Azt hiszem, a Mazda MX-5-öst nem kell bemutatni senkinek, a világ legnagyobb példányszámban eladott roadsteréről van szó, amelynek jövőre lesz a 30 éves gyártási jubileuma. A dizájn az ősmodellhez képest ugyan sokat változott, a koncepció lényegében ma is ugyanaz: a Mazda könnyű és élvezetes kis sportkocsit kínál, pörgős szívómotorral és sebészi pontosságú irányíthatósággal. Az aktuális, negyedik generáció kapcsán azonban került egy csavar a sztoriba: a Fiattal való együttműködés eredményeként az MX-5-ös alapjain született meg a szintén Japánban gyártott Fiat 124 Spider. Ennek mérges változata az Abarth 124 Spider, amely büszkén viseli magán a Fiat házi tuningcégének skorpiós jelvényét – nézzük, mit tud a két, azonos alapokra épülő modell!
Több fontos különbség is van a két típus között, de ami talán a leginkább lényeges, hogy az Abarthba a Fiat jól ismert 1,4-es, 170 lóerős turbómotorja kerül, míg a Mazda kizárólag szívómotorral rendelhető. A tesztre fogott 2,0 literes, 160 lóerős MX-5-ös és az Abarth erőforrása nem is lehetne különbözőbb. A japán gép atmoszferikus motorja olyan finom szerkezet, mint egy svájci óra, egyenletesen adja le teljesítményét és magas fordulaton él igazán – hangja is csak ekkor jön elő. Az Abarth ezzel szemben már a beindításánál tudtunkra adja, hogy itt nagyobb show lesz: négyhengeres, kis lökettérfogatú turbós egység létére dögösen szól, úgy durrog és fújtat, ami ritkaság! Bár gázreakciója közel sem olyan közvetlen, mint a Mazdáé, a nyomaték miatt jóval erősebbnek érezni, mint amit a fél másodperccel rövidebb 0-100-as sprint alapján gondolnánk. Egészen pontosan az Abarth már a „pincétől” is rendesen húz, cserében kicsivel alacsonyabb a fordulatszám-határ. A fogyasztásra egyik autónál sem lehet panaszunk, de azért egy meglepetés van a dologban. A 124 Spider 7,6 literes tesztátlaga nem sok, de a Mazda 6,6 litere előtt mindenképpen meg kell emelni a kalapunkat, még úgy is, hogy tudjuk, az olasz modellel ellentétben start-stop rendszer csökkenti az étvágyát.
Az egymástól jelentősen eltérő karakterű motorok mellett a futómű területén is akadnak különbségek. Az Abarth egy hajszálnyival keményebb, ami miatt kevésbé dől a karosszéria, mint a japánnál, de pont ettől nehezebb olvasni, mikor érkezik a tapadáshatárhoz. A Mazda rugózása ezzel szemben a hétköznapi használatban vagy rosszabb minőségű úton sem hagy kívánnivalót maga után. A váltóról és a kormányműről tényleg csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, ez a két „összetevő” nagyban hozzájárul ahhoz, hogy mindkét modell igazi élményautó legyen. Ebben a tekintetben a sokkal drágább sportkocsik (már amelyikhez van még kézi váltó) sem nyújtanak többet!
Legalább ilyen fontos, hogy mindkét autó pillesúlyú. A Mazda 1015, míg az Abarth 1060 kg-ot nyom a mérlegen, a különbség nyilvánvalóan a méretekben rejlik, ugyanis az azonos tengelytávolság ellenére az olasz 14 centivel hosszabb a japánnál. Az Abarth is kicsi, hiszen alig lóg túl a 4,0 méteren, mégis komolyabb sportkocsinak néz ki, amire persze a fényezés is rájátszik. A 124 Spider esetében azonban meg van kötve a vásárló keze, hiszen egyféle motorral és csak manuális mozgatású vászontetővel létezik, míg a Mazdának ott az RF változat, amely kétségkívül négy évszakos autó, hiszen a vászontetőhöz képest sokkal ellenállóbb az időjárás viszontagságaival szemben. Felhúzott kupolánál vitathatatlan a Mazda előnye (jóval halkabb), és persze az elektromos nyitás is egyszerű, de nyitott állapotban a szélvédelem semmivel sem jobb.
