Az egykori ralisikereknek köszönhetően a Subaru Imprezát egyfajta legenda övezi a rajongók körében. Csakhogy emiatt elsősorban a nagy teljesítményű verziók, a WRX és a WRX STi utcai raliautók teszik ki az eladások döntő hányadát, miközben az Impreza hétköznapi változatai háttérbe szorulnak – egyes országokban a turbós modellek aránya a 90 százalékot is eléri. Most, a harmadik nemzedékkel ezt a tendenciát szeretné megfordítani a japán márka. Éppen ezért az új Impreza nemzetközi menetpróbáján csakis szívómotorral felszerelt autókat vezethettünk.

Időutazás

A Subaru célja egy hagyományos kompakt autó létrehozása volt, persze a márka tradicionális értékeinek – boxermotor és szimmetrikus összkerékhajtás – megtartásával. Az elődökhöz képest a legfontosabb változás, hogy (egyelőre) kizárólag ötajtós, ferdehátú karosszériával készül az Impreza. Korábban ilyen kivitel nem létezett, lépcsőshátú szedán és sportkombi szerepelt a kínálatban. A fejlesztés során három kiemelkedően fontos területet jelöltek meg a tervezők: stílus, praktikum és gördülési komfort. Vegyük sorra őket!

Tény, hogy a formaterv élőben emészthetőbb, mint a fényképeken, de számomra akkor is diszharmonikusnak tűnik az autó. A látvány felér egy valóságos időutazással! Az eleje olyan, mintha öt-tíz évet visszalépnénk, a hátulja meg olyan, mintha ugyanennyit előre ugranánk az időben. Persze meglehet, hogy én vagyok túlzottan korlátolt, s a Subaru így két legyet üt egy csapásra: egyszerre nyeri meg a fiatal, illetve az idősebb célközönséget. Mindenesetre Japánban jól fogy az autó, az első hónapban 150 százalékkal túlteljesítették a tervet!

Térelrendezés

A megszállott subarusokat érzékenyen érintheti, hogy a keret nélküli ajtó immár a múlté. Ugyanakkor a hátsó ajtó 75 fokos szögben nyílik, ami nemcsak a ki- és beszállást, hanem a gyerekülés behelyezését is jelentősen megkönnyíti – ezzel el is érkeztünk a használati értékhez. A karosszéria túlnyúlásait rövidebbre vették, a tengelytávolságot pedig megnyújtották (+95 mm), így hátul is nagyvonalú a helykínálat. Sajnos a műszerfal kissé olcsó hatású, kemény és kopogós műanyagokból építkezik, s az ajtókra is csupán tenyérnyi kárpit jutott. Bár csak fotón láttam, mindenképpen a kéttónusú kivitelt ajánlanám, az valamelyest oldja a komor hangulatot. Logikus viszont az elrendezés, egyértelmű a kezelés, és néhány praktikus részletmegoldással (italtartók, pakolórekeszek) is szolgál a belső. A négykerékhajtás miatt a csomagtartó szűkösebb ugyan a kategória átlagánál, de legalább a 60/40 arányban, osztottan dönthető üléstámlák segítségével bővíthető.

Próbajárat

Ami a futóművet illeti, elöl továbbfejlesztett MacPherson, hátul pedig igényes, kettős keresztlengőkaros felfüggesztést alkalmaztak. A hosszabb tengelytáv és a szélesebb nyomtáv mellett szintén a biztos útfogást szolgálja, hogy a boxermotort mélyebben építik be az autóba, így a súlypont alacsonyabbra kerül. Menet közben könnyedén vezethető, kifinomult autó benyomását kelti az Impreza. Végtelenül stabilan fordul, miközben a gördülési kényelem felettébb meggyőző. A kormányzás közvetlen, elegendő visszajelzéssel szolgál, pontosan rajzolhatjuk az íveket.
Persze, intenzív vezetési élményt ne a korábbinál két lóerővel izmosabb, 107 lovas alapmodelltől várjunk. Az 1498 cm3-es boxermotor egyenletesen fejti ki teljesítményét, hiába pörgetjük hosszan, legfeljebb a hangja lesz egyre izgalmasabb, de nem húz sokkal erőteljesebben. Összkerékhajtásával azonban mindenféle időjárási körülmények között magabiztosan halad az Impreza. A kétezres motorral már élénkebben mozog az autó – teljesítménye tíz lóerővel csökkent, ugyanakkor forgatónyomatéka éppen ennyivel nőtt. Lehetne dinamikusabb is, ha öt- helyett hatfokozatú sebességváltót társítanak hozzá, főleg autópályán hiányzik a “kímélő” áttétel. A manuális váltóhoz amolyan „terepfelező” is tartozik, elsősorban meredek emelkedőn és vontatáskor jöhet jól a megnövelt nyomaték. Egyébként pontosan kapcsolható a szerkezet, de aki nem akar bajlódni vele, az felár ellenében négyfokozatú automatát rendelhet helyette.

 

 

 

 

 

 

Érkezési sorrend

Bár a menetpróbán nem állították csatarendbe, az új Imprezából máris rendelhető a 230 lóerős WRX sportmodell. A teljesítményt továbbra is 2,5 literes turbómotor szolgáltatja, a teljesítmény ötfokozatú sebességváltó közbeiktatásával jut a kerekekhez. Pontos adataink egyelőre nincsenek, de sokat nem tévedünk, ha az előd 5,9 másodperces gyorsulását és a 230 km/órás csúcssebességét jósoljuk neki. Tudunk viszont pontos árat mondani: 8 390 000 forintért vihető haza a kocsi. A WRX STi csúcsmodellel várhatóan a jövő év közepéig kivár a Subaru – a hírek szerint az élménygép megszólalásig hasonlít majd a Frankfurti Autószalonon debütált WRC ralikoncepcióra. Ezután érkezik a dízelmotoros Impreza, illetve a négyajtós, lépcsőshátú kivitel. Igazság szerint a limuzin változat már létezik, de jelenleg csak az amerikai piacon forgalmazzák.

A hazai márkakereskedésekben máris szemügyre vehető és megvásárolható az új Subaru Impreza. Háromféle felszereltség, Active, Comfort és Sport specifikáció közül választhat a kuncsaft – utóbbihoz izgalmasabb első-hátsó lökhárító, küszöbtoldatok, nemesacél kipufogócső, 17 colos alufelnik és sportülések járnak. A felszereltség már az alapmodellben sem szerény, ám az egyedülálló technikának megkérik az árát: az Impreza indulóára 4 650 000 forint.