Első ízben próbál szerencsét a Lexus a kompakt SUV-mezőnyben, az UX-ről pedig nem kevesebbet állít a márka, mint hogy az eddigi legfontosabb modelljük. Ennek kell megnyernie a jövő vásárlóit, egészen pontosan elhódítani őket a konkurenciától. A vetélytársak sem ülnek a babérjaikon, az Audi kívül-belül átszabta és modernizálta a szegmensben meghatározó Q3-ast, amely azért is érdekes, mert ez az első, Győrben készülő Q-modell. Bár a típusokat a nemzetközi bemutatón már megismerhettük, most hazai terepen bizonyíthattak egymás ellen!
Karosszéria, utastér
Az Audi maga a megtestesült minimalizmus, határozott élekkel tagolt formája hűvösséget áraszt, arányaiban és részleteiben sincs semmi meglepő, hozza a márkára jellemző jegyeket. Ehhez képest a Lexus fizimiskája jóval megosztóbb, látszik, hogy a tervezők bátran húzták a vonalakat. A német modell ugyan egy centivel rövidebb a japánnál, a 40 mm-rel nagyobb tengelytávolság és a 45 mm-es magasságbeli plusz rögtön érződik az utastérben, így 190 centis utasok is kényelmesen elférnek hátul.
Az UX-nél a kicsi hátsó ajtónyílások miatt eleve problémásabb a bejutás, gyermekülést behelyezni is nagyobb feladat. A Lexus hátsó sorában nem is a helykínálattal van baj, az egészen apró üvegfelületek miatt bunkerszerű érzés fogja el az utasokat. Az ülések mindkét típusban komfortosak, s bár az Audi foteljeinek oldaltartása határozottabb, az ülőlap magas és kemény széle miatt nehézkesebb a kiszállás, mint a Lexusból. Ami a kezelhetőséget illeti, tűéles központi kijelzőjével, könnyen leolvasható vetített műszereivel és hagyományos, gombos klímavezérlésével előnybe kerül az Audi, kézírás-felismerős navigációja pedig pofonegyszerűen működik. A Lexusnál viszont még mindig kitartanak a touchpaddel vezérelhető központi rendszer mellett, amellyel egy cím bevitele igazi türelemjáték. Az már csak apróság, hogy a klímaberendezés csupán a menüből kapcsolható ki… Ugyanakkor az UX általános minősége, az illesztések és az anyagok nagyon magas színvonalat képviselnek, a tesztelt kivitel bőrkárpitozása két kategóriával feljebb is megállná a helyét.
Raktér, variálhatóság
A csomagtartó-kapacitás terén az Audi büszke lehet magára, az 530 literes érték dicséretre méltó, ahogyan a sínen csúsztatható hátsó ülések és az állítható támlák is egyértelműen az erősségei közé tartoznak. A Lexus egyetlen ilyen tulajdonsággal sem büszkélkedhet, ami önmagában még nem lenne egetverő probléma, csakhogy a 320 literes raktér meglehetősen szűkös. Amíg a Q3-as ülései 40:20:40 arányban dönthetők, az UX-nál 40:60 arányban bővíthetjük a rakteret. A japán modellnél meglepő módon nincs kalaptartó, csak egy rugalmas szövet helyettesíti azt, így pakolni sem lehet rá. Bővítés után mindkét modellnél sík felületű a padló, az elektromos csomagtérnyitás az Audinál 190 500 Ft, míg a Lexusnál a Prestige szinttől alapáras.
Motor, hajtáslánc
Az új Q3-ashoz jelenleg kizárólag 2,0 literes erőforrás konfigurálható, a dízelek 150 vagy 190, míg a benzinesek 190 vagy 230 lóerősek. A tesztre fogott 190 lovas benzines kizárólag hétfokozatú S tronic váltóval (duplakuplungos) és Haldex-rendszerű összkerékhajtással rendelhető, vagyis az erő és a tapadás terén is jól áll. A bőséges tartalék és a meggyőző gyorsulás azonban nem minden. A gázpedál lenyomására feltűnően későn reagál a vezérlés, a parkolási manővereknél meg aztán végképp nem fogjuk szívünkbe zárni az S tronic váltót, a lassú irányváltások és a túl erős kúszás miatt a Lexus „finomságától” elmarad.
A japánok a régivágású 2,0 literes, 171 lovas szívó benzines mellett a már régóta tökéletesített hibrid hajtást kínálják az UX-hez, a 250-es típusjelzés ellenére azonban a 2,0 literes benzinmotor dolgozik az autó orrában, amely a szintén első kerekeket hajtó villanymotorral együtt 184 lóerőt produkál. A fokozatmentes váltók működésére hajazó e-CVT rendszer ugyan nagy gázadásra felbőgeti a motort, de normál tempóban közlekedve a nyugalom szigete az UX, a villamos és benzines üzemmódok közötti átmenetek észrevehetetlenek, miközben a dinamika is megfelelő. Ami a fogyasztást illeti, a Q3-as 8,9 literes tesztátlaga sem vészes egy magasépítésű, jó erőben lévő benzines SUV-tól, de az UX 6,0 literes átlaga egy másik kategória, főleg, hogy városban 5,0-5,5 között is el lehet vele járkálni. Vagyis a kisautós méretű, 43 literes tank ellenére a hatótávolság abszolút elfogadható. A Lexus takarékosságában nem csak a hibrid hajtás játszik szerepet, az UX az akkucsomag ellenére is több mint 100 kg-mal könnyebb az Audinál. Ezek után az sem meglepő, hogy kanyarodási képességekben nincs lemaradva a japán, pedig az is tény, hogy a német modell futóműve sportosabb hangolású. Az UX egy fokkal jobban szűri ki az úthibákat, de alapvetően mindkettő aszfaltra termett. Ezeket az autókat vétek lenne terepre vinni, már csak a 17 és 16 centis hasmagasság miatt is. A Lexus is kínál 4×4-es változatot, igaz, az UX esetében ez nem hagyományos összkerékhajtást, hanem egy plusz villanymotort jelent a hátsó tengelyen (+720 000 Ft).
