Az Octavia RS és Scout menetpróbáját Magyarországon tartotta a Skoda. Szükségünk is volt a helyismeretre, mert bolondbiztos helyett inkább biztos bolond volt a Colombus navigáció – ahelyett, hogy a helyes útirányt mutatta volna, folyamatosan el akart téríteni attól. Elképzelésem sincs, hogy a külföldi kollégák hogyan „találtak célba”. Ám ettől eltekintve hatalmas dicséret illeti a cseheket, mert egy nagyon kellemes, jól szervezett programot állítottak össze. A reptéren kaptuk meg az autókat, majd a fél országot bejárva érkeztünk Visegrádra, ebéd után pedig az Euroringen folytatódott a vezetés.
Érdekes kontraszt volt gyors egymásutánban közúton és versenypályán is megkergetni az Octavia RS-t. Amíg a hazai útviszonyok között kissé keménynek tűnt a sportos Skoda, addig az Euroringre már puha ez a futóműhangolás, főleg az élesebb kanyarokban dől a kasztni, nyúlnak a 225/45 R17-es gumiabroncsok, s az első kerekek küzdenek a tapadásért – persze így is remek szórakozást nyújt a kocsi. Mindazonáltal az Octavia RS véleményem szerint nem csak ár-érték arányát, hanem használhatóságát tekintve is az egyik legjobb hétköznapi sport(os)kocsi. Jó erőben van, akár egy négytagú család számára is kellően tágas, nagyvonalúan felszerelt, az ötajtós ferdehátú karosszériánál csak a kombiverzió praktikusabb, a csomagtartó mérete pedig mindkét esetben messze a legnagyobb a kompakt kategóriában. Úgy tűnik, nem vagyok egyedül a véleményemmel, legalábbis a hazai értékesítés erre enged következtetni – bővebben keretes írásunkban.
Jómagam a 200 lóerős 2.0 TSI benzines turbómotorral és DSG duplakuplungos automatával (586 800 Ft) felszerelve élveztem igazán a Skodát, de aki inkább autópályán tesz meg nagy távolságokat, annak a 170 lovas 2.0 CR TDI dízelmotorral is bátran ajánlom. Egy ideje már a közös nyomócsöves befecskendezésű gázolajos munkálkodik az RS-ben, úgyhogy a harsány dörmögéstől sem kell tartani.
Egyszerű súlycsökkentés: ki a pótkerékkel!
A korábbi gyakorlatnak megfelelően a csúcs-Octavia nem egy harsány, kivagyi gépcsoda (bár rikító sárga, vagy piros színben elég feltűnő), csak mérsékelten különbözik az alapmodelltől. A „ráncfelvarrott” szemek mögül felár ellenében kanyarkövető xenon fényszórók világítanak, a krómkeretes hűtőmaszkon ott feszít az RS jelzés, sportosabb az orrkötény szabása, és széria a hatásvadász LED-es nappali menetfény.
Ezenkívül 17 colos könnyűfém keréktárcsák, küszöbtoldatok, nemesacél kipufogócső és légterelő szárny (ferdehátú), vagy tetőspoiler (kombi) javítja a látványt. Mivel a friss műszerfalhoz már korábban hozzájutott az RS, odabent nem találunk érdemleges változást. A lemezek alatt pedig mindössze annyi történt, hogy a benzines tömegét 20, míg a dízelét 15 kilóval csökkentették. A márka saját bevallása szerint ezt jobbára úgy érték el, hogy a pótkereket defektjavító készletre cserélték. Akárhogy is, a gyorsulás 0,1 másodpercet javult, a kedvezőbb légellenállásnak köszönhetően pedig a csúcssebesség 1 km/órával magasabb.
Nem szabad lebecsülni a terepes Scoutot
Az RS-sel egy időben – a már ismert recept szerint – a terepes jelmezbe bújtatott Scout is átesett a megújuláson. A negyedik generációs Haldex-kuplungos, összkerékhajtással felvértezett Skoda akár a teljes forgatónyomaték 85%-át képes egyetlen kapaszkodó kerékre koncentrálni! A hajtóerőt pedig ez esetben az 1.8 TSI (160 LE) benzines és a jó öreg 2.0 PD TDI (140 LE) dörmögő szolgáltatja.
Az Euroringen belül egy tereppályát alakítottak ki az Octavia Scout számára: ami azt illeti, engem meglepett, hogy milyen magabiztosan küzdi le az akadályokat, s egy-egy keményebb emelkedőn is gond nélkül felkaptat.
A felfrissített Skoda Octavia RS és Scout modellek máris kaphatók a hazai márkakereskedésekben, előbbi indulóára 7 616 600 forint, utóbbiért „alaphangon” 8 291 000 forintot kérnek.