A Toyota Priusnak az a legnagyobb érdeme, hogy elterjedt, s ezáltal bevezette a köztudatba és a nagyléptékű közlekedésbe a hibridautót, bebizonyította, hogy a mindennapokban jól használható, gazdaságilag is versenyképes az ilyen jármű. Stockholmban a taxik jelentős része Prius, hat darab ilyen autó jut ezer emberre. A hibridhajtással 30 esztendeje foglalkozó Toyota összesen 1,7 millió hibridautót, azon belül 1,2 millió Priust adott el világszerte, s most előrukkolt a harmadik nemzedékkel.
Lényegi részletek, technikás megoldások
Forradalmi újdonságokkal nem álltak elő, de átdolgozták az egész autót. A hajtómű súlya 30 kilóval csökkent, ugyanakkor nagyobb és 15 kilóval nehezebb lett a benzinmotor, amely az Atkinson-elv szerint működik: a vezérlési diagram megváltoztatásának hatására csökken az égési hőmérséklet és az emisszió, illetve utazósebességnél javul a hatékonyság. A hibridautók soros (a kerekeket a villanymotor hajtja, a benzinmotor csak az akkut tölti; képes egyedül elektromos hajtással haladni, de nagy akkura van szüksége) vagy párhuzamos (a villanymotor csak rásegít; kis akku elegendő, de nem tud csak villamosan haladni) rendszerűek. A Toyota Prius Hybrid Synergy Drive hajtóműve egyesíti e kettő előnyeit, igaz, hogy a zéró emisszióval megtehető út csak két kilométer, de ezzel is ki lehet surranni a belvárosból.
Műszaki zászlóvivő szerepéhez illően rengeteg korszerű részletet vonultat fel az új Prius. Gombnyomással háromféle – tisztán elektromos, gazdaságos, illetve nagy teljesítményű – üzemmód hívható le, a vezetőt nemcsak a rendszer energiagazdálkodását és a fogyasztást mutató grafikus képernyő tájékoztatja, hanem a szélvédő elé vetített kijelzés és fedélzeti számítógép is. A tolatókamera mellett sokat segít az automatikusan beparkoló berendezés, van az autóban követésitávolság-tartó és ütközéselkerülő rendszer, a parkoló kocsit napelemes szellőző ventilátor hűti, s a Priusszal mutatkozik be egy világújdonság, a távvezérlőnek engedelmeskedő légkondicionáló. Ez azt használja ki, hogy a nagy kapacitású akkumulátortelep energiája elegendő a klíma hárompercnyi működtetésére a beszállás előtt, így már kellemes hőfokú kocsi fogadja az utasokat. A típus gyakorlatias jellegét hangsúlyozza a „rossz út” csomag – Magyarországon sajnos megfontolandó ez az extra…
Hibridautót vezetve nemegyszer eltűnődtem már: mekkora a fogyasztáscsökkentő hatása magának a szerkezetnek, no és mekkora annak, hogy az autó által inspirálva takarékos stílusban hajtok? Különösen indokolta most e kérdés felvetését, hogy a menetpróba előtt közölték: jutalmat kap, aki a legkisebb fogyasztással megy végig a középső, 20 kilométeres szakaszon! Naná, hogy már odáig is a kijelzőt lesve, a kis trükköket próbálgatva mentünk, sikerült is 3,4 literes átlaggal abszolválnom a kellemes országutakból álló, másfél órás etapot. Már ez is nagyszerű eredmény, de azért megjegyzem, hogy egy ennyire áramvonalas (alaktényezője 0,25) karosszériával és ennyire spórolósan vezetve mindenféle hibrid nélkül is elérhető lenne…
Szuperalacsony átlag, csigatempóban
A mért szakasz bajnokai – német és magyar újságírók közül – mi lettünk, ott éppen Sebestyén Kálmán kollégám vezetett. Az esti sajtótájékoztatón kettőnket hirdettek ki győztesnek, 2,2 literes átlaggal, mi kaptunk formatervezett golyóstollat. Hurrá! Ehhez a valóban pazar eredményhez azonban hozzátartozik elérésének módja is: a körforgalmakba fék nélkül estünk be, néhol lazán értelmeztünk egy-egy szabályt, és általában oly felháborító, a forgalmat akadályozó csigalassúsággal mentünk, hogy még a csuklós buszt is feltartottuk, s egész kocsisort gyűjtöttünk össze magunk mögött a birkatürelmű, előzésre csak nagyritkán vállalkozó svédekből. Ez az eredmény tehát csak kuriózum, valójában nem jellemző.
Annál jellemzőbb volt a záró szakasz, immár normál tempóban, bekapcsolt klímával, átszelve Stockholmot: a megállásokkal tarkított, erős forgalomban megtett út végén 4,8 litert mutatott a kijelző, ami nagyon jó és bárki által elérhető eredmény. Azt azonban még nem tudjuk, hogy összességében mennyire gazdaságos autó lesz az új generációs Prius, mert árát csak a szeptemberi piaci bevezetés előtt hozzák nyilvánosságra. Egyelőre annyit szivárogtattak ki, hogy nem lesz olcsóbb az eddiginél…