Ár, felszereltség
A WLTP 2-re való áttérés miatt jelenleg csonka a bevezetéskori állapothoz képest az Audi motorpalettája, így a legolcsóbb változat a 150 lovas, 2,0 literes dízel 11 305 920 Ft-ért, amihez képest a quattro hajtással megspékelt, 190 lovas, szintén automatikus váltóval ellátott benzines csak minimálisan drágább (11 507 050 Ft). A Lexusnál kicsit bonyolultabb a helyzet, ugyanis az importőr központi akciót hirdetett az UX-re, így a benzines alapmodell 10 950 000 Ft helyett már 8 950 000 Ft-tól hazavihető, míg a UX 250h 11 480 000 Ft-os ára 11 170 000 Ft-ra mérséklődhet. Ezeket a promóciós modelleket nem lehet szabadon konfigurálni, de a csomagos szintek miatt amúgy is kötöttebbek a lehetőségek, mint az Audinál. Ami a felszereltséget illeti, a biztonsági segédek terén mindkét modell nagyon jól áll, hiszen alapáras a táblafelismerő, az ütközés előtti biztonsági rendszer és a sávtartó is, ugyanakkor vannak érthetetlen kicsinyességek mindkét oldalon: a Q3-as alapból manuális klímával érkezik, az UX bázismodelljéhez pedig nem jár esőszenzor, illetve mindkét típusnál plusz pénzt kérnek a kulcs nélküli bejutásért. Az extralistán többek között csúcs audiorendszereket is találunk, az Audi 16 hangszórós Bang&Olufsen rendszert kínál 306 070 Ft-ért, míg a Lexus a Luxury felszereltségi szinttől felár nélkül adja a 13 hangszórós Mark Levinson egységet.
Audi Q3
TETSZETT
• dinamika
• praktikus, tágas belső
• csomagtartó mérete
• központi rendszer kezelhetősége
NEM TETSZETT
• kiszállás (ülőlapok széle miatt)
• lassan reagáló váltó
• városban magas fogyasztás
Audi Q3 40 TFSI quattro S tronic
Összlökettérfogat: 1984 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény.: 140 kW (190 LE) 4200-6700/perc
Max. nyomaték: 320 Nm 1500-4200/perc
Hossz./szél./mag.: 4485/1849/1585 mm
Tengelytáv: 2680 mm
Fordulókör: 11,8 m
Saját tömeg: 1695 kg
Csomagtér: 530 l
Üzemanyagtank: 60 l
0-100 km/h: 7,4 s
Max. sebesség: 220 km/h
Átlagfogyasztás: 7,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 165 g/km
A modell alapára: 11 305 920 Ft (Q3 35 TDI S tronic, 150 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 507 050 Ft
Lexus UX
TETSZETT
• futóműhangolás
• alacsony fogyasztás
• közvetlen kormányzás
• kényelmes első ülések
NEM TETSZETT
• kicsi csomagtartó
• központi rendszer kezelhetősége
• padlógázra felbőg a motor
Lexus UX 250h
Összlökettérfogat: 1987 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 112 kW (152 LE) 6000/perc
Max. nyomaték: 190 Nm 4400-5200/perc
Hibridrendszer telj.: 135 kW/184 LE
Hossz./szél./mag. : 4495/1840/1540 mm
Tengelytáv: 2640 mm
Fordulókör: 11,2 m
Saját tömeg: 1540 kg
Csomagtér: 320 l
Üzemanyagtank: 43 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,5 s
Max. sebesség: 177 km/h
Átlagfogyasztás: 5,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 120 g/km
A modell alapára: 10 950 000 Ft (UX 200, 171 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 480 000 Ft
ÖSSZEGZÉS
Adódik a kérdés, hogy melyik modell a győztes? Nem a politikai korrektség szól belőlem, de annyira eltérő filozófia húzódik a két, elméletben nagyon hasonló autó mögött, hogy tényleg az egyéni preferencia és használati szokások a döntők. Térkihasználás, kezelhetőség és praktikum terén egyértelműen a győri modellnek áll a zászló, ezzel az erős motorral pedig dinamikusabb a hibrid japánnál. A belül kisebb Lexus a darabos S tronic váltós, kemény rugózású Audihoz képest a működési kultúra és a futóműhangolás szempontjából is előrébb jár, és az is fontos, hogy a japán modell takarékosságával a legjobb dízelek is nehezen tudnak versenyre kelni. Szóval az Audi és a Lexus is kihúzhatja magát, csak egészen másért!