A praktikum persze nem erőssége a modellpárosnak és itt nem csak arra gondolok, hogy egy pénztárca vagy egy okostelefon elhelyezése is feladat elé állítja az embert. 180 centis magasság felett már kevés lehet a lábainknak vagy a fejünknek jutó hely. Ami a belső dizájnt illeti, az Abarth a hímzett ülésekkel, az olasz trikoloros plakettel, a vörös fordulatszámmérővel, a tipográfiával és a váltógombbal is eltér a kiindulási alaptól, ugyanakkor a középkonzol és úgy általában az egész berendezés japános. Szóval ami a külsőnél sikerült, az a belsőnél csak részben jött össze.
S az anyagiak? Amíg a 2,0 literes motorral ellátott RF alulról súrolja a 9 milliót, addig az Abarthért 12 milliót kell leszurkolni. Vagyis jókora különbségről van szó, ahogyan az is tény, hogy a Mazda a két karosszériaváltozattal és a kéttagú motorkínálatával (1,5-ös is van 130 lóerővel) több választási lehetőséget kínál, mint az olaszok. Mégis azt gondolom, hogy az egyéni preferenciák dönthetik el, ki melyiket választja, mert kár lenne tagadni, hogy mindkettőbe könnyű belehabarodni.
Összegzés
Nem véletlen, hogy legenda lett a Mazda MX-5-ös. Átgondolt, következetesen továbbfejlesztett autóról van szó, élhető futóművel, pörgős szívómotorral. Az Abarth keményebb sportkocsi és még intenzívebben adja át az élményt, egyszerűen vadabb a Mazdánál. A japán modell nagy előnye a kétféle karosszéria és a jó ár-érték arány – utóbbi az Abarthról már nem feltétlenül mondható el.
Abarth 124 Spider
Tetszett
• dögös hang
• nyomaték, nyers erő
• fékhatás
• stílusos külső
Nem tetszett
• kevés tárolórekesz
• szűk utastér
• mélységében nem állítható kormány
• magas ár
Abarth 124 Spider
Összlökettérfogat: 1368 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 125 kW (170 LE) 5500/perc
Max. nyomaték: 250 Nm 2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4054/1740/1233 mm
Tengelytáv: 2310 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1496/1503 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg: 1060 kg
Csomagtér: 140 l
Üzemanyagtank: 45 l
0-100 km/h: 6,8 s
Max. sebesség: 232 km/h
Fogyasztás(város/országút/vegyes): 8,5/5,1/6,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,6 l/100km
CO2-kibocsátás: 148 g/km
A modell alapára: 12 000 000 Ft
Mazda MX-5 RF G160
Tetszett
• motor pörgőssége
• alacsony fogyasztás
• futóműhangolás
• időjárásnak jobban ellenálló tető
Nem tetszett
• kevés tárolórekesz
• szűk utastér
• mélységében nem állítható kormány
Mazda MX-5 RF G160
Összlökettérfogat: 1996 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 118 kW (160 LE) 6000/perc
Max. nyomaték: 200 Nm 4600/perc
Hossz./szél./mag.: 3915/1725/1225 mm
Tengelytáv: 2310 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1495/1505 mm
Fordulókör: 10,4 m
Tömeg: 1015 kg
Csomagtér: 127 l
Üzemanyagtank: 45 l
0-100 km/h: 7,3 s
Max. sebesség: 217 km/h
Fogyasztás(város/országút/vegyes): 8,8/5,3/6,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 154 g/km
A modell alapára: 8 014 900 Ft (MX-5 RF G130 Attraction)
A tesztelt verzió ára: 8 914 900 Ft