Ergonomikus, jó minőségű és csendes a belső, a hőszivattyús fűtés felára 300 000 Ft. Fotó: Stefler Balázs

A villanymotor ugyan megelőzte a belső égésűeket az evolúciós folyamat során, manapság mégis újdonságként tekintünk az akkumulátoros-elektromos autókra, hiszen fénykoruk után 100 évvel ismét reflektorfénybe kerültek a benzines és a dízelüzemű autók alternatívájaként.

Jól tartanak és kényelmesek a fűthető, szellőztethető, illetve motorosan mozgatható bőrülések. Felnőtteknek is komfortos a hátsó sor, minden irányban tágas a hely

A Kiánál jelenleg egyszerre érhető el az összes szériaérett hajtási mód, a kategóriák között egyensúlyozó Niro például öntöltő és konnektoros hibridként, illetve tisztán elektromosként is kapható, és ahogy a tesztautó oldalán olvasható, tavaly utóbbi volt a magyarok kedvence a villanyautók közül. A modellfrissítés kapcsán nálunk járt e-Niróval szerzett tapasztalataink alapján ez nem meglepő! Kétféle változatban is létezik, 39,2 illetve 64 kWh kapacitással és 136 illetve 204 lóerős teljesítménnyel, nálunk az erősebbik vett részt a tesztprogramban. Ez a változat a WLTP mérési mód szerint megnyugtató, 455 kilométeres hatótávra képes, tehát a piacon kapható hasonló árkategóriájú riválisainak zöménél többet ígér, és be is tartja, még a téli hidegben is meg lehetett vele közelíteni ezt az értéket. Az már a rendszer előrelátásának köszönhető, hogy a különböző fogyasztók áramfelvételével kalkulálva, fagyos reggeleken az előző estinél 20-30 kilométerrel kevesebbet jelez ki. Ez logikusan veszteségnek tűnik, de az autó mindennapi használatát kiszámíthatóbbá, a töltést tervezhetőbbé teszi. Az akkumulátortemperáló rendszer mellett a kis fogyasztás gondoskodik róla, hogy minél kevesebbet kelljen a még megtehető távolságra gondolni. Annak ellenére, hogy a WLTP szerinti 15,9 kWh/100 km-es átlagot csak városi etapokon sikerült megközelíteni (16,7 kWh/100 km), a 18,3 kWh-s tesztátlag kedvezőnek számít a piacon, ráadásul nem spóroltunk az árammal. Kihasználtuk az e-Niro kiemelkedő menettulajdonságait, a bőséges, 395 Nm nyomatékot és a sportos, 7,8 másodperces 0-100 km/órás gyorsulást. Jártunk vele autópályán és országúton, feltekertük a fűtést és a hangerőt, ettől függetlenül az autó statisztikája szerint 95%-ban takarékosan és 5%-ban normál módon vezettük, az agresszív tartományt nem értük el…

A belső égésű konstrukciókat juttatja eszünkbe a motortér, de a felirat árulkodó. 230 V-os hálózatról 29, 10,5 kW-os fali dobozról 7 óra alatt tölthető fel 100%-ra az akkumulátor

A napi rutin során egész évben számíthatunk a Kia crossoverére, de nem csak emiatt áll közel a hagyományos autókhoz. Bár motorhang helyett csak biztonsági hangot bocsát ki, utasteréből az összes mechanikai zajt kizárták. Működése harmonikus és kifinomult, a vezetési élményről az ereje és a precíz irányíthatósága gondoskodik. Ideális súlyelosztása egyensúlyt és stabil útfekvést biztosít, közvetlen kezelhetősége és kiszámítható viselkedése mellett a rugózási komfortja is példás. A fékpedálérzet természetes, az energia-visszatáplálás, vagyis a motorfék funkciót helyettesítő lassítás mértéke a kormányon lévő fülekkel egyszerűen szabályozható.

A tisztán elektromos változat előnye a lehető legnagyobb csomagtartó. A fedélzeti töltőhöz saját hordtáska jár

Emellett a karosszéria kialakítása is eltalált. Enyhén magas építése miatt komfortos és tágas, belseje ergonomikus és praktikus. Csomagtartója a maga 451 literes befogadóképességével a Nirók között a legnagyobb, egy arasznyival hosszabb változatban már a kombikkal is felvehetné a versenyt. A modern, tekerős irányváltó mellett megtartották a fizikai gombokat. A frissítéssel 10,25 colosra nőtt érintőképernyő jól mutat az új, lakkfekete díszbetétbe simulva, a burkolat azonban csillog és könnyen koszolódik, ezzel ki is lóg a többi, jó minőségű anyag közül. Ami az árazását illeti, még a 14 599 000 Ft-tól elvihető csúcs-, Platinum felszereltségű e-Niro is jó ajánlatnak számít a hasonlóan magas áron kínált villanyautók között.

Elöl MacPherson, hátul multilink futómű biztosítja a jó kezelhetőséget, a lítiumion polimer akkumulátor pedig alacsonyan tartja a súlypontot

TETSZETT
• igényes kivitelezés
• jó vezethetőség
• takarékos hajtáslánc nagy hatótávval
NEM TETSZETT
• csillogó díszbetét
• túlbuzgó sávtartó

ÖSSZEGZÉS
Meghozza a kedvet a villanyautókhoz a 64 kWh kapacitású e-Niro, amely átlagos igényekre átlagon felüli megoldást kínál. Használata csak annyi kompromisszumot követel, amennyit a töltőhálózat jelenlegi kiépítettsége és aktuális műszaki színvonala igényel.

Kia e-Niro 64 kWh
Max. teljesítmény: 150 kW/204 LE
Max. forgatónyomaték: 395 Nm
Hosszúság/szélesség/magasság: 4375/1805/1560 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1576/1585 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1791/439 kg
Csomagtér: 451-1405 l
Akkumulátor kapacitás: 64 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,8 s
Max. sebesség: 167 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 15,9 kWh/100 km
A modell alapára: 10 899 000 Ft (e-Niro 39,2 kWh, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 13 299 000 Ft