Várhatóan 10 millió forint alatt lesz kapható a 160 lóerős benzines változat Várhatóan 10 millió forint alatt lesz kapható a 160 lóerős benzines változat

A nemzetközi bemutatón meglepődve hallottam az Audi illetékeseitől, hogy az A5 Coupéból készített, rendkívül szívdöglesztő formájú A5 Sportbacknek nincs ellenfele a jelenlegi piacon. Rá is kérdeztem, hogy mi a helyzet a Mercedes CLS-sel, és jött is a lényegre törő válasz: túl nagy, túl drága és „csak” négyajtós. Értem én, de attól még, hogy az A5-ös az ötödik ajtó révén jobban variálható és a CLS 206 mm-rel hosszabb, még lehetnének ellenfelek, hiszen az utastérméretük és a célközönségük kísértetiesen hasonló. Majd kezembe akadt a Mercedes aktuális árlistája… Igen, a két modell tényleg más vásárlóközönségnek készül.

A műszerfal akár a háromajtósé, az S-line csomaghoz többek között bőrborítású kormány és sportülések is járnak A műszerfal akár a háromajtósé, az S-line csomaghoz többek között bőrborítású kormány és sportülések is járnak

Bár az Audi pontos vételára még nem ismert – hazai bevezetés szeptemberben –, annyit azért már tudni lehet, hogy az 1.8 TFSI (160 LE) nagyjából 9,9, míg a 2.0 TDI (170 LE) 10,5 millióba kerül majd. A Mercedes CLS legolcsóbb benzines változata a 300-as (231 LE, 17 279 000 Ft), míg dízelben a 350 CDI (224 LE, 18 446 000 Ft) jelenti az egyetlen lehetőséget. Tiszta sor, amíg a Mercedes CLS kizárólag nagy motorokkal, vaskos árcédulával készül, addig az Audi kisebb és egyben olcsóbb aggregátokat is kínál az A5 Sportbackhez. Nyilván konfigurálható olyan gazdagon felszerelt, izmos A5-ös, ami minden szempontból megüti a CLS teljesítmény- és árnívóját, de nem ezek az esetek lesznek a mérvadók, legalábbis hazánkban nem.

Az A5 Coupéhoz képest 59 mm-rel toldották meg a tengelytávolságot Az A5 Coupéhoz képest 59 mm-rel toldották meg a tengelytávolságot

Négy fő számára ideális az A5 Sportback
Az A5 Sportbacket megpillantva furcsa érzésünk támadhat – ezt az Audit láttam már valahol, de melyik típus is? A frontja hozza a már megszokott és igen látványos A5-ös sziluettet, míg a hátulja tipikus A4 limuzin. Egyedül a kocsi mesterien kitalált, merészen ereszkedő kupés farán akadunk fenn egy pillanatra – a robusztus A5 Sportback oldalról nézve nagyon meggyőző! A nem éppen apró Coupéhoz képest 86 mm-rel hosszabb, 19-cel magasabb, a tengelytávolsága pedig 59 mm-rel gyarapodott.

Az utastérben négy ülőhelyet alakítottak ki, elöl-hátul fejedelmi kényelemben foglalhatunk helyet. A második sor két fotelje hosszabb távon felnőtteknek is nyugodt szívvel ajánlható, sem a láb-, sem a fejtér nem szűkös. A válltér a kétfős kialakítás révén egyenesen gigászi, a középről lehajtható asztalnyi könyöklő és a benne lévő rekeszek pedig tovább fokozzák a komfortot. A csomagtér mérete a kupék szegmensében tágasnak számít, a 480 liter nemcsak a golffelszerelést, hanem egy négytagú társaság útipoggyászát is elnyeli. A hátsó ülések 1/3-2/3 arányban osztva lehajthatók, az így kapott tér 980 literes.

Jól bevált recept: ismerős motorok és váltók
Az A5 Sportback motorterébe ismerős aggregátok választhatók. A 2,0 literes benzinest (180 LE) és a dízelt (170 LE) is elsőkerékhajtással és hatfokozatú manuális váltóval próbáltuk ki. A benzines készségesen reagál a gázpedál legapróbb utasításaira, nincs ellenére a pörgetés, jól veszi a magasabb fordulatszámot is. A dízel kifejezetten csendes, a jól szigetelt kabinban nem bántó a CR TDI enyhe morajlása. Mindkét motorhoz jól megvezetett, pontos és kellően rövid úton járó manuális váltót csatoltak. Az igazi meglepetés mégis az volt, hogy a kis aggregátok megfelelő dinamikával mozgatták az A5-öst! Nincs súlyt növelő quattro hajtás és automatikus váltó, ezért az autó kanyarokban kevésbé orrnehéz, ráadásul a fogyasztásuk is kedvezőbb. A start-stop rendszer pedig csökkenti e kézi váltósok szerény üzemanyagigényét, a dízel például beéri átlagosan 5,2 literrel!

A kupék és a limuzinok génjeit ötvözi a csapott hátú Sportback A kupék és a limuzinok génjeit ötvözi a csapott hátú Sportback


Benzines fronton választható még a 2.0 TFSI 211 lóerős kivitele és a 3.2 FSI (265 LE). A két motor közül egyértelműen a kisebb, de sokkal rugalmasabb és nyomatékosabb TFSI a nyerő. A modern turbós sok szempontból partiban van az 1213 cm3-rel öblösebb szívó FSI-vel, a jelentős, 54 ló­erőnyi differencia dacára hajszálra ugyanúgy gyorsulnak 0-ról 100-ra (6,6 s). A takarékosabb TFSI kedvezőbb nyomatékkarakterisztikájával és plusz 20 Nm-ével kompenzálja a 3,2-es erejét. Gázolajos fronton létezik még 2,7-es és 3,0-s V6-os TDI is az A5 Sportbackhez. Az utóbbi dízel az igazán jó választás az Audihoz, 500 Nm-ével és 240 lóerejével minden forgalmi szituációban letaglózóan viselkedik. Egyedül a futóművet érheti némi kritika, keresztbordákon felüt, rosszabb minőségű szakaszon pedig kissé sprőd a rugózása, egy csipettel több komfortot vártam volna egy túrakupétól.
2010-ig két további aggregát megjelenésére lehet számítani, ekkor érkezik az 1.8 TFSI (160 LE) és a 2.0 TDI 143 lóerős kivitele is. A három német presztízsgyártó közül az Audi és a Mercedes is letett egy-egy négyüléses kupét az asztalra, most már a BMW-n a sor, hogy bizonyítson ebben a kategóriában. Lesz itt konkurenciaharc, csak idő kérdése az egész…