Az ötletesség márkájaként számon tartott Citroën tényleg jó úton halad, az utóbbi időben óriási előrelépést tapasztaltunk a márka modelljeivel kapcsolatban. Csakhogy az emberek fejében nem könnyű csodát tenni! Bár a C3-ast kipróbálva egyértelmű, hogy ismét egy nagyot ugrottak előre, minden szinten. Igaz, hogy az újdonság elődje padlólemezét használja, ugyanakkor egyetlen részlete sem emlékeztet a felmenőre, teljes egészében új modell benyomását kelti. Buborékszerű sziluettjével külleme maga a vitalitás, arányai eltaláltak, háromajtós verzió azonban ezután sem készül majd a C3-asból, ez a DS3-as kiváltsága lesz. A jópofa, sugárzóan energikus külső egyetlen hátránya lehet, hogy férfiszemmel nézve meglehetősen feminin beütésű, főleg a hatalmas lámpatestek és a mindenhol legömbölyített formák miatt. Amikor a kisautókat manapság több piacon sem második járműnek veszik, az is szempont lehet, hogy mindkét nem számára egyformán megkapó legyen…
3,94 méteres hosszával a C3-as ugyan pár centivel kisebb a Fiat vagy az Opel „óriásbébijénél” (Punto Evo: 4,06 m, Corsa: 4,00 m), az autóba beszállva határozottan tágasabbnak érződik, mint bármelyik kategóriatársa. Persze az érzekeinkre nagy hatással vannak a hatalmas üvegfelületek, de meg kell hagyni, kisautós viszonylatban elöl és hátul is minden irányban nagy a tér, a kupolás tető miatt hátul még a langaléták feje sem súrolja majd a plafont. A vezetőülésből a buszlimuzinokéhoz hasonló körpanorámás kilátásunk van, s ha még megrendeljük a kb. 100 ezer forintért kapható Zenith üvegtetőt, valóban kitárul előttünk a világ. A kisautók mezőnyében egyedülálló újdonság gyakorlatilag egy óriási szélvédő, amely a fejünk fölé ér, olyan érzést keltve, mintha egy nyitott autóban ülnénk, természetesen huzat nélkül. A műszerpult is teljesen új, a konvenciókat itt is szépen felrúgták az anyaghasználattal és a formákkal, ez a modernség még a C3 Picassóét is felülmúlja. Az utaskabinhoz hasonlóan a csomagtérre sem a középszerűség a jellemző, az alaphelyzetben 300 literes üreg kategóriájának egyik legnagyobbja, e diszciplínában a Corsa, a Clio és a Punto sem áll ilyen jól.
Hatékonyabb motorokat és puha futóművet kapott
A nemzetközi menetpróbán az elődhöz nem kapható 120 lóerős, 1,6 literes benzinmotorral és az 90 lóerős, 1,6-os HDi-vel is alkalmunk nyílt vezetni az autót, a Magyarországon sikervárományos 1,4-es erőforrások sajnos nem szerepeltek a programban. A BMW-vel közösen kifejlesztett 1.6 VTi már-már sportos menetteljesítményekkel ruházza fel a C3-ast, emellett kulturált járásával és kellemes karakterisztikájával hívta fel magára a figyelmet. 8,9 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, ám 130-nál már közel 4000-et fordul a főtengely. A morgós 1,6 literes HDi viszont pont itt mutatja meg jó oldalát, ennél a tempónál kisimul a járása és szépen viszi a kasztnit. 90 lóerejével alig tűnik gyengébbnek a benzinesnél, a 30 lóerős hátrányt a sokkal kisebb fordulaton leadott nyomatéktöbblet jól ellensúlyozza. Az várható volt, hogy a friss motorok jók lesznek, de kellemes meglepetéssel szolgált az ötfokozatú manuális váltó. A lötyögős, határozatlan megvezetésű egységet egy sokkal közvetlenebb váltotta fel, s bár még mindig nem beszélhetünk teljesen precíz szerkezetről, az előrelépés így is érezhető.
Rossz utakon üdítő a kényelemre hangolt futómű, a Citroën ugyanis nem akarja velünk elhitetni, hogy egy kisautónak sportosan kell fordulnia, vagy kötelező intenzív vezetési élményt nyújtania. A C3-as minden tekintetben a komfortra helyezi a hangsúlyt. Kormányát akár egy ujjal is tekerhetnénk, ülései kisautótól szokatlanul puha tömésűek, s felfüggesztéseit is inkább az úthibák elnyelésére, mintsem a kanyarvadászatra találták ki.
A modell itthoni forgalmazása 2010 márciusában kezdődik, az árakat is valószínűleg csak a jövő év elején hozzák nyilvánosságra. Az importőr becslése szerint az új C3-as árai tökéletesen beleillenek majd a kategória átlagába, ami már önmagában is elég jó esélyekkel ruházza fel a kicsikét.