A Transporter minden furgonok ősatyja, a műfaj ikonszerű képviselője, egyben bestsellere. 1950-ben jött ki az első kiadás, a VW Bogár padlólemezével, majd a masina a német Gazdasági Csoda jelképe, a hippikorszak jellegzetes járműve, iparosok, kereskedők, családosok és vagabundok elnyűhetetlen batárja, sőt a finom társaság luxusszínvonalú szállítója lett. A következő nemzedékek megjelenésének éve 1967, 1979, 1990 és 2003 volt, összesen nyolcmillió darabot adtak el belőlük. A modellcsalád nem egyszerűen piacvezető, hanem néhány változata egyedülálló a maga nemében. A kimondottan áruszállító Transporter mellett készül Caravelle kisbusz (9 személyig), Multivan személyszállító és California lakóautó kivitel is – jelenleg 480 az alapváltozatok száma!
Az eddigi négy- és öthengeres, szivattyúfúvókás dízeleket négyféle új, közös nyomócsöves TDI dízel váltotta fel, de van egy benzines is a kínálatban. A gázolajosok lökettérfogata egységesen 1968 cm3, teljesítményük (eltérő feltöltéssel és szabályozással) 84, 102, 140 és 180 lóerő – a csúcsváltozat ikerturbós megoldású. Közös jellemzőjük, hogy jóval, 4-5 decibellel halkabbak lettek, amit úgy érzékel az ember, hogy jócskán visszaesett a zajszint. Ideje volt!
A személyszállító változatok csakugyan csendes benyomást keltenek, de a zárt furgonnal még mindig nem szívesen autóztam volna haza Róma mellől, ahol a menetpróbát tartották. Még nagyobb elismerés illeti a fogyasztás leszorítását. A fronthajtású, manuális sebességváltós furgon szabványos adata 7,2 és 7,5 liter között van, ami 0,9 litert elérő megtakarítás a korábbihoz képest. Mindez egy olyan járműtől, amelynek némelyik változata bizony megközelíti a 200 km/órás végsebességet – le a kalappal!
Újdonságként jelent meg a kínálatban hatékony és kényelmesen vezethető duplakuplungos (DSG) váltómű, amelyről a kipróbálás alapján csak a legjobbakat mondhatom: észre se venni a működését. Aki pedig nem szeret hólapáttal vesződni, 4MOTION összkerékhajtást rendelhet járművéhez.
Vezetőtámogatás és modernebb enteriőr
A kibővített funkciójú ESP mellett (széria) holttérfigyelő, statikus kanyarfény, guminyomás-figyelő, tolatókamera és kísérőfény könnyíti a vezető dolgát, aki egyébként sem panaszkodhat, mert az autó karosszériastruktúrája és futóműve maradt a régi, azaz szilárd, biztos, stabil, kifogástalan. Persze a kissé magasabb súlypont miatt nem lehet úgy beszállni a kanyarba, mint egy Passattal, de majdnem – és ez szép szó egy akár kilencszemélyes, kolosszális rakterű, nagy teherbírású gépkocsitól. Külön említésre méltó, hogy az elektronikus menetstabilizáló benne van azokban a speciális felépítményű járműkivitelekben is, amelyeket külső cégek építenek mindenféle célra.
A jelenleginél olcsóbb lehet az alapmodell!
Kívülről csak az új fényszóró, hátsó lámpa és tükör tér el az eddigitől, ami rendben van, hiszen minek változtatni azon, ami jó? Belül már jobban szembe ötlenek a változások. Új a műszeregység, benne felkapcsolási ajánlással. A kormánykerék divatos, háromküllős lett, némelyik változatban kezelőgombokkal gazdagítva. Tökéletesítették a rádiókat és a navigátort, amely érintőképernyőt és merevlemezes térképtároló memóriát kapott, s tapasztalatom szerint egyszerűen kezelhető, szép grafikát mutat, no és értelmesen beszél. Persze az sem csalódik, aki koncertterem-minőségben akar muzsikát hallgatni, mert az opcionális Dynaudio rendszer kiváló minőségű hanggal tölt meg mindent, s persze működik külső zeneforrásról is. Szintén a luxuskategória nívóját hozza a Climatronic klímaautomata, a Multivan Highline alapfelszerelése, de már az egyszerűbb automata is háromzónás.
Kisigényű munkatársként a Transporter nem kíván túl sok gondoskodást: vezérműszíjat például már nem 125, hanem 210 ezer kilométerenként kell cserélni benne. Magyarországon majd november környékén kezdődik az új nemzedék forgalmazása, és az árakat csak azt megelőzőleg hozzák nyilvánosságra, de annyit már a nemzetközi sajtótájékoztatón sejteni engedtek, hogy igen mérsékelt lesz a drágulás, sőt az alapmodell akár olcsóbb is lehet egy szép kis summával. Örülnénk neki!