Formáját, metálfényezését, tetszetős felnijeit szemlélgetve kevesen hinnék, hogy a japán gyártó pick-upja szerszámnak készült. Robusztus felépítésének, négykerék-hajtásának és nem utolsósorban erős motorjainak köszönhetően a legdurvább feladatokat is képes ellátni, legyen szó építőiparról vagy mezőgazdaságról. Jelenkori küldetése azonban mégsem ez. Mivel a potenciális vásárlók túlnyomó része se nem kő-, se nem földműves, valami kommerszebbel kellett előrukkolni. Maradt hát a Zoom-Zoom stratégia, ami ebben az esetben azért furcsa, mert egy olyan autót akarnak SUV-ként eladni, ami valójában sokkal többet tud. Ennek tükrében a jetskit vagy krosszmotort szállító B2500-tulajdonosok olyan tartalékokkal számolhatnak, amire talán soha nem lesz szükségük.
Változatlan
Az aktuális ráncfelvarrás szinte semmi komoly változást nem hozott. Némiképp módosult az orr-rész, komfortosabb lett az utastér, s két új színnel bővült paletta. Ezektől eltekintve a B2500 maradt az, ami – egy végtelenül sokcélú, meghökkentően kényelmes használati tárgy. Ennek megfelelően a két töltőlevegő-visszahűtéses (Intercooler), turbódízel erőforrás és az ötfokozatú, manuális váltó is mindenhol megállja helyét. A motorok, bár hengerűrtartalmuk azonos, erősen különböznek egymástól. A 84 lóerős öntudatosan végzi dolgát, magas fordulatszámnál azonban elég zajos, no és a sietős tempó sem tartozik az erősségei közé. A nagyobb testvér viszont igazi “nyomatékgyár”. Bármelyik fokozatban is lépünk a gázra, erőteljes gyorsítás a válasz, sőt a zenei aláfestés is csendesebb kissé. Ha ehhez hozzávesszük, hogy közel 150 km/órás végsebességre képes, s hogy a gyár szerint a gyengébb fivérnél
kevesebbet fogyaszt, aligha akad ellenérv. Külön dicséretet érdemel a sebességváltó és az összkerék-hajtás. A váltókar precíz megvezetésű, nincs teherautós lötyögés, s a motor rezgéseit sem közvetíti. A fokozatok osztása csak növeli a kihasználhatóságot. Az első kettő a jobb nyomatékleadás érdekében kifejezetten rövid áttételt kapott, a harmadik és negyedik elsősorban előzésekhez passzol, a nagyon hosszú ötödik pedig az autópálya-tempót és az alacsony fogyasztást hivatott elősegíteni. A kardánalagútról meredő második karral az osztómű működését variálhatjuk. Választhatunk hátsó- és négykerék-hajtás között, megtalálhatjuk a felezőt, s ami a legszebb az egészben, az RFW (automatikus szabadonfutó) révén akár menet közben is váltogathatunk.
Jövőkép
A világon eddig hárommillió (!) “B” szériás Mazda talált gazdára, ebből mindössze 90 ezer Európában. Ennek ellenére egyáltalán nem szomorúak a cég illetékesei, ez ugyanis nem jelent mást, mint hogy egy fizetőképes piac még nem ismerte fel a kategória előnyeit. Személyautós eleganciájával, számtalan fülketípusával, hatalmas platójával és rendkívül tartós, laprugós futóművével a Mazda B2500 bárkinek ideális választás lehet, legyen az extrémsportoló vagy műbútorasztalos.