A Lancia Delta bizonyos szempontból hasonló helyzetben van, mint a Subaru Impreza, vagy a Mitsubishi Lancer – nincs mese, a sportsikerek rányomják bélyegüket ezekre a modellekre. A legendás olasz szinte mindannyiunk emlékezetében a ralipályák dicső hőseként él, rajongói pedig kizárólag a turbómotoros változatokat, azok közül is elsősorban a HF Integralét tartják számon. A feledhetetlen első nemzedéket (1979–1994) a Fiat Tipo műszaki alapjait hasznosító, amúgy felejthető második (1993-1999) követte, ám az autóról még a gyári sajtóanyag sem tesz említést…
Nos, amíg a japánok mind a mai napig ápolják sportos hagyományaikat, addig a Lanciánál egész másképpen okoskodnak. Szerintük az a nemzedék, amelyik annak idején a versenypályák mentén szurkolt, és szíve a Deltáért dobogott, mára élete delelőjén jár, s időközben gyökeresen megváltoztak az elvárásai. Mostanság szívesebben utazik egy kényelmes autóban, mint hogy puritán sportkocsiban zötykölődjön.
Stílusos és jól felszerelt a belső
Ennek megfelelően a régi és az új Deltában csupán annyi közös, hogy mindkettő ötajtós, ferdehátú és négy keréken gurul. Megjelenésével a harmadik nemzedék tökéletesen illeszkedik a Lancia mostani prémiumarculatába, az ék alakú profil, a lendületes vonalak és a látványos tetőív ellenére is hangsúlyozottan elegáns autó benyomását kelti. Ahogyan a második generáció, úgy ez is egy Fiat, mégpedig a Bravo alapjain nyugszik – azért a csatolt lengőkaros hátsó futómű még a kompakt osztályban sem méltó egy presztízsautóhoz. Ráadásul a Delta ennél magasabbra tör, 4,52 méteres hosszával az alsó-középkategória és a középkategória határán egyensúlyoz. Sőt, a tengelytávolságot megtoldották tíz centivel, az így kapott 2,7 méteres érték pedig akkora, mint a Fiat Croma és az Alfa 159-es esetében.
Felettébb otthonos hangulatú az utastér, az olaszos elegancia belül is átjárja a Lanciát. A kályhaezüstszínű középkonzolt leszámítva igényesek az anyagok és szépek a formák, az illesztésekre viszont illene nagyobb figyelmet fordítani. Nem csak az elöl, hanem a hátul ülők kényelmét is szem előtt tartották a tervezők, praktikus megoldás, hogy a 60/40 arányban osztott hátsó üléseket előre-hátra lehet csúsztatni, s a támlák dőlésszöge is állítható. Nem mondanám szűkösnek, de a tengelytáv alapján nagyobb lábteret képzeltem az autóba, a már említett, kupészerű tetővonalnak pedig megvan az árnyoldala.
Figyelemre méltó a Delta motorválasztéka
Az ős-Delta vagánysága egyedül a motorpalettán köszön vissza: az összes négyhengerest turbófeltöltő izmosítja! A 120 és 150 lovas 1.4 TJet benzineseket jövő februárban 1,8 literes, közvetlen befecskendezéses egység (200 lóerővel) egészíti ki. Aki a jelenlegi helyzetben is a gázolajosok mellett tenné le a voksát, az kezdetben 1,6-os (120 LE), majd szeptembertől kétezres (165 LE), illetve 1.9 TwinTurbo MultiJet (200 LE) közül választhat. Mindegyik motorhoz hatfokozatú sebességváltó jár, az 1598 köbcentis dízelhez manuális helyett robotizált egység kérhető, míg a legerősebb benzinest kizárólag szekvenciálisan is kapcsolható automatával társítják.
Őszintén szólva a motorerőn kívül nem sok szórakoztató van a Delta vezetésében. Persze az autó nem is erről, hanem a kényelmes utazásról szól. A futómű azonban nem képes az összes úthibát ellensúlyozni, s a zajszigetelt szélvédő ellenére is egyértelmű volt, hogy éppen melyik motorral próbáljuk az autót. A 165 lóerős dízel még nagy sebességről is határozottan gyorsítja a kocsit, nyomatékossága a gondtalan utazás záloga. Amúgy is a végtelen, nyílegyenes utakon mozog otthonosan a Lancia. Habár jóindulatú alulkormányzottsággal fordul, kormányzása tökéletesen érzéketlen – a nők viszont egyszerűen odavannak az agyonszervózott city üzemmódért.
A hazai márkakereskedésekben július 1-jétől vesznek fel előrendelést az autóra, a Lancia Delta akár ötmillió forint alatt hazavihető. Már az alapmodellhez tartozik hat légzsák, új generációs menetstabilizáló rendszer, elektromos ablakemelők és tükrök, manuális légkondicionáló, valamint kormányról vezérelhető MP3-lejátszós CD-rádió. Felár ellenében pedig a Delta figyelmeztet a sávelhagyásra, akár magától parkol, továbbá kényelmes és sportos lengéscsillapítás közül választhat a vezetője. Ha azt vesszük, hogy jutányosabb áron kínálják, mint egy hasonló motorizáltságú VW Golfot, remek választásnak bizonyulhat mindazoknak, akik kedvelik az olasz stílust és az egyéniséget.