A 2007-ben bevezetett Ceed mérföldkőnek számított a Kia történetében, hiszen általa szélesebb körben ismerték meg a márkát, s megnyitotta az utat számos más típus előtt is. A Ceed ismertségét és tetszetős vonásait kihasználva könnyebb dolga volt a Kiának a Picanto, a Rio, vagy éppen a Venga bevezetésével.
A kedvező vételárakat szenzációs, hétéves garanciával fejelte meg a dél-koreai gyártó, azonban a motor- és váltóválaszték, valamint az extralista gazdagsága csak megközelítette, de nem érte el a kategória élvonalát. Az új Ceed azonban már minden téren egy lapon említhető a legkelendőbb alsó-középkategóriás típusokkal, sőt, a prémiummodellektől sem kell tartania – legalábbis a tesztelt, extrákkal telepakolt csúcskivitelnek.
Fiatalos formaterv, divatos műszerpult
A külső magáért beszél, az aktuális márkaarculatot tükröző markáns hűtőmaszk és a csábos lámpák – a LED-es fénycsíkokkal – nagyon ütősen néznek ki. A Ceed hosszabb (+50 mm) és alacsonyabb (-10 mm) elődjénél, ám a hasmagasságát csökkentették, így a magasabb járdaszegélyeknél nem árt figyelni. Az új padlólemez dacára a tengelytávolság (2650 mm) megegyezik az elődével, a belső mégis szellősebbé vált. Az első ülések kényelmesek, tágas tartományban állíthatók, a gyors vezetőcseréket pedig elektromos állítás és memóriafunkció segíti.
A második sor igen szellős, a részben mozgatható panoráma napfénytető (250 000 Ft) ellenére is tisztességes a fejtér, a komfortot pedig oldalanként szabályozható szellőzőrostélyok és italtartós könyöklő fokozzák. A raktér is meghízott, az ötajtós hátsója 40 literrel kínál többet, mint az elődé. Az apró holminak a padlóbetét alatt találni rekeszeket, oldalt és a kalaptartón kampók segítenek, s 12 voltos dugalj is jutott a raktérbe – így mindig hideg italt vehetünk ki például az elektromos hűtőtáskából! A praktikumot osztva dönthető támlák növelik, melyek révén sík rakteret kapni. Kár, hogy a döntögetés előtt a fejtámaszokat ki kell szedni.
A fülke minőségi benyomása nagyot lépett előre, a Ceedben már nemigen találni spórolásra utaló jeleket. Az anyagok a szükséges helyeken kellemesen puhák, az ajtókra jutott szövet vagy bőrhatású betét, a fényes zongoralakk kiegészítők pedig komoly hangulatot kölcsönöznek. A navigáció felára 450 000 forint, ezért az összegért többek között tolatókamera és Bluetooth-os kihangosító is dukál. A navi térképállománya részletes, kezelése is egészen ösztönösen megy, nem úgy a temérdek kormánykapcsolóé. A 14 gomb több a szükségesnél, a fedélzeti menürendszer kezelésébe például jó pár alkalommal belegabalyodtam…
Dízel automatával. Vagy mégsem?
A dízelpaletta csúcsán az 1,6-os CRDi 128 lóerős kivitele trónol, mely 260 Nm-rel áll a sofőr rendelkezésére. Tesztalanyunkat hatgangos automatával vértezték fel, melynek 350 ezres felára egészen baráti. A gázolajos már valamivel 2000 alatt leadja maximális nyomatékát, kellően rugalmas, azonban az automata sokat ront a dinamikán. Erőteljes gyorsításnál érezni némi tétovaságot, így az előzésekhez nagyobb lendületvétel szükséges. A Ceed futóműve – akár csak az elődé – támogatja a sportos haladást, rugózása egészen emberi, ezen érdemben még a 17 colos kerekek (200 000 Ft) sem rontanak.
A kormányzás kissé lágy és nem túl közvetlen, amin az állítható rásegítésű rendszer (normál, komfort, sport) sem segít. A rásegítés mértéke „Sport” állásban ugyan csökken, de a visszajelzés még így is kissé szintetikus érzést kelt. Az elektronikus menetstabilizáló nem túlbuzgó, kalibrálásakor vélhetően elsősorban a dinamikusan közlekedőkre gondoltak. Az átlagfogyasztás emészthető, a bejáratós időszakban lévő Kia állandó klímahasználat mellett beérte 6,7 literrel. Mégsem ez, hanem a kabin remek zajszigetelése a leginkább említésre méltó. A Kia menet közben akár egy süketszoba, még a végsebességhez közeli tartományban sem a motor, hanem a szolid szélzaj dominál.
A 128 lóerős, kézi váltós dízel a középső, LX szinttől akciósan 4,69 millióért érhető el, ami hozzávetőlegesen az olasz vagy a francia riválisok ársávjában mozog. Itthon kapni még 90 lovas, 1,4-es gázolajost is, de annyira kevés, mindössze 200 000 forint a jóval fickósabb 1,6-os felára, hogy a dízeleladásoknál vélhetően utóbbi dominál majd. Kár, hogy a Ceed megőrizte csomagos bővíthetőségét, ez ugyanis megnehezítheti és adott esetben meg is drágíthatja az autó személyre szabását.
TETSZETT
tetszetős forma
tágas, csendes kabin
hosszú garancia
jó navigáció
NEM TETSZETT
sok kormánygomb
csomagos bővíthetőség
komótos automata
ÖSSZEGZÉS
Tetszetős, korrekten összerakott és naprakész – talán így lehetne leginkább jellemezni az új Ceedet. Aki sportosan közlekedik, nyugodtan mondjon le az automatáról, ezzel kapásból megtakaríthat 350 ezret.
Kia Ceed 1.6 CRDi aut.
Összlökettérfogat: 1582 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 94 kW (128 LE)4000/min
Max. nyomaték: 260 Nm 1900-2750/min
Hossz./szél./mag.: 4310/1780/1470 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg: 1385-1509 kg*
Terhelhetoség: 431-555 kg*
Csomagtér: 380/1318 l
Üzemanyagtank: 53 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,7 s
Maximális sebesség: 190 km/h
Város/országút/vegyes: 7,2/4,5/5,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 145 g/km
A modell akciós alapára: 3 649 000 Ft (1.4 LX Base)
A tesztelt verzió akciós ára: 5 049 000 Ft (LX)
* a felszereltség függvényében
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!