Nem nehéz megjósolni, hogy az újdonsült Passat szaporább léptekkel menetel majd a siker útján. Ennek megfelelően a Volkswagen elvárásai komolyak, Magyarországon például az idei csonka évben közel négyszáz darabbal szeretnék túlszárnyalni a típus tavalyi rekorderedményét, mintegy 2100 Passat kiszállítását tervezik. Persze annak fényében, hogy voltaképp látatlanban, az előértékesítés során három nap alatt 120 példányt adtak el, nem is tűnik olyan merésznek a terv. Bizony régóta kavart ekkora vihart egy új modell érkezése!
Formába lendült
Amennyire a barcelonai menetpróba tapasztalatai alapján megítélhető, teljességgel indokolt a hatodik generációs Passatot övező várakozás. Már a formaterv is azt sugározza, hogy a B6-os gyári kódot viselő limuzin hatalmas előrelépést tett felmenőjéhez képest. Igaz, hagyománytisztelő módon megtartotta jellegzetes karakterét, mégis modern autó benyomását kelti. Elöl a Concept R, illetve Concept C tanulmányautókról ismerős új márkaarculatot viseli, amit nemrég a felfrissített Polo ugyancsak magára öltött, s a későbbiekben az eljövendő
modellek sem nélkülöznek majd. Ahogyan a Phaeton luxuscirkálónál és a Golf Plus egyterűnél, úgy itt is LED-ek világítanak a kéttónusú hátsó lámpában, melyek formailag egyébiránt a fényszórókat másolják. A friss Passat lényegesen testesebb a korábbinál, hossza 62, szélessége 74, magassága pedig 10 milliméterrel növekedett, míg 565
literes csomagtartója kilencven literrel nagyobb. Ahhoz képest, hogy a karosszéria torziós merevsége is 57 százalékkal javult, – azonos motor és felszereltség esetén – a kocsi egyetlen kilót sem szedett magára, súlya megegyezik az elődével.
Helyben vagyunk
A tengelytávolság elhanyagolható mértékben, mindössze 1 milliméterrel nőtt, a belső mégis meglepően tágas. Jól megtermett, 190 centis kollégám mögött keresztbe tett lábakkal is kényelmesen ültem. Persze a Passatban nem annyira hátul utazni élmény, mint inkább a vezetőülésben helyet foglalni. Az ideális pozíció kialakítása pofonegyszerű, ahogyan a tárgyilagos műszerfalról is villámgyorsan leolvashatók a legfontosabb információk. A felhasznált anyagokba csupán egyetlen ponton lehet belekötni: sajnos látványra a legtöbb díszítőelem meglehetősen műanyagos. Szerintem az alumínium berakás a legsikerültebb, míg a fabetétek amolyan retro-hatást keltenek, mintha egyenesen az ősmodellből emelték volna át őket. Sokoldalú újdonság az
elektromos rögzítőfék – a kormánytól balra található gomb megnyomásával oldhatjuk, vagy aktiválhatjuk a „kéziféket”. Ha becsatoltuk a biztonsági övet, egyszerűen gázadásra is elengedi az autót, így az ügyetlenebb vezetők sem gurulnak vissza az emelkedőn. A normál fékrendszer meghibásodására ugyan elhanyagolható az esély, de a kapcsoló folyamatos nyomva tartása mellett (mind a négy kerékre hatva, a blokkolásgátló és a menetstabilizáló rendszer felügyelete alatt) pánikfékként funkcionál a szerkezet. A berendezés további érdekessége a feláras automatikus visszagurulásgátló. Amikor a kaptatón, vagy lejtőn araszolva gyakorta megállunk, a fékrendszer anélkül tartja meg az autót, hogy a középső pedált nyomva tartanánk. Mivel a kézifékkar elmaradhatott, a „kardánalagúton” pohártartót és nagyméretű rekeszt alakítottak ki. Szintén a részletszeretetre utal, hogy az ajtóban esernyőtartóval kedveskedtek a tervezők, a térképzsebek pedig öblösek – az autóatlasz mellett a bal oldaliban egy, a másikban másfél literes palackot helyezhetünk el. A középalagút végére 230 Voltos csatlakozóaljzat rendelhető, ami tartósan 150 watt, avagy rövid ideig 300 watt leadására képes. Így az üzletemberek feltölthetik a laptop akkumulátorát, a késésben lévő hölgyek pedig nem csak a sminkelést, hanem akár a hajszárítást is elvégezhetik a kocsiban.
