy részét másodmagammal egy R 500-asban teljesítettem. Természetesen a sebességkorlátozás-mentes németországisztrádaetapok bizonyultak a leginkább élménydúsnak. A 388 lóerős hajtóművel ellátott, csatahajó méretű crossoverrel még bajor földön is a belső sáv ura lehet az ember. Eközben elölről csupán bariton bugyborgás hallatszik, a menetzaj még 200 km/óra környékén is rendkívül csekély marad. Csakúgy, mint a vezető veszély- és sebességérzete, az R 500 burkában könnyű elveszíteni a józan ítélőképességet, hamar hatalmába keríti az embert a száguldás mámora.
Holott az R-ben már elérhető, az M-ben viszont újdonságként bemutatott 5,5 literes, V8 hengerelrendezésű erőforrás szükségessége, illetőleg létjogosultsága két okból is megkérdőjelezhető. A fedélzeti számítógép a nullázást követő óvatos stílus esetén sem volt hajlandó 13,0 l/100 km-nél alacsonyabb átlagfogyasztási adatot mutatni, ami bizony magas üzemeltetési költségekre enged következtetni. Ha már benzines, akkor valamelyest értelmesebb és környezettudatosabb választás az R 280-as. Az a maga 231 lóerejével és hátsókerékhajtásával 11,0 literrel is elmegy 100 kilométeren, miközben azért 9,6 másodperc alatt terem százon, s megfutja a 222 km/órát. Ha viszont dízel, akkor a nitrogén-oxidokat is hatékonyan szűrő, Európában adBlue-adalékolással működő 320 CDI Bluetec motor a nyerő, ami az R-, az M- és a GL-osztályok motorválasztékát gazdagítja ezentúl. Az 510 Nm nyomatékmaximummal és 224 lóerős teljesítménnyel rendelkező V6-os egység által nyújtott élményfaktor a menetközbeni gyorsítások alkalmával egyáltalán nem rosszabb a behemót benzinesekénél, ráadásul már most megfelel az Euro 5 károsanyag-kibocsátási normáknak, s érzékeny lábbal – modellváltozattól függetlenül – 9,0 l/100 km-es fogyasztás is elérhető vele.
Közjáték
Azért egyszeri alkalommal, játéknak jó volt az R 500-as is, különösen azért, mert a müncheni reptéri kiindulóponttól úgy 50 perc múltán már a 130 kilométerre fekvő Tirol kies tájain haladtunk. Kisvártatva megérkeztünk egy köztes célállomásra, egy meglehetősen profin kialakított vezetéstechnikai tesztpályára. Itt a különféle elektronikus segédberendezések működését, valamint a luxus SUV-k kemény helytállását próbálgathattuk. Az aszfaltozott pályán az R 500-as visszagurulásgátlója, kipörgésgátlója, ESP-je és a vészfékezés során az öveket előfeszítő és a vészvillogót bekapcsoló PreSafe rendszere egyaránt jelesre vizsgázott, a holdbéli tájak meghódításához ellenben más modellbe kellett átülni. M, GL és G közül választhattunk, az útvonal és a nehézségi fok azonos volt, mint később kiderült, ez utóbbi egyáltalán nem úrvezetői szintű.
Végül egy GL-re esett a választás, s bár felügyelő-tanácsadót is kaptunk hozzá, ő a hátsó ülésen ült és inkább sztorizgatott, mintsem szakmai tudásával és helyismeretével segített volna túlélni a kalandot. Holott egymástól függött az “életünk”, ugyanis átkeltünk derékig érő patakon, centizgettünk 40 méter mély szakadék felett húzódó siratófalon, s végigkúsztunk egy méteres mélységű, átlósan kialakított gödörsoron, továbbá 15 másodperc erejéig átélhettük, milyen arccal a föld felé közelíteni 6 km/órás sebességgel, kizárólag a kormányba kapaszkodva, a lejtmeneti automatikára bízva magunkat.
Ötödik elem
Végül csak sikerült karcolások nélkül átvészelni ezt a menetpróbát is, habár egy ártatlannak tűnő helyzetben voltak, akikre nagyon ráijesztettek. Az esti sajtótjékoztatón, amikor a márka négytagú SUV-palettájának (igen, a G-t is belevették) együttes és külön-külön is elsőosztályú tulajdonságait ecsetelték a gyáriak, egyszer csak egy ötödikről is elkezdtek beszélni. Aztán meg képeket vetíteni, de előtte szigorú fényképezési tilalmat vezettek be. Természetesen a tiltás ellenére akadt, aki megpróbálta elsütni a telefonját, de a marcona biztonságiak résen voltak és nagyon komolyan megfenyítették a renitenseket, hogy töröljék a fotót. Az okot nem más, mint az új GLK szolgáltatta, amelynek formatervéről mindent, műszaki részleteiről viszont semmit sem árultak el a Mercedes fejlesztői. Ettől függetlenül sejthető, hogy a leginkább a GL vonásait öröklő, 4,5-4,6 méter hosszú kompakt SUV a V8-as erőforrásokon kívül hasonló motorokat kap, mint nagyobb testvérei, valamint az is, hogy a legközelebbi SUV menetpróbára már ezt is kiállítja a Mercedes, hogy végigzavarja vele a gyanútlan autós újságírókat egy a mostanihoz hasonlóan gyilkos terepen. A GLK hivatalos premierjének legvalószínűbb helyszíne a 2008-as januári Detroiti Autószalon.