Amikor a fejlesztés korai szakaszában a Mazda3 MPS prototípusát első ízben kergették meg a hivatásos tesztelők, meglehetősen agresszív viselkedésről számoltak be. Gázadásra keményen rángatta a kormányt, kanyarban szinte folyamatosan kipörögtek az első kerekek, alig tudott nyomvonalon maradni a kocsi. Nem csoda, hiszen a Mazda6 MPS 260 lóerős, közvetlen benzinbefecskendezésű turbómotorját módosítás nélkül pakolták át az elsőkerék-hajtású 3-asba. Csakhogy az azóta eltelt fejlesztési fázisban a mérnökök ahelyett, hogy lecsavarták volna a teljesítményt, inkább a kompakt izomgép vezethetőségét tökéletesítették.
Elfojtott düh
Az általunk kipróbált, szériaérett Mazda3 MPS már teljesen kulturált módon állítja a pilóta szolgálatába ezt a brutális erőt. Ennek érdekében az első két sebességfokozatban “benyugtatózták” a 2,3 literes motort: a turbónyomás és a fojtószelep vezérlésén keresztül a forgatónyomatékot folyamatosan szabályozza, továbbá kanyarban a kormányelfordítás szögét is figyelembe veszi az elektronika. Kilövéskor még így is rendesen hátba vág az ülés, a gyorsulás élményét pedig érces hang festi alá. Ennél is letaglózóbb viszont, amikor lekerül a fenevad póráza. Hihetetlenül robbanékony az MPS! Harmadik fokozatban alig 4,2 másodperc alatt ugrik 50 km/órás tempóról a duplájára. Az előzések szemvillanásnyi ideig tartanak csupán, autópályán akár a luxuslimuzinokkal is lépést tart a Mazda, mely 180-as tempóról még energikusan gyorsít tovább.
Kanyargós útszakaszon ugyancsak elemében érzi magát. A karosszériát és a féltengelyeket alaposan megerősítették, a futóműnél feszesebb rugókat és lengéscsillapítókat, illetve vastagabb stabilizátort alkalmaztak, a 18 colos kerekek tapadását pedig korlátozott zárású differenciál segíti. Persze, kikapcsolt menetstabilizáló rendszer mellett ésszel kell használni a gázpedált, máskülönben könnyen lecsúszhatunk az útról, vagy éppen gumifüst formájában szórjuk a pénzünket. Szerencsére a precíz kormányzás, a pontos sebességváltó és a nagy teljesítményű fékrendszer megfelelő partner a sportos autózásban, a kagylósított ülések pedig jó oldaltartást garantálnak.
Befutó
Az eddig elmondottak ellenére hétköznapi használatra is kiválóan alkalmas az MPS. A 3-as praktikuma nem szenvedett csorbát, a sportülések kényelmesek, a gördülési komfort vállalható. Ha pedig úgy kívánjuk, kvázi dízel módjára, kevés sebességváltással vezethető az autó – rugalmasságának köszönhetően a hatodik fokozat 70 km/órás sebességtől egészen a 250-es tiltásig használható.
Hozzánk jövő márciusban fut be a Mazda3 MPS, mégpedig nagyvonalú felszereltséggel és versenyképes alapárral. Az ígéretek szerint nyolcmillió forint alatt, hozzávetőleg a VW Golf GTI (200 LE) értékén juthatunk hozzá a legtüzesebb 3-ashoz.