Repül az idő! Már három és fél éve annak, hogy a Mazda lerántotta a leplet a CX-5-ösről, hamarosan érkezik is a frissített modell, ám arra mindenképpen kíváncsiak voltunk, hogy mit tud az aktuális verzió csúcsváltozata. A 2,2-es dízelmotor két fő jellegzetessége az extrémen alacsony (14:1) sűrítési arány, másrészt pedig a dupla turbós feltöltés. Utóbbi azonban elsősorban nem a csúcsteljesítménynek szól (a 175 lóerőt vagy a 420 Nm-es nyomatékot egy turbóval is gond nélkül el lehetne érni), hanem inkább az alacsony fordulaton mutatott élénk gázreakcióknak. Nincs is gond a rugalmassággal, a modell „gyomorból” húz, és gyakorlatilag bőven elegendő az ereje még akkor is, ha öten, csomagokkal megpakolva utazunk.
Az már más kérdés, hogy a 2,2-es hangja nem éppen kellemes: hidegindításkor erősen kelepel, de üzemmelegen sem lesz sokkal jobb a helyzet, és bizony állandó sebességnél sem tagadhatná le az autó, hogy dízelmotor dolgozik az orrában. A fogyasztásra viszont nem lehet panasz, a nagy hidegek ellenére is alig kért többet 7,0 liternél, ami a teljesítmény, az összkerékhajtás és az automata váltó fényében nem rossz érték. Lehetne ez kevesebb is, ha a start-stop rendszer nem csak egy szűk tartományban működne, a tapasztalat azt mutatja, hogy igen ritkán és viszonylag rövid időre „lövi le” a motort a vezérlés.
Ennyiben azonban ki is merül a kritika, hiszen a hatfokozatú Skyactiv automata váltó finoman és jó ritmusban kapcsolgat, a kormány a kategória talán legkommunikatívabb darabja, a 175 lóerős verzióhoz alapáron járó összkerékhajtás pedig remek szolgálatot tesz. Nyilván nem arról van szó, hogy dagonyába való a CX-5-ös, ugyanakkor havas vagy csúszós útfelületen megkérdőjelezhetetlen a rendszer áldásos hatása.
A belsőre ráfér már egy alapos frissítés
Bár a CX-5-ös műszaki színvonala a rendelhető extrák tekintetében hozza az elvárható szintet (városi vészfékező, holttérfigyelő, automata reflektorkezelés stb.), de nyilvánvaló, hogy a belső még a jól felszerelt modelleknél sem hat különösebben értékesnek. A klasszikus japán iskola szerinti elrendezés logikus kezelhetőséget biztosít, nincs túlbonyolítva az autó és magától értetődő minden, egy kivétellel. A központi kijelző nem a fényérzékelőre van kötve, így manuálisan, a műszerfali tekerőgombbal tudunk „váltogatni” az éjszakai és nappali háttér között.
A mindennapi használhatóság terén az év végi ünnepi sürgés-forgásban is bizonyított a CX-5-ös. Mivel ekkor egy másik tesztpéldányt, egy világos bőrkárpitos verziót fogtunk munkára, eleinte tartottunk a belső kényességétől. Aggodalmunk szerencsére alaptalan volt, bár természetesen vigyáztunk az utastér esztétikai állapotára, összességében egyáltalán nem volt kényes a középkategóriás Mazda SUV bútorzata. A fokozott igénybevétel ezúttal fenyőfa-hazaszállítást, karácsonyi nagybevásárlást, a családlátogatás holmijainak berámolását is magában foglalta, de a gyors és ügyes Karakuri-rendszer (egy kis kar meghúzására lefekszenek a hátsó üléstámlák), valamint az öblös poggyásztér okán valamennyi fronton megoldotta a feladatot.
A 175 lovas csúcsmodell csak a két legmagasabb felszereltségi szinten (Revolution és Revolution SD) áll rendelkezésre, így annak, aki a 600 000 forintos automata váltót is megrendeli, már legkevesebb 11 009 000 forintot (Revolution) kell a márkakereskedésben hagynia. Valamennyire vigasztalhatja a vásárlójelölteket, hogy a nagy vetélytárs Honda CR-V és a Toyota RAV4-es 2,2-es dízelmotorral, 4×4-es hajtással és automata váltóval gyakorlatilag ugyanezen az árszinten mozog. Ugyanakkor nekem van egy tippem: a 2,0 literes, benzines, 4×4-es, automata váltós kivitel csak minimálissal érződik gyengébbnek, a gyakorlatban alig több, mint egy literrel fogyaszt többet és jóval kulturáltabb. Az igazi érv természetesen az lehet mellette, hogy Revolution felszereltség esetén közel egymillióval olcsóbb (10 039 000 Ft) a tesztelt dízelnél.
TETSZETT
– közvetlen kormányzás
– 4×4-es hajtás
– Karakuri ülésrendezés
– tágas, kényelmes utastér
NEM TETSZETT
– hangos motor
– ingerszegény belső
ÖSSZEGZÉS
Szélsőségektől mentes, józan és jól átgondolt modell a CX-5-ös, és bár csúcskivitelben már nem olcsó, a konkurenseknek is rendesen megkérik az árát. Kíváncsian várom, hogy a frissített típus tényleg halkabb lesz-e az aktuális modellnél.
Mazda CX-5 CD175 4WD aut.
Összlökettérfogat: 2184 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 biturbó-dízel
Max. teljesítmény: 129 kW (175 LE) 4500/perc
Max. forgatónyomaték: 420 Nm 1800-2600/perc
Hossz./szél./mag.: 4555/1840/1710 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1584/1588 mm
Fordulókör: 11,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1615/505 kg
Csomagtér: 503/1620 l
Üzemanyagtank: 58 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,4 s
Max. sebesség: 204 km/h
Város/országút/vegyes: 6,4/4,9/5,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,3 l/100km
CO2-kibocsátás: 144 g/km
A modell alapára: 6 980 000 Ft (2.0i 2WD 165 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 009 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!