Idén már 6 éve annak, hogy a Suzuki és a Toyota vezetői megállapodást írtak alá. A színfalak mögött nyilván fontos lépés az, hogy a Toyota lengyelországi üzemében Suzuki fejlesztésű erőforrásokat gyártanak, illetve hogy az afrikai régióban a Suzuki Indiában gyártott modelljeit saját márkás típusokként forgalmazzák. Az európai és magyar vásárló szemszögéből viszont a lényeg mégiscsak az, hogy a Toyota Corolla Touring Sports Swaceként jelent meg a Suzuki palettáján, illetve hogy a RAV4-es plug-in hibrid verziója Across néven koronázza meg a kínálatot.
És hogy a Suzuki kínálatába miért illik annyira a Swace? Azért, mert az SUV-fronton erős Suzuki szortimentjéből már nagyon hiányzott egy klasszikus kompakt, főleg kombi karosszériával. Persze, aki nagy különbségeket vár a Toyotához képest, azt ki kell ábrándítanom, a jelvényen kívül gyakorlatilag nincs különbség (a nyáron érkező, frissített Corolla az új hajtáslánccal és digitális műszerfallal ad majd többet). A Suzuki szerint elsősorban a Vitarából és S-Crossból feljebb lépő ügyfelekre céloz a Swace, amelyen azért érződik, hogy a Toyota régóta fejleszti. Ha már szóba kerültek a márka szabadidő-autói, azt meg kell jegyezni, hogy a beszállás nem olyan kényelmes a Swace-be, ugyanis egy lapos autóról van szó. A vezetési pozíció is egészen más, de azt meg kell hagyni, hogy az ülések kényelmesek, illetve hogy sok részleten látszik, hogy használatra tervezték. Először is, a 4,65 méteres modellben hátul bőséges a hely! Persze akad még nagyranőtt kompakt kombi, amely hasonló ezen a téren, de a Swace azzal mindenképp kitűnik az átlagból, hogy nincs kardánalagút és a középső utas lábai is kényelmesen elférnek. Ahhoz meg azt hiszem nem kell különösebb kommentár, hogy a raktér alaphelyzetben is 596 literes. Van itt minden, ami ahhoz kell, hogy egy kombi jó legyen: oldalsó rekeszek, rögzítőfülek és fémpántok könnyítik meg a dolgunkat, sőt, a kalaptartót el tudjuk külön helyezni a padlóban. Ezek után nem meglepő az a konklúzió, hogy a Swace az ember racionális énjére hat. A beltérben nincsenek formai trükkök vagy olyan részletek, amibe beleszerethet a sofőr, ez egy őszinte autó, egyszerű kezelhetőséggel, mindenféle manír nélkül.
Ehhez pedig remekül passzol a Toyota öntöltő hibrid hajtása! A mindössze 1,4 kWh-s akkumulátorból táplált villanymotor és az 1,8-as benzines összjátéka városban hibátlan, gyorsan reagál a gázparancsra, halk és roppant takarékos – 4,5-5,0 liter benzint kér 100 kilométerenként. Viszont ahogy országúton előzni kell, netán autópályára felhajtunk és gyorsan el szeretnénk érni a 130-as tempót, rögtön látszik majd, hogy nem a sportos habitusú sofőrök ideálja a 122 lóerős Suzuki. Amilyen flottul teszi a dolgát a hajtás városban, intenzíven gyorsítva felbőg a benzines és az erőátvitel sajátossága miatt a fordulatszám csak akkor csökken, ha a vezető elvette a lábát a gázról. Ennek ellenére ahhoz nem férhet kétség, hogy autópályán sem torkos a Swace, 4 személlyel sem kér többet 6 liternél 100 kilométerenként.
