Mindannyian tudjuk, hogy az autógyártók marketingesei olykor kicsit füllentenek nekünk, ám az egyes márkák szlogenjei mégis beszédesek. Hiszen ki állíthatná, hogy a BMW-nek a vezetési élményről vagy az Audinak a haladás technikájáról szóló szavai nem találók. Nos, a Lexus a tökéletesség kereséséről beszél reklámjaiban, s aki vezetett már Lexust, az megerősítheti, hogy a Toyota elitcsapata komolyan gondolja mindezt.
Intuitív
Ennek első jeleit az utastérben fedezhetjük fel. Ám most még nem a fényűző kényelemről, a vajpuha bőrről vagy a komfortos rugózásról van szó, hanem a tökéletes ergonómiáról. Talán elcsépelt közhely, mégsem győzzük elégszer hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy az egyes gombok és kapcsolók éppen ott legyenek, ahol lenniük kell. A kényelmes ülések, a megdöbbentően csendes utastér, a vibrációktól mentes környezet pedig a hosszú utak alkalmával ér aranyat. Minél kevésbé és később fárad el ugyanis a sofőr, annál hosszabb ideig vezethet jó formában, azaz biztonságosan. S ha a vezető – akár egy másik autóé – mégis hibázna, akkor kapnak szerepet a Lexus bámulatos biztonsági fejlesztései.
Őrangyal
A kormányoszlopon például lapos kis doboz szenzorai figyelik a sofőr arcát, követik tekintetét. Amennyiben a vezető nem az utat figyeli, s közben veszélyes helyzet van kialakulóban, az oltalmazó Lexus máris akcióba lép. Hangjelzéssel figyelmeztet, enyhén fékez, s a kikerülő manőverre felkészülve a helyes irányba könnyebben engedi elforgatni a kormányt. S hogy lássuk, milyen csodamasina is az LS 460, a Lexus mérnökei hátulra is szereltek szemeket. Amikor az autó úgy véli, hogy a mögöttünk haladó belénk fog rohanni, az első ülések aktív fejtámláit olyan helyzetbe tolja, hogy a lehető legkisebb legyen az ostorcsapás jellegű nyaksérülés kockázata és súlyossága.
Ezek persze szélsőséges helyzetek. A mindennapokban azonban gyakran és együtt is használható a sávtartó automatika és az adaptív sebességtartó. Beállítjuk a kívánt sebességet, aktiváljuk a rendszereket, s a robotpilóta mindent elintéz helyettünk. Ha az út enyhén kanyarodik, láthatatlan kéz fordítja a volánt, ha az előttünk haladó lassít, az LS tartja a beállított követési távolságot, s ha ismét szabad a pálya, fölgyorsít a megadott tempóra. Őrangyal az űrkorszakból – minden egyes LS fedélzetén nagyobb a számítógépek kapacitása, mint annak idején az Apolló holdprogramban a teljes vezérlőteremé volt.
Isteni hang
Mifelénk, Európában sokszor fölényesen legyintünk, amikor az amerikai autókról van szó – egy közel harmincmillióba kerülő Lexus ülésében pedig még könnyebben fölényeskedik az ember –, de egy dolgot meg kell hagynunk: igazuk van odaát, hogy annyira ragaszkodnak a V8-as motorhoz. Lehet, hogy vannak műszakilag előnyösebb konfigurációk, de egy V8-as gurgulázása és surrogása mindegyiknél szebb. Ha lenne autós Isten, biztosan V8-as hangon mennydörögne! Részben ezért, részben pedig azért, mert a Lexus fő piaca Észak-Amerika, az LS-ben is V8-as a motor. A mostani változatban 4,6 literes, 380 lóerős, és mintegy 500 newtonméter a nyomatéka. Mondanunk sem kell, hogy ez mindenre bőségesen elég. Bár az LS karakterétől távol áll, a kocsi akár sportosan is vezethető. Ebben segít az aktív futómű is, amely íven haladva felkeményíti a külső lengéscsillapítókat, hogy csökkentse a karosszéria dőlését és az autó sodródási hajlamát. Ugyanilyen elven működik a rendszer a karosszéria másik vízszintes tengelye mentén: erős fékezéskor bólintani, heves gyorsításkor pedig ágaskodni nem engedi a hatalmas kocsitestet.
Mark evangéliuma
S ha már a hallható gyönyöröknél tartunk, nem mehetünk el szó nélkül az LS 460 Mark Levinson hangrendszere mellett. Nem véletlenül hívják Reference audiorendszernek, ez a hangzás valóban mérce lehet mindenki számára. A surround hangzást 19 (!) hangszóró teszi tökéletessé – önmagában már az is komoly munka lehetett, hogy egy autó utasterében miként helyezzenek el ennyi hangsugárzót interferencia nélkül. S ha kifogytunk a CD-kből, a még szebb hangélményért csapjunk a lovak közé! Az LS addig zümmögő motorja két oktávval feljebb vált, kicsit kiereszti a hangját, s ez az igazi muzsika az autós fülnek.
Az új LS 460 alapára 24 millió forinttól indul, a csúcshifis változatért közel 26-ot kérnek, aki pedig megvásárolja a President kivitelt a különleges hátsó ülésekkel és a teljes biztonsági arzenállal (a Lexus szerint a vevők 90 százaléka így dönt majd), az majdnem 29 milliót hagyhat a szalonban. Első hallásra borsos ár, ám ha a hasonló presztízzsel rendelkező és azonos nagyvonalúsággal felszerelt riválisokat nézzük, akkor jutányos. Lehet ezt még fokozni? A Lexus minden jel szerint úgy gondolja, hogy igen. Nyáron érkezik az LS – akár nyújtott tengelytávval is kérhető – hibrid változata, az LS 600h összkerékhajtással és csekélyebb fogyasztással. Azaz még egy lépés, és itt lesz a világ műszaki innovációt tekintve jelenleg talán legjobb autója.