“Ügyfeleinknek ezentúl kényelmesebb utazásban lesz részük, s a vezetést is jobban fogják élvezni” – vetítette előre a középkategóriás trió korszerűsítésének lényegét Hans Folkesson, a Volvo kutatásért és fejlesztésért felelős alelnöke. Csábító kicsengésű prognózisát több pillérre is támaszthatta, hiszen a frissítés során számos műszaki és optikai nóvum költözött az S60-as limuzin, a V70-es kombi, valamint annak emelt hasmagasságú összkerekes változata, az XC70-es (Cross-Country) repertoárjába.
A szükséges plusz
A módosítások palettáján tucatnyi közös, mindhárom modellre kiterjedő részlet található – az új Volvók jellemzését érdemes talán ezekkel kezdeni. A sportosságot hangsúlyozó S60-as, az eleganciára és kényelemre építő V70-es, illetve az aktív életmódot élőket megcélzó XC70-es Kinetic fantázianevű alapfelszereltsége egyaránt gazdagodott, így mostantól a DSTC, a ködfényszórók, a riasztó, a 16 colos könnyűfém keréktárcsák, a bőrbevonatú kézifék- és váltókar, a fedélzeti komputer, a multifunkciós kormánykerék és a textilszőnyeg-garnitúra is széria, a két kombi báziscsomagja ezen felül bőrhuzatú volánt és elektromos klímavezérlést is felvonultat. A felszereltségi szintek további két lépcsőjét a Momentum és a Summum képviseli, az S60-as és a V70-es R jelű, 300 lóerős, összkerék-hajtású változata pedig továbbra is külön kategóriába tartozik. Vételáruk (16 690 000 és 17 990 000 Ft) a tavalyi hazai piaci bevezetés óta változatlan. Az opciós tartozékok listájáról – az R-modellek és az S80-as után – itt is elérhető az aktív futómű, melynek műszaki alapját a második generációs, programozható FOUR-C futóműrendszer adja. Ugyancsak mindhárom típushoz rendelhető első szenzorokkal is felszerelt parkolóradar, vízlepergető bevonattal készülő oldalablakok és tükrök, továbbá az anyósülés frontlégzsákját deaktiváló kulcsos kapcsoló. Az extrák közül kétségkívül a BLIS holttérfigyelő rendszeré a főszerep – a digitális technológiájú, elmés szerkezet világújdonság a személyautók között!
Tartalomhoz a forma
Az új modellévet jelképező külső átalakítások a típusok teljes orr-részét, a karosszéria apróbb részleteit és a hátsó traktust is érintették, a hagyományos fényszórótörlő lapátok magasnyomású mosóberendezésnek adták át helyüket, a lamellarugós ablaktörlőket pedig jobb hatásfokú, csendesebb légellenállású, flexibilis lapátokra cserélték. Az utastérben a műszerfal középpanelje vékonyabb, a korábbinál dekoratívabb keretet kapott, az audioberendezés pedig már fejlett és egyszerűbben kezelhető Dolby Pro-Logic II rendszerű. Új továbbá a többfunkciós középső kartámla, illetve a kényelmesebb, bővített beállítási tartománnyal rendelkező első üléspár. Az értéknövelő és vevőcsalogató frissítéssel új kárpitok kerültek az S60-asba és a V70-esbe, e két modellnél azonban sokkal inkább az izmosított turbómotor, az új sebességváltó és a megerősített fékrendszer áll reflektorfényben. Az eddig 250 lóerőt és 330 newtonméter maximális forgatónyomatékot mozgósító, öthengeres benzinmotort átdolgozták, így az Euro4-es
emissziós norma teljesítése mellett a potenciálja is kiteljesedett. A plusz tíz lóerő és a 20 Nm nyomaték még virgoncabbá tette a már korábban is fürge T5-ösöket, 1800-as fordulatszámon például a 240-nel szemben már 305 newtonméter nyomaték áll a vezető rendelkezésére. A T5-ös motorokhoz ötfokozatú, Geartronic automata vagy hatfokozatú, manuális (M66) sebességváltó társítható – utóbbi egyenesen az R-modellből érkezett. Az automatánál módosították a szoftvert, így a motor és a nyomatékelosztó között gyorsabbá vált a kommunikáció, s ezáltal a fokozatváltások közötti reakcióidő is rövidült. A nagyobb teljesítménynek megfelelően mindkét T5-ös első fékrendszerét megerősítették: a belső hűtésű tárcsák átmérője 286-ról 316 mm-re nőtt.
Brutális diszkréció
Az enyhén szólva is ellentmondásos kifejezést a nemzetközi menetpróbán tapasztaltak mondatják velem, a gyakorlatban is érezhető változásokat talán így tudnám leginkább jellemezni. A brutalitást természetesen a T5-ös turbómotor prezentálja, bár a Mainz környéki kilométerek alkalmával közel sem volt ideális a terep (forgalom, útjavítások, radar stb.) a szerkezet képességei nyújtotta élvezet habzsolásához. Néhány intenzív gázadás, gyors kapcsolás és a terhelésváltások kóstolgatása azonban legalább olyan meggyőzően hatott, mint egy Ronaldo-féle lövőcsel, vagy éppen egy Tyson-féle ijesztés… A BLIS holttérfigyelőt viszont nem is vizsgálhattam volna jobb helyen, a többsávos utakon szépen úszott a vegyes gépjármű-kategóriákat felvonultató áradat, furgon balról, tartálykocsi jobbról, s még sorolhatnám a látómező ínyencségeit. Az A oszlop belső tövéhez illesztett sárga fényű lámpácska zseniális “mankó” a sofőr hóna alá, jelzései egy idő után szinte beépülnek a reflexek közé, információja nem tolakodó, nem vonja el a figyelmet, hiszen egy-egy sávváltásnál amúgy is a tükrök felé pillantunk. A diszkréten működő segédrendszer egy gombnyomással kikapcsolható, szépséghibája pedig talán csak a sérülékenysége és a vételára lehet.