A kora reggeli és késő délutáni órákban tömött sorokban, keserves lassúsággal araszolnak az autók, s közben a sokhengeres motorok többféle káros anyagot okádnak a szabadba – szinte valamennyi nagyvárosban megfigyelhető e jelenség. A Toyota már az ezredforduló előtt a hibridautót kínálta alternatívaként, persze egy menedzsertől, még inkább egy vállalatvezetőtől mégsem várható el, hogy Priusban utazzon. Most azonban presztízsmárkájuk, a Lexus előrukkolt a világ első benzines-elektromos üzemű, felső-középkategóriás luxuslimuzinjával.
Páratlan páros
Már a GS 450h belső égésű motorja is ultrakorszerű: a 3456 cm3-es, VVT-i változó szelepvezérlésű V6-os hengerenként két injektorral rendelkezik. Az egyik a szívócsőbe, a másik közvetlenül az égéstérbe fecskendezi az üzemanyagot, mindig az üzemi hőmérsékletnek és terhelésnek megfelelően. A megoldás javítja a motor hatásfokát, a teljes fordulatszám-tartományban 7 százalékkal növeli a forgatónyomatékot, miközben minimalizálja a fogyasztást és az emissziót. A végeredmény 296 lóerő és 368 Nm. Ezt kombinálták a márka eddigi legnagyobb teljesítményű, 200 lóerőt és 275 Nm forgatónyomatékot biztosító elektromotorjával. A „vegyes páros” maximális összteljesítménye 345 lóerő, ami a Lexus szerint egy 4,5 literes V8 benzinesének (innen a 450-es szám) felel meg. Sportlimuzinhoz méltó az 5,9 másodperces gyorsulás és
a 250 km/órás csúcssebesség is. Ugyanakkor a laboratóriumi körülmények között mért 7,9 literes átlagfogyasztás a dízelekével vetekszik. Valójában ezt megközelíteni is igazi kihívás, normál vezetési stílus mellett 3-4 literrel magasabb értéket vehetünk alapul. Fontosabb azonban, hogy szén-dioxidból (186 g/km) csekély, nitrogén-oxidokból (kb. 0 g/km) és szénhidrogénekből (kb. 0,01 g/km) pedig elhanyagolható a GS 450h kibocsátása. Ideális körülmények között ugyanis (akkumulátor töltöttsége, óvatos „gázadás”) a Lexus képes két kilométert megtenni és közben 40 km/órás sebességet elérni kizárólag a villanymotor használatával.
Egyszerűen bonyolult
Elég bonyolultan hangzik a jelentősen továbbfejlesztett akkumulátor és áramvezérlő egység, illetve a hibrid hajtómű (a generátort, az energiaelosztó egységet, az elektromotort és a kétfokozatú sebességváltónak megfelelő bolygóművet integrálja) által alkotott hibrid rendszer. Mégis, a GS 450h vezetése ugyanolyan egyszerű, mint
bármelyik automata sebességváltóval felszerelt autóé. Folyamatosan, megtorpanás nélkül gyorsít a Lexus, amit a V6-os kissé monoton gurgulázása fest alá. Ilyenkor az elektromotor teljesítményfokozó módjára, észrevétlenül segít a háttérből. Teljesen észrevétlen marad, amikor 90 km/óránál a kétféle áttétel között vált a bolygómű. A gyorsulás érzése kissé steril, meg nem mondanám, hogy a Lexus 4,7 másodperc alatt ugrik 80-ról 120 km/órás tempóra. A váltó manuális üzemmódját pedig csak lassításnál, a motorfék kihasználása miatt érdemes alkalmazni. A különbség tulajdonképpen annyi, hogy az indítógomb megnyomása csupán az elektromotort helyezi készenlétbe – tolatáshoz és elinduláshoz ezt használja a Lexus. Tehát először nem történik semmi, a generátor csak szükség esetén indítja be a benzinmotort. Lassításkor a regeneratív fékezés visszatáplálja az energiát az akkumulátorba. A rendszer működését a színes, érintőképernyős központi kijelzőn kísérhetjük figyelemmel.
Vezető szerep
A Lexus idén 6800 darab GS értékesítését tervezi Európában, melyből a GS 450h részesedése előreláthatólag 29 százalék lesz. Nálunk vezető szerepet tölthet be a június 7-től kapható csúcsmodell, hiszen a hibrid autókra vonatkozó regisztrációs adókedvezmények miatt a GS 430-nál (283 LE) 4 220 000 forinttal olcsóbb. Ekkora teljesítményű és ilyen pazarul felszerelt luxusautót pedig senki sem kínál 15 millió forintért. Ráadásul ez a Lexus még a környezetet is óvja!