A Rover már az 1950-es évek eleje óta kísérletezett prémiumkivitelű Land Rover kombival és terepjáróval, számos különböző prototípust készítettek. Végül az eredeti Range Rover csak 1970. június 17-én, a cornwalli Meudon Hotelben mutatkozott be a világsajtónak.
A Land Rover presztízsmárkája sokáig egyet jelentett az időközben luxusterepjáróvá nemesedett modellel, mígnem 2005-ben a Range Rover Sport típussal bővült a kínálat: a nyilvánvaló hasonlóság ellenére ez műszakilag nem a harmadik generációs Range Roverre, hanem a Land Rover Discovery 3-asra épül. 2009 nyarán ráncfelvarráson esett át, s annak ellenére, hogy csak finom módosításokat végeztek rajta, manapság is impozáns jelenség, formaterve időtálló. Ekkor új motorokat is kapott, majd két évvel később a dízelekhez nyolcfokozatú ZF automatikus sebességváltót társítottak – itt érkeztünk el tesztautónkhoz.
Tekintélyt parancsoló stílus és méretek
Bár nagytestvérnél minden dimenzióban kisebb, a Range Rover Sport méretei így is tekintélyt parancsolók. Az egyszerű formák és vonalak ellenére szörnyen látványos darab, egyszerre testesíti meg a terepjárók masszív robusztusságát, a dinamizmust és a brit eleganciát. Mérhetetlen előzési presztízzsel bír, ha ez a monstrum megjelenik a visszapillantó tükörben, szinte menekülnek előle az autóstársak.
Egyébként a magas vezetőülésbe felkapaszkodva (a Land Rover szótárában csak stadionlelátó üléspozíciónak hívják) nemcsak a forgalomra, hanem az autó sarkaira is remekül rálátunk, ami terepjáráskor kimondottan előnyös. A szépen varrott bőrkárpit, az amerikai selyemfényű diófagyökér és fémberakások ellenére az utastérben is tetten érhető, hogy ez nem egy puhány „telekjáró”. Egyes műanyagok, gombok és kapcsolók a keményvonalas Discoveryből származnak, ami a kocsi képességeire is utal. Ugyanakkor a HSE-kivitel már tényleg bőkezűen felszerelt: elektromosan állítható, memóriafunkciós, fűthető bőrülések és kormány, 11 hangszórós, 380 W teljesítményű Harman-Kardon hifi, érintőképernyős navigáció, hangvezérlés és tolatókamera is jár hozzá.
Mivel a Discoverynél 14 centivel rövidebb a tengelytáv, a harmadik üléssort elhagyták, a helykínálat viszont elöl-hátul nagyvonalú. Az alumínium csomagtérajtót gombnyomásra villanymotor lendíti magasba, jókora rakodónyílást feltárva, a holmikat azonban magas küszöbön kell átemelni. A csomagtér igényesen kárpitozott és jó alakú, de a meredeken csapott hátfal korlátozza a befogadóképességet. Persze a 65:35 arányban osztott ülőlapok felhajtásával, illetve támlák ledöntésével 2 köbméterig bővíthető.
Otthonosan: aszfalton és terepen is helytáll
A startgomb megnyomására életre kel a 3,0 literes, V6-os dízelmotor, és a Jaguarokból, illetve a Range Rover Evoque-ból ismert módon kiemelkedik a váltó forgókapcsolója. Élénken reagál a gázadásra és energikusan pörög fel a gázolajos, arról pedig két turbófeltöltő (egy változó geometriájú kisebb és egy fix geometriájú nagyobb) gondoskodik, hogy minden tartományban lehengerlően húzzon. 256 lóerőjével és 600 Nm-es nyomatékával erélyesen lódítja meg és intenzíven gyorsítja a 2,6 tonnás nagyvasat. Határozott gázadásra velősen gurgulázik az egyébként csendes V6-os, a nyolcfokozatú automata pedig gyorsan, jó ritmusban és finoman kapcsolgat – a kormány mögötti váltóbillentyűkre különösebben nincs is szükség. Úgyhogy hosszú távú utazóautóként is remekel a Range Rover Sport, ésszerű használat mellett fogyasztása 10,0 liter környékén tartható, ami korrekt hatótávolságot eredményez.
Magas építésmódja és súlypontja dacára kanyargós úton sem jön zavarba, bár ehhez kissé indirekt kormányzást (az élesebb fordulókban sokat kell tekerni) és feszesre hangolt légrugós felfüggesztéseket használtak. A 20 colos alufelniken feszülő 275/40-es abroncsok is segítik a talajfogást, a rugózást viszont annál kevésbé, a nagyobb úthibáktól származó ütéseket érezni. Lendületesen vezethető, de menetdinamikai szempontból elmarad az Audi Q7-estől vagy a BMW X5-östől. A muútról letérve azonban fordul a kocka! A Terrain Response terepválasztó kapcsolóval ötféle program közül (aszfalt, hó, földút, homok, sziklás terep) választhatjuk ki a megfelelőt, a rendszer pedig a terepviszonyokhoz igazítja a gázpedál érzékenységét, az osztott differenciálzárakat és a hasmagasságot. A légrugós futómű gombnyomásra külön is szabályozható, a normál 172 mm-es szabadmagasság 5 centivel emelhető vagy süllyeszthető. Ezenkívül visszagurulás-gátló, lejtmenetvezérlés és terepfokozat is segít az akadályok leküzdésében. Képességeinek elsősorban a peres aszfaltgumik szabnak határt, de íme néhány impozáns adat: első terepszög 34,6 fok, hátsó terepszög 29 fok, rámpaszög 25 fok, gázlómélység 70 cm.
Persze a tulajdonosok többsége úgysem kőkemény terepviszonyok között használja a Range Rover Sportot, de a lószállítót a sáros, felázott földúton is magabiztosan elvontatják a vidéki kúriához, vagy a motorcsónakot lehúzzák a tengerhez – a vontatóképesség fékezett utánfutóval 3500 kg.
TETSZETT
– egyszerű, de hatásos stílus
– igényes hajtáslánc
– terepjáró képesség
– gazdag felszereltség
– egyedi belső hangulat
NEM TETSZETT
– néhány egyszerű műanyag
– rugózási komfort rossz úton
– vételár
ÖSSZEGZÉS
Természetesen a luxust és az univerzális képességeket drágán mérik, a Range Rover Sport azonban így is tízmillió forinttal jutányosabb vétel nagytestvérénél.
Range Rover Sport
Összlökettérfogat: 2993 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 biturbó-dízel
Max. teljesítmény: 188 kW (256 LE) /perc
Max. forgatónyomaték: 600 Nm 2000/perc
Hosszúság/szélesség/magasság: 4783/1933/1784 mm
Tengelytáv: 2745 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1605/1612 mm
Fordulókör: 11,52 m
Saját tömeg/teherbírás: 2670/505 kg
Csomagtér: 450/2015 l
Üzemanyagtank: 84 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,9 s
Maximális sebesség: 200 km/h
Város/országút/vegyes: 9,8/8,1/8,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 10,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 230 g/km
A modell alapára: 18 064 000 Ft
A tesztelt modell ára: 21 964 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!