Ott állok az egyik budapesti ötcsillagos szálloda mélygarázsában, várom az ismerősömet, aki tavaly év elején vett magának új autót. Nézegette a hetedik generációs Golfot is, csak nem tudta kivárni, míg megérkezik. Lejön, szokásos parolázás, majd megkérdezi, mikor lesz nálam az új Golf.
Mondom, ez itt az, mire ő, nem ez, hanem a legújabb! Ciki, olyan, mintha nem értenénk egymást, pedig itt van az orra előtt. A Golf formai megújulása olyan mértékben beleolvad az elődje stílusába, hogy alig tűnik fel, pedig ha közelebbről szemügyre vesszük, jóval karakánabb fazonnal állunk szemben. Muszáj a VW vezető formatervezőjét, Klaus Bischoffot idéznem: „A Golf designja alapjául önmaga szolgál” – hát, igen, talán pont ezért unalmas kissé.
Hűha, ez mindent tud, amit a nagyok
Az elérhető extrák listája elképesztően gazdag, azonban vigyázzunk, ha minden földi jót beikszelünk a konfigurátorban, könnyedén elszaladhat velünk a ló. Elég csak a tesztjármű közel tízmilliós árára pillantani, és máris sokkot kapunk! Jogosan merül fel a kérdés, hogy ugyan már, mi kerül ennyibe ezen a Golfon? A motortérben a modern, 1,4-es TSI tanyázik, 140 lóerővel, de még nem a hengerlekapcsolós kivitelben (+150 000 Ft), így 6,13 millióról indulunk. A DSG-váltó felára 482 000 forint, de a Highline csomag (313 690 Ft), a bi-xenon fényszórók (377 190 Ft), a panoráma-üvegtető (273 050 Ft) és a Discover Pro navi (538 480 Ft) sem éppen filléres tétel. Persze választhatunk jóval életszerűbb konfigurációt, a háromajtós alapváltozat például (Start, 1.2 TSI/85 LE) 4 145 510 forintba kerül. Apró csavar, hogy aki ötajtós Golfot szeretne, annak már a Trendline szintben kell gondolkodnia, ami viszont már borsosabb áron, 5,1 milliótól érhető el
Ennyiért jogosan várnak az ügyfelek kimagasló minőséget, amit bizony meg is kapnak! A Golf minden téren odateszi magát, a kidolgozás, az anyagok, a finoman forgó kapcsolók, a szépen varrott alcantara/szövet kárpit és úgy összességében az autó precíz működése a középkategóriában is megállná a helyét. Az ülések határozottan fogják a testet, a deréktámasztás ideális, hosszú úton is kényelmesnek bizonyulnak. A pulton óriási érintőképernyős navigátor, mely közelítésérzékelő funkcióval bír. Ujjunk közelítésekor felugrik egy kezelési felület. Remek geg, de néhány percnyi játszadozás után rá lehet unni, gyakorlati funkciója megkérdőjelezhető.
A képernyő szélein a kezeléshez szükséges kapcsolók adottak, ráadásul az érintőképernyő kesztyűben nem működtethető. Jól szuperál a fáradtságérzékelő, mely a sofőr kezdeti és későbbi kormánykezeléséből képes kikövetkeztetni a fáradtság fokát. Egy éjszakai, ködös Miskolc–Budapest túrán kissé álmatagon, épp azon morfondíroztam, hogy félreállok pihenni, amikor egy pityegés kíséretében megjelent előttem a kis kávéscsésze piktogram.
Az adaptív, fékezésre és gyorsításra is képes tempomat (DSG-vel 0-160 km/óra között) egy áldás, ahogy az ellenkormányzásra képes sávtartó, vagy épp a városi vészfékasszisztens (30 km/óra alatt) is. A prémiummiliőt rontja, hogy tolatáskor hangosan billen ki a hátsó VW-embléma, ami mögött a kamera rejtőzik. Előremenetben pedig a jobb oldali, automatikusan lebillenő külső tükör (a bal oldalihoz nincs ilyen funkció) és a kamerát rejtő embléma is lassan talál vissza az eredeti helyére – kb. 25-30 km/óráig a központi monitoron a mögöttes forgalmat látjuk, ami elég zavaró. Az abroncsnyomás-figyelő rendszer jó dolog, azonban azt már nem tudja megmondani, hogy melyik kerék lapos. A felvillanó figyelmeztetést ráadásul egy egyszerű „tudomásul vettemmel” törölhetjük, így könnyű róla megfeledkezni.
Jól megy, és a fogyasztása is elfogadható
A 140 lóerős TSI 250 Nm mozgósítására képes, mely alacsony, 1500-as fordulatszámtól kiaknázható. Sztrádán is csendesen suhan a Golf, a zajszigetelés eltalált, 130-nál kb. 2500-on cövekel a fordulatszámmérő. A hétgangos DSG-váltó villámgyorsan kapcsol, az állórajtos százas sprint mindössze 8,4 másodpercig tart. A menetprofil-választó menü új elem a Golfban, létezik Eco, Sport, Normal és Individual üzemmód. A választott profil karakteréhez igazodik többek között a motor, a klíma és a váltóvezérlés is. A DSG Eco állásban „vitorlázásra” is képes, ha a sofőr leveszi a lábát a gázpedálról, a váltó oldja a tengelykapcsolót, ilyenkor a motor alapjáraton duruzsol, a mozgási energia hatékonyabban hasznosítható.
A kormányzás precíz, de azért akad ennél közvetlenebb darab a piacon, a kanyarképességek is kiszámíthatók, ha azonban rendesen meghajtjuk, akkor relatíve hirtelen elérünk egy határponthoz, amikor drasztikusan kezdi el tolni az orrát a Golf. A feláras sportfutóműről (15 mm-es ültetés) és 17 kerekekről, rajtuk peres gumikkal (225/45) szívesen lemondtam volna. Ebben a felállásban a Golf csillapítása feleslegesen feszes, érdemi rugózásról gyakorlatilag nem beszélhetünk. A 7,7 l/100 km-es fogyasztás a dinamika és a komfortot fokozó automata váltó tükrében elfogadható. A kabin elöl szellős, hátul inkább csak átlagos, egy magasabb sofőr mögött ülve már kevéske a lábhely. A csomagtartó 380 literes, a kihasználhatóságot mozgatható padlólap segíti, a VW terhelhetősége (587 kg) példás.
TETSZETT
– adaptív tempomat
– dinamika, DSG-váltó
– komfortos ülés
NEM TETSZETT
– abroncsnyomás-figyelő rendszer
– hangos emblémamozgatás
– érintőképernyő kezelése kesztyűben
– sportfutómű
ÖSSZEGZÉS
Maradtak a klasszikus Golf-értékek, a rajongók nem fognak csalódni a típusban. Minőség és technika terén abszolút etalon a kompakt VW, de sok tétel csak plusz pénzért kapható, ára pedig a legtöbb riválisa felett helyezkedik el. A raktér tágas, de a második sor csak átlagos méretű.
Volkswagen Golf
Összlökettérfogat: 1395 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 103 kW (140 LE) 4500-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1500-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4255/1790/1452 mm
Tengelytáv: 2637 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1549/1520 mm
Fordulókör: 10,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1213/587 kg
Csomagtartó: 380/1270 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,4 s
Maximális sebesség: 212 km/h
Város/országút/vegyes: 6,1/4,4/5,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 116 g/km
Alapár (1.2 TSI, 85 LE, 3 a.): 4 225 520 Ft
A tesztelt verzió ára: 6 615 660 Ft (Comfortline)
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!