A Stingerrel, vagyis a dögös négyajtós túrakupéval olyan közönséget szólított meg a Kia, amire korábban nem volt példa, és bizony a Ceed harmadik karosszériaváltozatának tekinthető Proceeddel is hasonló a helyzet. A dél-koreai márka még sosem kínált shooting brake stílusú kombit! Csakhogy amíg a Stinger minden porcikájában egyedi, az újdonság egy kicsinyített Porsche Panamerának tűnik. Hogy a nappali menetfény négy-négy „jégkockája” porschés, azon lépjünk át, de a hátsó lámpák, az azokat összekötő fénycsík és a domborulatok miatt nehéz nem észrevenni, hogy a tervezőket a Panamera Sport Turismo ihlette. Az is egyértelmű, hogy a forgalomban nagy figyelmet kap az új Kia, akármerre jártunk, mindenhol feltűnést keltett.
Hossza öt centivel múlja felül a kombiét, 4,65 méterével már a kompaktkategória nagyranőtt típusaihoz tartozik, de az is fontos, hogy több mint négy centivel alacsonyabb. Persze ami az optikának jót tesz, az a fejtér szempontjából nem előnyös, a panorámatetős tesztautóban elöl és hátul is hiányoltuk a plusz centiket, és a lőrésszerű hátsó ablakok miatt is hátrányban van a kombihoz képest. A lábaknak jutó hely és az ülések kényelme miatt is dicséret illeti a Kiát, a kupés hátsó ellenére pedig hatalmas a csomagtartó, a klasszikus puttonyos 625 literénél alig kisebb, 594 literes a raktérkapacitás – a sínes raktérrendezőt jóval drágább kombik is megirigyelhetnék!
A GT verzió közvetlen kormányzása és feszes futóműve is érzékelteti a vezetővel, hogy alkalmas a kanyarvadászatra, jó minőségű úton valóban élmény a modell terelgetése, főleg a kormányról is kapcsolható DCT sebességváltóval (500 000 Ft). Ha ez nem lenne elég, az 1,6-os, 204 lóerős turbómotor nagyon jól húz, a tudása érzésre az egy generációval korábbi hot hatchekét idézi. A hanggenerátor miatt azonban állandóan jelen van egy jellegzetes búgás az utastérben, ami elsőre jópofa, hosszú úton viszont kifejezetten fárasztó.
A kombi Ceedhez képest azonos felszereltséggel kicsivel több, mint félmillió a Proceed felára, de azzal is számolni kell, hogy utóbbi nem rendelhető 1,4-es szívómotorral, a bázis jelen esetben az eleve jól felszerelt, 1,0 literes, 120 lovas kivitel. Azonban bármennyire is furcsa, a topváltozat 9 149 000 Ft-os indulóára legalább annyira versenyképes a tudásához viszonyítva, mint az alapkivitelé.
TETSZETT
• ár-érték arány
• dinamika
• minőségi benyomás
• garancia
NEM TETSZETT
• fejtér tetőablakkal
• kicsi ablakok hátul
• fárasztó motorhang
ÖSSZEGZÉS
Bár a forma nem igazán eredeti, a Proceed GT ettől függetlenül az arany középutat képviseli a sportosság és a hétköznapi használhatóság között – de csak akkor ha nem vagyunk magasak, mert a fejtér korlátozott.
Kia Proceed GT DCT
Összlökettérfogat: 1591 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 150 kW (204 LE) 6000/perc
Max. nyomaték: 265 Nm 1500-4500/perc
Hossz./szél./mag.: 4605/1800/1422 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Fordulókör: 10,6 m
Tömeg/terhelhetőség: 1390/510 kg
Csomagtér: 594-1545 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,5 s
Max. sebesség: 225 km/h
Város/országút/vegyes: 7,1/5,5/5,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 142 g/km
A modell alapára: 6 649 000 (Proceed 1.0 T-GDI, 120 LE)
A tesztelt verzió ára: 9 149 000 Ft
Ésszerű, de dinamikus – Kia Proceed 1.4 T-GDI DCT teszt
A GT csúcsváltozat mögött nagy űr tátong a Proceed palettáján, hiszen a második legerősebb változat az 1,4-es, 140 lovas, turbós benzines. A tesztre fogott, DCT-kivitel 9,4 másodperces gyorsulása és 205 km/órás végsebessége jól érzékelteti, hogy itt is megfelelők az erőtartalékok, és bár hiányzik belőle a GT tüzessége, nem érheti kritika a menettulajdonságokat. Az 1,4-es pontosan egy literrel kevesebbel, 7,4 literrel érte be a tesztprogramon, mint a GT 1,6-osa, a start-stop rendszer működése finom és gyors. Hanggenerátor hiányában jóval pihentetőbb benne az utazás, és persze 7 149 000 Ft-os indulóárával jóval szélesebb közönséget szólíthat meg.