Benny Oeyen, a Kia európai részlegének marketingvezetője a Venga kapcsán megjegyezte, hogy az európaiak a legfinnyásabb autóvásárlók, vagyis sokkal többet várnak el egy járműtől, mint adott esetben egy amerikai vagy ázsiai kuncsaft. Ezért több távol-keleti gyártóval ellentétben az új modellt az öreg kontinensen élők ízlésvilágának megfelelően tervezték, és Európán kívül nem is dobják piacra! Mindezt csak azért jegyeztem meg, mert a Cee’d után a Vengánál is tetten érhető az óriási igyekezet. Büszkék lehetünk rá, Kovács Miklós vezette azt a designcsapatot, amelynek tagjai az újdonság külső formatervét alkották. Ő nemcsak a koordinációban vett részt, mint a legtöbb „sztártervező”, hanem gyakorlatilag is az ő elképzeléseit és munkájának nyomát láthatjuk a Vengán.
Attól függetlenül, hogy kihez fűződik a design, nagyon tetszetősnek nevezhetjük a modellt. Nem olyan bohókás, mint egy C3 Picasso, nem olyan „merev”, mint egy Nissan Note, hanem egyszerűen letisztult, amolyan modern, a mai korba tökéletesen beleillő, divatos jármű. Érdemes végigvezetni a tekintetünket a hatszögletű hűtőmaszkon, a szinte az A-oszlopig elnyúló lámpatesteken, vagy a meredek övvonalon, s azonnal szembetűnik, a Venga a Kia kínálatán belül önálló egyéniség.
Praktikus fazon, maximum 1,2 m3-es raktér
Kemény fába vágta a fejszéjét a Kia, mert nehéz újat mutatni ebben a szegmensben. Ugyanakkor ezek a négy métert alig meghaladó hosszúságú járművek nem véletlenül oly népszerűek: viszonylag kicsi külméreteik ellenére tágas belteret rejt karosszériájuk. A 4068 mm hosszú Venga tényleg nagyvonalú helykínálattal rendelkezik, a térérzetet egyedül a túlságosan vaskos első oszlop rontja. Hogy minél nagyobb legyen a beltér, amennyire csak tudták, kitolták a karosszéria sarkaiba a kerekeket, így a tengelytáv óriási, 2615 mm. A viszonylag keskeny kocsitest miatt fergetegesen nagy vállszélességre nem kell számítanunk, ezt leszámítva azonban bőséges a hely. 190 cm-es vezetőre beállított ülés mögött könnyedén elfér a hasonló termetű utas térde, miközben a feje felett még kétarasznyi tér marad.
A hátsó üléssort 17 cm hosszan, sínen mozgathatjuk, vagyis kedvünkre változtathatjuk a lábhely és a csomagtér arányát. Alaphelyzetben a csomagtér 314 literes mérete csak átlagos, ám a süllyeszthető padlószinttel 440 literig bővíthető a raktér – s ekkor az üléssort még nem toltuk előre. Az ülések lehajtásával 1253 literes teret kapunk, de ahhoz, hogy sík legyen a felület, ki kell vennünk a mozgatható padlót.
A műszerfal a külsőhöz viszonyítva már kevésbé látványos, bár a Kiánál állítják, hogy az olasz és távol-keleti lakberendezési kultúrából merítettek ihletet. Maradjunk annyiban, hogy a vezetői környezet otthonos, de semmivel sem igényesebb, mint egy Cee’dé, sőt! Az anyagválasztás nem túl megnyerő, szinte mindenhol kemény, rideg műanyagokkal találkozunk, legalább a műszerpult felső részére tehettek volna valami szebbet. Ahogy várható, rekeszekből nincs hiány, az első két ülés között például egy kisebb bevásárlás csomagjai is elférnek, miközben a két pohártartóról sem kell lemondanunk.
A konkurensekhez hasonlóan a Vengához is gazdag motorpalettát kínál a gyártó. Az alapmotor szerepét betöltő 1,4 literes, 109 lóerős motor ideális választás, a legtöbb élethelyzetben elegendő az ereje és síri csendben dolgozik. A nagyobb benzinesre vágyók választhatják a 125 lovas 1,6-ost, ami szintén nagyon halk és kifinomult, csak éppen a középtartományban jóval nyomatékosabb.
A dízeleknél bevetik a Kiánál újdonságnak számító, két teljesítménylépcsőn elérhető 1,4 literes egységet (75 és 90 LE), amelyek közül az erősebbet tehettük próbára. Amennyire kiemelkedő a benzinesek járáskultúrája, annyira hangos a kis dízel. Olyan, mintha a motor közvetlenül a fülünk mellett dolgozna. Karakterisztikája azonban kellemes, a precíz hatfokozatú váltóval jól be lehet osztani az erejét, ráadásul 130 km/óránál csak 2500-at fordul a főtengely. Az 1,6 literes, 128 lóerős „csúcsdízel” sem egy villanymotor, de ez már igencsak dinamikusan mozgatja a kasztnit. Az 1,4-eshez képest a legnagyobb különbség az, hogy alacsonyabb fordulaton is terhelhető, nem kell annyira pörgetni, nyomatékgörbéje jóval egyenesebb. Mindössze 100 ezer Ft felárért mindegyik motorhoz elérhető az EcoDynamics csomag, amelybe start-stop rendszer, nagyobb kapacitású akkumulátor, alacsony gördülési ellenállású gumiabroncs és fékezési energiát hasznosító generátor tartozik.
Összességében jó a Vengát vezetni, hiszen a kormány szervorásegítése ideális, a négytárcsás fékrendszer remek, de a futómű meglehetősen sprőd. A Venga a sűrű keresztbordákon kifejezetten idegesnek hat, nem nyeli el megfelelően az úthibákat.
A vételár és a garancia lehet az ütőkártya
A Venga forgalmazása februárban veszi kezdetét hazánkban, az árakat azonban máris nyilvánosságra hozta az importőr. A belépőmodell 3 299 000 Ft-ért vihető majd haza, ami a kategória egyik legjobb ajánlata, főleg ha a 7 évre vagy 150 ezer kilométerre szóló garanciát is számításba vesszük! Az alapfelszereltségbe többek között blokkolásgátló, aktív fejtámlák és első elektromos ablakemelők tartoznak, a manuális klímát tartalmazó csomagért 300 ezer, míg a metálfényért 100 ezer Ft-ot kérnek. A Cee’dhez viszonyított „soványka” árkülönbséggel együtt is szép jövőt jósolhatunk a Vengának, hiszen minden fontos tulajdonsága megvan ahhoz, hogy egy családot kiszolgáljon.