Hihetetlen fejlődésen ment keresztül a Ssangyong, a beltér kifejezetten igényes. Joystickre hajazó előválasztó kart találunk a Rextonban, a tekerőgombbal aktiválhatjuk a négykerékhajtást és a felezőt. Kissé felhúzott lábakkal kell ülni a második sorban is, a helykínálat leghátul szűkös. Fotó: Stefler Balázs

Stílus, formaterv
Bár mindkettő 2020-as újdonság, csak a Kia új konstrukció, a Ssangyongnál azonban olyan komolyan vették a frissítést, mintha egy utolsó csavarig új generációt dobtak volna piacra. A Rexton hasonlóan látványos átalakuláson ment át, mint a Sorento, és ez nem csak a jókora hűtőmaszknak köszönhető, bár tény, hogy az egész autó karakterét meghatározza. Ez igaz az alvázas felépítésre is, ennek köszönhetően a Rexton több mint 12 centivel a Sorento fölé magasodik, pedig ez a két dél-koreai újdonság közelebb áll egymáshoz, mint gondolnánk. Miközben a Kia, illetve a Hyundai hosszú évek óta magabiztosan menetel előre az élvonalba, a Ssangyong mintha kettesével szedné a lépcsőfokokat, egyre látványosabban zárkózik fel két földijéhez. Akár a markánsan szögletes formákat, akár a fényszórók LED. szegmenseit, akár a dekorelemeket nézzük, az a benyomásunk, hogy egy modern, értékes autót kapunk a pénzünkért.

A hangszigetelés és az általános minőségi benyomás miatt szinte már a prémiummodellekkel játszik egy ligában a nagy Kia. A Kiánál is logikusan csoportosították a gombokat, a lejtmenetvezérlő itt is alapáras. A Kiában kényelmesebb az üléspozíció és a harmadik sorban nagyobb a hely

Utastér, praktikum
Mindkét márkánál tapintható a koreaiak újdonsült profizmusa, bár nem tagadhatják le, hogy szemmel tartják a konkurenciát, és a legjobb helyekről lesnek el bizonyos ötleteket. Volt idő, amikor a Kián az Audi, és volt, amikor a Porsche hatása érvényesült, ezúttal kevésbé érezhető az ihlet forrása, a Ssangyongra viszont egyértelműen a Mercedes (korábbi) belső hangulata volt nagy hatással, a váltó elektronikus kapcsolója viszont már BMW-stílusú. Az anyagok és az összeszerelés minősége ettől függetlenül meggyőző, a digitális kijelzők és a multimédiás rendszerek nagyot fejlődtek, és ami a felszereltséget illeti, végképp nem hiányzik semmi. Az utasülés helyzetét például mindkét autóban a sofőr is könnyedén beállíthatja.

7 üléssel is korrekt a Rexton csomagtartómérete, a Sorento 53 literrel kevesebb pakkot tud befogadni

A Kia ugyan a belső elrendezés módjával ismét szintet lépett, de a Ssangyonghoz klasszikus terepjáróként jobban illik a kevésbé futurisztikus hangulat. A 4,81 illetve 4,85 méteres hosszúság miatt nem meglepő, hogy a helykínálat mindkét autóban pazar, ám a Kiában egy kategóriával jobb az ergonómia, és légiesebb is a harmadik sor – utóbbi azért érdekes, mert a Rexton tengelytávolsága nagyobb. A Ssangyong pótüléseit gyerekekre méretezték, cserében 7 üléssel tágasabb a csomagtartója, és az oldalablakai is nagyobbak.

Szép munka: a Rexton Premium kiviteléhez járó steppelt bőrkárpitból az ajtóra is jutott

Hajtáslánc, vezethetőség
Sokatmondó, hogy míg az előző Sorentóban 200 lóerő volt a csúcs, az új nemzedéknél az alapmotor tud ennyit. A 2,2 literes turbódízelt ráadásul annyira becsomagolták, hogy hidegen sem zavaró a moraja, és már az első gázadásnál érződik, hogy finom szerkezet dolgozik az autó orrában. Nyolcfokozatú, duplakuplungos automatikus váltója észrevétlenül és jó tempóban kapcsolgat, a vezérlés gyorsan reagál a gázpedál lenyomására, egyedül a motorfék lehetne erősebb. Ami a dinamikát illeti, a Sorento akkor sem érződik vérszegénynek, ha 7 személlyel indulunk útnak, vezethetősége pedig kis túlzással olyan, mintha egy nagy kombit terelgetnénk, a futómű és a kormányzás hangolása is meggyőző. Hiába érhető el azonban 600 000 Ft-ért automatikus vezérlésű, alapvetően fronthajtáshangsúlyos 4×4-es rendszer a modellhez, a 17 centis hasmagasság miatt a terepjárás nem a Kia műfaja, az új generáció egyértelműen aszfalton domborít nagyot.