Aki a 2 évvel ezelőtti piaci bevezetésnél sokallta a Swace 8 440 000 Ft-os árát, azt nyilván hidegzuhanyként éri, hogy jelenleg 11 550 000 Ft-ba kerül. Ugyanakkor a korábbi 230 ezer Ft-os árelőnye egymillió Ft-ra nőtt a Corolla Touring Sports-szal szemben, ami már szemmel látható összeg. Mindenesetre az biztos, hogy a kategóriatársaihoz képest a helykínálat és a fogyasztás terén sincs szégyenkezni valója. Ahogyan az Acrossnak sincs, merthogy a hibrid Toyota RAV4-es a piac egyik kedvenc szabadidő-autója, amely a mára megkopott renoméjú dízelmotor helyett a márkához erősen kötődő, vegyesüzemű hajtáslánccal csinált karriert. A Suzuki változat persze nem sokban különbözik, annyi eltérés mégis van köztük, hogy sokak szerint ezzel a lökhárítóval jobban mutat, mint az eredeti. Akárcsak most, a bevezetéskor is kétféle hajtás volt elérhető, a Suzuki pedig azzal sokkolta a baráti árcédulához szokott vevőit, hogy a plug-in változatot adoptálta, ami 19,3 millió forintos árat jelentett. Ehhez képest mára 24 750 000 forintra nőtt az összeg az egytagú árlistán…
Aki ránéz a RAV4-es választékára, látja, hogy a szintén 1 hajtáslánccal, de 4 felszereltséggel elérhető testvérmodell 22,4-25,5 millió forintba kerül. Ennyiért leginkább magas felszereltséget és nagy teljesítményt ad ez a szabadidő-autó, anyagminőségben – emblémától függetlenül – nem neveznénk prémiumnak. Van más előnye, például a mindennapi használat során egy életrevaló autót ismertünk meg benne. Karosszériája praktikus, utastere tágas, raktere 490 literes, ülései kényelmesek, ami amerikaiasan nagyvonalú és japánosan átgondolt összképet jelent. Egy született utazóautót kapunk a magas építése miatt indokolt, feszes hangolású futóművel, mégis érdemi rugózási komforttal, 2 tonnát közelítő tömegéhez képest jó kanyarvételi tulajdonságokkal és meglepő fordulékonysággal. Ebben a kategóriában egyértelműen a jobban irányítható modellek közé tartozik, a 306 lóerős rendszerteljesítmény, és az első-hátsó villanymotor 270, illetve 121 Nm nyomatéka pedig olyan rugalmasságot garantál, amivel az alapvetően higgadt sofőrök is jól tudnak gazdálkodni kényesebb szituációkban.
Konnektoros hibridhajtása gondoskodik róla, hogy méretei ellenére város kompatibilis legyen. Van lehetőség villanyautóként vezetni, akár 98 km-t is megtehet egy töltéssel! A tesztprogram során vegyes használatban 60 km-re volt elég a 18,1 kWh kapacitású akkumulátor, ez persze erősen függ a külső körülményektől, de még ezzel is lefedi az ingázók igényeit. Benzinből 6,4 litert fogyasztott 100 kilométeren, ami egybevág a WLTP szerint megadott 6,5 literrel. Igazi képességeit egy nagyobb családi vagy céges utazás során lehet kihasználni. Nagyobb gázadásnál itt is hajlamos felbőgni a motor, ezen kívül akkor ad ki erős hangot, amikor generátorként működik, különben csak a futómű felől érkező zúgás zavarja a bent ülők nyugalmát.
SWACE
TETSZETT
• ár-érték arány
• praktikus beltér
• takarékosság
• kezelhetőség
NEM TETSZETT
• alacsony üléspozíció
• gázadásra felbőgő benzinmotor
ACROSS
TETSZETT
• praktikum
• felszereltség
• vezethetőség
NEM TETSZETT
• magas ár
• nagy tömeg
ÖSSZEGZÉS
Nem vitás, hogy a Toyotával való kooperációval a Suzuki olyan modellekkel jelentkezett, amelyek nagyban erősítik piaci pozícióját. Bár az újdonságok kifejezetten érzelemmentes autók, a Swace ár-érték arányával és praktikumával figyelemre méltó, az Across pedig teljesítményével és magas technikai színvonalával szerez jó pontokat.
SUZUKI SWACE
Összlökettérfogat: 1798 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 72 kW (98 LE) 5200/perc
Max. forgatónyomaték: 142 Nm 3600/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 53 kW (72 LE)
Max. forgatónyomaték: 163 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 90 kW (122 LE)
Hosszúság/szélesség/magasság: 4655/1790/1460 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1530/1530 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 1400/485 kg
Csomagtér: 596-1606 l
Üzemanyagtank: 43 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,1 s
Max. sebesség: 180 km/h
Átlagfogyasztás: 4,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 99 g/km
A modell alapára: 11 550 000 Ft (kedvezményes ár)
SUZUKI ACROSS
BENZINMOTOR
Összlökettérfogat: 2487 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 136 kW/185 LE 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 227 Nm 3200-3700/perc
VILLANYMOTOR ELÖL
Max. teljesítmény: 134 kW/182 LE
VILLANYMOTOR HÁTUL
Max. teljesítmény: 40 kW/54 LE
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 225 kW/306 LE
Hossz./szel./mag.: 4635/1855/1690 mm
Tengelytáv: 2690 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1940/570 kg
Csomagtér: 490-1604 l
Üzemanyagtank: 55 l
Akkumulátorkapacitás: 18,1 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,0 s
Max. sebesség: 180 km/h
Átlagfogyasztás: 6,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 149,1 g/km
Alapár: 24 570 000 Ft (kedvezményes ár)