Alig múlt el két év a Renault Laguna utolsó generációjának bemutatkozása óta, s a francia konstruktőr immár a negyedik modellváltozattal jelentkezik. Sorrendben a Berline, a Grandtour és a GT után most itt a Coupé, amely kétségtelenül a típuscsalád legszebb darabja. A gyáriak indoklása szerint szükség volt végre egy olyan modellre is, amely kilóg a tömegből, s amellyel tulajdonosa büszkén a külvilág tudtára adhatja, hogy komoly személyiséggel, jó adag individualizmussal rendelkezik. Ezen túl megfigyelhető egy kb. évtizede tartó tendencia is, miszerint a vásárlók egyre inkább elfordulnak a hagyományos szedánoktól, s más karosszériatípusokat keresnek, a kupéeladások például ennyi idő alatt megduplázódtak.
A nemesség kötelez az autóépítésben is
Az elegáns, mégis dinamikus design a tekintélyes autós örökség, a klasszikus nagy kupék csábítási szabályait alkalmazza. Egyszerű arányok, cifrázások nélküli, letisztult stílus. A Laguna Coupé maradéktalanul megfelel ezeknek, ám a tradíciók tiszteletben tartása mégsem ment a korszerűség rovására. Az autó legvonzóbb részlete a hátsó traktus: a keskeny hátsó szélvédő és az alatta és mellette kidomborodó kerékjárati ívek, a csomagtérajtó vonalvezetése. Tetszetősek a krómozott díszítéssel keretezett, ívelt ablakok és a motorháztető is, a közepén végigfutó bordával. A Coupé elöl és hátul egyaránt új lámpatesteket kapott, utóbbi természetesen már LED-es technológiát alkalmaz.
Nem kelt csalódást az utastér sem, sőt az anyagválasztás és a kidolgozás a felső kategóriás autókéval vetekszik. Magyarországra kivétel nélkül bőrüléssel érkeznek majd az autók, öt színt kombinálhatunk a kilencféle karosszériafényezéssel. Az első ülések ülőlapját megnyújtották a Berline változathoz képest, így sokkal jobban alátámasztják a combot, hosszabb úton lényegesen kényelmesebbek. Nincs okunk panaszra az oldaltartást illetően sem. Hátul két átlagos termetű felnőtt foglalhat helyet, a középső ülés helyén jókora könyöktámaszt találunk. Elégséges a lábhely is, amit részben úgy értek el, hogy vékonyabb az első ülés támlája – persze ebből nem érezni semmit. Könnyű a beszállás, hiszen nagyok az ajtók, ráadásul tágra is nyílnak. Az üléstámla előrebillentésével 24 centit csúszik előre az első ülés, opcióként villanymotorra bízhatjuk a mozgatást. Érdekes módon a térérzet nem kupés, tehát nem érezzük magunkat túlságosan bezárva, kis helyre zsúfolva. Ez talán annak köszönhető, hogy sok más modelltől eltérően a Laguna Coupé oldalsó ablakai igencsak méretesre sikerültek, ami viszont egyáltalán nem ront az autó összképén. Más konstruktőrök is követhetnék a példát …
A műszerfal a többi Laguna típusból ismerős, minimális eltéréseket találunk, ilyen például a vízszintesen végigfutó fémbetét. A kezelőszervek kézre esnek, testalkattól függetlenül jó az ergonómiai kialakítás.
Az öröm forrása
Az autót a katalógus ígéreteihez hűen vezetni is öröm. Erről a GT-ben megismert négykerékkormányzás és a dinamikus erőforrások gondoskodnak. A négykerékkormányzás működési elve egyszerű: 60 km/órás sebesség alatt a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétesen mozdulnak, maximum 3,5 fokos szögben. Hatvan felett pedig az első kerekekkel azonos irányban fordulnak el. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy alacsonyabb tempónál nagyszerűen manőverezhetünk az autóval, különösen parkolókból való ki- és beálláskor, illetve szűk helyen történő kanyarodáskor és a körforgalomban haladáskor. Nagyobb sebességnél megnő az autó stabilitása, nem csúszik meg az autó hátulja. Sokszor olyan érzés fogja el az embert, mintha sínen haladna. A négykerékkormányzás a dinamikus haladás mellett természetesen biztonsági tartalékot is jelent.
A Coupé itthon négyféle erőforrással lesz kapható. A legígéretesebb talán a 3 literes dCI motor, amely ebben az autóban 235 lóerőt teljesít 450 Nm-es maximális forgatónyomaték mellett. Az erőátvitelről hatfokozatú automata váltó gondoskodik, csakúgy, mint a 3,5 literes, V6-os benzines esetében. Ez az aggregát 240 lóerőt teljesít, forgatónyomatéka 330 Nm. A menetpróba során mindkét motor nagyszerűen teljesített, ám az alacsony fordulatszámon jelentkező bőséges nyomaték miatt a dízel volt meggyőzőbb. Ráadásul ennek fogyasztása is igen kedvező.
A V6-os elvitathatatlan erénye a csodálatos motorhang, amelyből éppen csak annyi szűrődik az utastérbe, amennyi az utasok önfeledt vigyorához szükséges. Egy kupé esetében ez sem elhanyagolható tényező. Az említetteken kívül kétliteres benzin- és dízelmotor választható még, előbbi a turbófeltöltővel 205 lóerőt, utóbbi pedig 180 lóerőt teljesít.
A 2008-as Párizsi Autószalonon bemutatott Renault Laguna Coupét október végétől fokozatosan kezdték forgalmazni a nagyobb európai országokban. Magyarországon november elejétől rendelhető a modell, az ára is akkor lesz publikus. Annyit megtudtunk, hogy a belépő „GT” felszereltségű benzines és dízel modell egyaránt 9 millió forint alatt lesz egy kevéssel. Ezért az árért többek között négykerékkormányzást, ESP-t, ABS-t, kipörgésgátlót, automata, kétzónás klímaberendezést, bi-xenon kanyarfényszórókat, bőrüléseket kapunk. Az autó 3 év vagy 150 000 km garanciában részesül.