Praktikumból jeles: a Sorento első ülései a hátsó sorból is állíthatók, illetve USB-csatlakozókat találunk a háttámla oldalában

A Ssangyong egészen más világ, alvázas felépítése miatt eleve 159 kg-mal nehezebb, ami a kevésbé direkt kormányzással és a jelentős karosszériadőléssel együtt azt eredményezi, hogy a vezetőülésből nem a Sorentóra, hanem a Toyota Land Cruiserre hasonlít. Bolygóműves, 8 fokozatú váltója sokkal lassabban kapcsol, és bizony a motor karaktere is egészen más, noha itt is 2,2 literes, négyhengeres turbódízel dolgozik. A Ssangyong hosszában beépített blokkja sokkal nyomatékosabb alapjárat közelében, viszont nem forog olyan vígan, mint a Kiáé. Ha ehhez hozzávesszük a 20 centis hasmagasságot (ami a független hátsó felfüggesztéssel 223 mm-re nőhet), illetve, hogy itt klasszikus, kapcsolható összkerékhajtás van felezővel, egyértelműen kirajzolódik, hogy terepen a Rexton jobban boldogul. Miközben a Ssangyongot dicséret illeti a szűk fordulókörért, tankolásnál a Kia sofőrje lesz elégedettebb. Vegyes használatban a Sorentónál 8,4 literes tesztátlagot mértünk, hasonló körülmények között a Rexton 1,4 literrel többet kért 100 kilométerenként.

Teljesítményük és lökettérfogatuk is azonos, mégis egészen más karakterű a Kia és a Ssangyong dízele

Ár, felszereltség
Amennyiben az alapárakat nézzük, az 1 millió Ft-os importőri kedvezménnyel jelentős előnye van a Ssangyongnak, hiszen a Rexton 10 999 000 Ft-ért vihető haza, míg a Sorentóért minimum 12 790 000 Ft-ot kell a márkakereskedésben hagyni. Ha viszont 7 üléses, összkerékhajtású verziót szeretnénk, egyszerűen eltűnik a Rexton árelőnye, ugyanis ebben az összevetésben a Kia 13 740 000 Ft-ot, míg a Ssangyong 13 689 000 Ft-ot kóstál. Mivel a 7 üléses kialakítás felára 350 000, illetve 190 000 Ft, ebből következik, hogy a Rextonnál az összkerékhajtás „beikszelése” dobja meg igazán az árcédulát. Miközben az alapfelszereltség tekintetében a Sorento jobban áll (felár nélkül adják a digitális műszerfalat és a sávtartót is), azért mindkét modell esetében negatívum, hogy alapvetően kötött, csomagos felszereltségben kaphatók, ami korlátozza a konfigurációs lehetőségeket. A garanciális feltételekre ugyanakkor aligha lehet panasz, a Kia jó szokásához hűen 7 évig vagy 150 000 kilométerig ígér gondtalan autózást az ügyfeleknek, és a Ssangyong 5 évig vagy 150 000 kilométerig terjedő vállalása is egyértelműen a jobbak közé tartozik.

A Kia sem kicsi autó, de a Ssangyong 12 centivel magasodik fölé

Kia Sorento 200 CRDI AWD
TETSZETT
• minőségi, tágas belső
• vezethetőség
• csendes motor
NEM TETSZETT
• ülések oldaltartása
• 7 üléssel kicsi csomagtartó

Ssangyong Rexton G4 2.2 e-XDI 4WD
TETSZETT
• terepképességek
• belső kialakítás színvonala
• nyomatékos motor
NEM TETSZETT
• indirekt kormányzás
• úthibán áthaladva vibrációk
• karosszériadőlés

ÖSSZEGZÉS
A Sorento és a Rexton már nem csak az ár és a garanciális feltételek miatt számít jó vételnek. Mindkettő igényes és tágas, szolgáltatásaikra pedig szintén nem lehet panaszunk. A Kiát minden szempontból olyan vezetni, mint egy nagy kombit, a Ssangyong ehhez képest sokkal inkább terepjárós, annak minden előnyével és hátrányával. Vagyis egy próbakör után gyorsan egyértelmű lesz a vásárlójelölteteknek, hogy melyik autó passzol jobban a vezetési stílusukhoz vagy a felhasználási körülményeikhez.