Kulcskérdés
Mindegyik Passathoz elektronikus kulcs tartozik, amit a kapcsoló-foglalatba illesztve előbb gyújtást ad, majd hosszan benyomva indul a motor. A kulcs nélküli nyitással és indítással felszerelt változatokban természetesen gombnyomásra éled az egység, a „távirányítót” valójában elő sem kell venni. A motorpaletta és a sebességváltók a konszern többi modelljéből már ismerősek (bővebben a táblázatban). Jómagam a 115 lóerős 1.6 FSI változattal kezdtem az ismerkedést. Ami azt illeti, ezzel nem igazán temperamentumos a kocsi, inkább a nyugodt, öreguras haladásra szolgál. Egyébként sem érdemes hosszan kihúzatni a motort, mert közepes fordulatszám-tartománytól felemeli a hangját. Kifejezetten kellemes meglepetés volt azonban az 1,9-es turbódízel. Jóllehet, papíron a menetteljesítményei halványabbak, nyomatékosságának, rugalmasságának köszönhetően izmosabbnak érződik, kényelmesebben vezethető vele a Volkswagen. Annál is inkább, mert egyetlen tank üzemanyaggal ezernél is több kilométert autózhatunk. A járáskultúráján azért lehetne még csiszolgatni. A kétezres, 140 lovas TDI pontosan azt nyújtja, amit elvárunk tőle, lendületesen mozgatja a kocsit és nagy átlagsebesség tartására nyújt lehetőséget. Ugyanakkor a 30 lóerővel és ugyanannyi Nm-rel potensebb kivitelt nem éreztem annyival dinamikusabbnak, mint a számadatok sejtetik. Jól megvezetett,
precízen kapcsolható manuális sebességváltók kapcsolódnak a motorokhoz, opcióként pedig hatfokozatú Tiptronic, vagy DSG duplakuplungos automata kérhető. Az elöl MacPherson, hátul négylengőkaros futómű hangolása kissé feszesnek tűnik, ám a kanyarokban felettébb magabiztosan viselkedik a Passat, sokáig semlegesen fordul. Elegáns limuzinhoz méltó módon a kormányzás enyhén indirekt, a fékek viszont ellentmondást nem tűrő módon lassítják az autót.
Értékarányos
Hazánkban ötféle motorral vette kezdetét a Passat értékesítése, míg májusban a TFSI közvetlen benzinbefecskendezésű turbómotor, a 2.0 TDI izmosabb változata (170 LE), a Tiptronic és DSG automatikus sebességváltók gazdagítják a kínálatot, s ekkortól 4Motion összkerékhajtással is készül a középkategóriás VW. Őszre tehető a 3.2 V6
FSI csúcsmodell (250 LE) érkezése, s várhatóan a szeptemberben esedékes Frankfurti Autószalonon mutatkozik majd be a Variant kombi változat. A hagyományos 1,6-os motorral 5 199 000 forintba kerül az új Passat. Versenyképes ár, főképp, hogy már ez is tartalmazza az összes vezetéstámogató rendszert (ESP, ABS, ASR), hat légzsákot, elektromos ablakemelőket (elöl) és tükröket, távirányítású központi zárat, légkondicionáló berendezést, négyhangszórós audiorendszert CD-lejátszóval, továbbá a már említett elektronikus kulcsot és elektromos kéziféket. Aki hajlandó jó mélyre nyúlni a pénztárcájában, akár adaptív sebességtartó automatikával, huzatmentes klímával, programozható állófűtéssel és szellőztetéssel, kanyarkövető fényszórókkal, avagy 600 watt teljesítményű, tízhangszórós Dynaudio hi-fi-vel is felszerelheti autóját.