Az utóbbi időben kevés autógyártó érzi annyira a vásárlók igényeit, mint a Hyundai és a Kia párosa. Ráadásul nem csak a saját vevőkörüknek tudnak megfelelni, arra is képesek, hogy a riválisoktól csábítsanak át ügyfeleket, ami a siker egyértelmű bizonyítéka. Mindezt úgy érték el, hogy nem egy meghatározott területre koncentrálnak, többek között a slágernek számító SUV-k és a trendet formáló, alternatív hajtású modellek területén is ütőképesek. Ezúttal egy számukra új kategóriában, a hot hatchek között próbáltak szerencsét. Persze nem bízták a véletlenre a dolgot, létrehozták az N sportrészleget és ott fejlesztették első modelljüket, ahol a sportos múlttal büszkélkedő nagyok, a Nürburgring Nordschleifén. A klasszikus felépítésű, ötajtós i30 bevezetése után szinte meglepetésszerűen debütált a Fastback névre keresztelt, kupés tetővonalú, négyajtós arányú, de szintén ötajtós kivitel, amely mutatósabb formaterve mellett nagyobb csomagtartójával akár a kombival szemben is alternatívát jelent.
A második N modell az új karosszériaváltozatból készült. Nagyobb rakterével és lágyabb rugózásával a családosok érdeklődésére számít, de arányos, mokány formája sokak számára lehet vonzó. Különös ismertetőjele, hogy nincs benne semmi különös! Nem csak a számunkra szokatlan, ázsiai ízlésvilág, hanem a ma elterjedt, eltúlzott dizájnelemek nyomát sem látjuk a külsején. Úgy tervezték meg, mint a 80-as, 90-es évek sportmodelljeit, a nagyobb teljesítményre csak utalnak a lökhárítók és a küszöbök átrajzolt vonalai, a díszítés is kifejezetten visszafogott. A divatos, pasztell szürke színt kiegészítő piros betétek hasonló hatást keltenek, mint az első és a második generációs Volkswagen Golf GTI hűtőrácskerete.
Letisztultak a vonalak, nem került rá hátsó szárny sem, az utólagos légterelő nem több egy műanyag élnél a kacsafarok alakú csomagtérajtón. Ablaktörlőt sem kapunk, a vízcseppeket a menetszél fújja le, valóban elegáns megoldás, néha mégis szükség lenne rá. Méretei nem túlzók, kompaktként nem lép túl a hatáskörén, orra sportosan lapos, pedig megfelel az aktuális balesetvédelmi előírásnak. Nem vesznek el alatta a vagány, esztergált külső felületű, 19 colos felnik sem, melyek sokat sejtetnek a teljesítményéről, akárcsak a 235/35-ös Pirelli P-zero abroncsok. A tesztelt, 750 000 forintos felárért kínált Performance csomagos változat elöl-hátul nagyobb méretű, hűtött féktárcsákat, aktív differenciálzárat és kipufogóhang-vezérlést is kap.
Ugyanezt a mérsékelt stílust követték az utastérben is, ahol első ránézésre semmi sem utal a csúcsmodellre, de a másodikra biztosan feltűnnek piros cérnával varrt, bőr/szarvasbőr kárpitozású sportülései, a szintén piros betéttel megkülönböztetett váltókar és szellőzők, a fémpedálok, vagy a kockás zászlóval jelölt gomb a kormányon. Az i30 Fastback N példája mutatja, hogy nem a cicomák, hanem az ergonómia teszi a jó autóbelsőt. A kényelmes ülés, az eltalált vezetési helyzet, az elöl-hátul megfelelően nagy helykínálat sem minden! Az üvegfelületek, a műszerfal formája, a kilátás, a kormány, a váltó, a pedálok, valamint a különböző gombok és kapcsolók helye is a mindennapi használhatóság fontos része. A kompakt Hyundaiban minden ideális, már az első métereken otthon érzi magát a vezető, de az utasoknak is jó dolga van, a láb- és a fejteret is felnőttekre méretezték. 450 literes csomagtartójának pereme ugyan kissé magasan van, a nyílás nagyméretű, a kisebb tárgyak elhelyezését akasztó és háló segíti. Akár 1351 literesre is bővíthető, bár az N kivitel legvagányabb alkatrésze, a feláras, hátsó toronymerevítő megnehezíti nagyobb tárgyak besüllyesztését.
A Performance csomag esetén 250 helyett 275 lóerős, 2,0 literes, turbós benzinmotor beindítása után hamar nyilvánvalóvá válik, miért van szükség egy ilyen drasztikus megoldásra, az említett sportgomb megnyomására ugyanis felkeményednek a lengéscsillapítók, durrogni kezd a kipufogó, a gázreakció élénkebb, a menetstabilizáló egy nagyságrenddel engedékenyebb lesz, mi pedig ott találjuk magunkat egy Hyundai kormánya mögött és azt vesszük észre, hogy le sem lehet vakarni a vigyort az arcunkról! Hiába számít kevésnek ez a lóerőmennyiség a mai mezőnyben, a dél-koreaiak még emlékeznek rá, miről szólt ez a kategória 20-30 évvel ezelőtt. A kézben tartható erőről, a biztonságos közlekedés közben is megélhető élményről, a vezetés izgalmáról, és ez mind megvan benne.
Kormánya élénk reakcióval, váltója gépszerű kapcsolási érzettel, motorja kitartó teljesítményleadással, fékrendszere hatásos működéssel örvendeztet meg. Ha nem téved rá az ujjunk a kis zászlós gombra, akkor viszont kulturáltan autózhatunk vele, még a hangja sem fáraszt el egy hosszú út során, egyedül a kiváló úttartásért felelős futómű feszes hangolása emlékeztet rá, hogy ez egy született élményautó. A nemzetközi bemutatón versenypályán vezettük, a hazai tesztprogram során hétköznapi körülmények között tettük próbára, és mindkét esetben kellemes meglepetést okozott. Ráadásként a vételára és a fenntartási költségei sem kirívók, 5 év kilométer-korlátozás nélküli garanciája pedig önmagáért beszél.
TETSZETT
• külső-belső dizájn
• vezetési élmény
• ár/érték arány
NEM TETSZETT
• feszes futómű
ÖSSZEGZÉS
Első próbálkozásra sikerült emlékezeteset alkotnia a Hyundainak a lóerőháborúban álló hot hatch kategóriában. Az i30 Fastback N követendő példát állít a riválisai elé, és bebizonyítja, hogy a kevesebb néha valóban több.
Hyundai i30 Fastback N Performance
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 202 kW (275 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 353 Nm 1500-4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4455/1795/1419 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1557/1566 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1504/446 kg
Csomagtér: 450-1351 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,1 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 12,1/7,0/8,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 188 g/km
A modell alapára: 8 699 000 Ft (250 LE)
A tesztelt verzió ára: 9 449 000 Ft