Ami a legfeltűnőbbet, a formát illeti, ne a fotók alapján ítéljenek. A BMW 5-ös annyira térbeli alkotás, hogy két dimenzióban egyszerűen lehetetlen visszaadni a hatását. Mobil köztéri szoborként szinte erőszakosan vonja magára a tekintetet, s véleményalkotásra késztet. Aurát teremt maga körül, érezhető a kisugárzása. Nem mindenki vevő az egymásba áttűnő formákra, önálló életet élő fényvonalakra, de senki sem marad közömbös irántuk. Ahogy megfigyeltem, a legtöbb szemlélőnek tetszik az autó, sokan kedvtelve gusztálgatják.
Nagyobb, könnyebb
Az 5-ös egyszerre lett tágasabb és könnyebb. Elhelyezkedési lehetőségeink kimondottan kényelmesek, a csomagtartó szép nagy, sőt az osztott üléstámla révén bővíthető is – igaz, masszív merevítő keret korlátozza az átrakó nyílást. Az alumínium előépítmény éppen egy személy súlyát (75 kg) spórolta meg. A kocsi saját tömegéhez képest persze csak öt százalék ez, ami mérnöki bravúrnak óriási ugyan, de mindössze hajszálnyit javít az eddig is kimagasló dinamikán. Sikerült tehát az autófejlesztés egyik kényes feladata: annyit javítani a típuson, hogy sok tulajdonost ösztönözzön kocsicserére, de ne értékelje le túlzottan az előző nemzedéket.
Kanyarmester
A menetpróbára Szardínia szigetének kanyarorgiájában került sor, aminél jobb helyszínt elképzelni is nehéz a Kanyarmester részére. Az AktívKormány más dimenzióba helyezi az autózást. Kis sebességnél nagyon direkt a kormány, parkoláskor is alig kell tekergetni. Szerpentinen egy volánfogással mehetünk végig, félfordulattal beveszünk egy hajtűt. Különös élvezet a manuális váltóval kombinálva, hiszen amíg jobb kézzel a hatfokozatú váltón ügyködünk, ballal könnyedén és milliméteres pontossággal dirigáljuk az autót. Nagy sebességnél nő az áttétel, viszont csökken a rásegítés, így nem túlérzékeny a kocsi, normális mozdulatokkal tartjuk egyenesben vagy rajzolunk szép tiszta vonalat az autópálya nyújtott ívére. A változás folyamatos és észrevehetetlen, csak a hatását érezzük, amely csodálatos! A kétféle háromliteres motor állt rendelkezésre, amelyek közül a benzinest automatával, a dízelt manuális sebességváltóval (mindkettő hatfokozatú) próbálhattam ki. Az első teljes mértékben hozza a BMW-sek által oly nagyra értékelt, turbinához vagy villanymotorhoz hasonlítható, lelkesen spontán felpörgést, és azt a magas, de ildomosan halkra tompított vijjogást, amelytől nem egy vérbeli autós érez kéjes borzongást. Ám nálam mégsem ez lett a nyerő, mert az automata még „sport” állásban is kissé lomhának hat, mintha elveszne benne néhány a 231 lóerőből. A dízel viszont egy vadnyugati pisztolyhős gyorsaságával, ugyanakkor a várostromló mozsárágyú erejével reagál. 500 newtonméter nyomaték és valami elképesztően széles fordulatszámsáv – fantasztikus érzés ezt hajtani! Ja, és a fogyasztás: míg az 530i esetében 14 litert mutatott a fedélzeti számítógép, az 530d csak 7,5-öt vett magához…
Újdonságok
Ha akár csak röviden, néhol épp csak felvillantásszerűen le akarnánk írni, mennyi műszaki tartalom van ebben az autóban, úgy hatvan oldalt tenne ki – épp ennyi a sajtóinformáció terjedelme. A kormányt leírjuk külön, itt pedig emeljünk ki két újdonságot, a vészfutó gumit és a vetített kijelzést. Az előbbinek (Runflat, azaz laposan is menetképes gumi) jóval vastagabb az oldalfala a szokásosnál, ezért leeresztve is megtartja az autót, nem megy tönkre, ha 80-nal maximum 150 kilométert mennek vele. Különleges abroncsperem és felni akadályozza meg, hogy a nyomást vesztett gumi leugorjon, így az autó kormányozható és biztonságos marad. Ezt külön szlalompályán próbáltam ki, és az eredmény meggyőző volt: leeresztett jobb hátsó kerékkel normál sebességgel lehetett venni a jobbkanyarokat, és egy kis ügyeskedés kellett a balosokban. A Runflat gumi 10-15 százalékkal nehezebb és 25-tel drágább a közönségesnél, de feleslegessé teszi a pótkereket. A vetített kijelzést (Head-Up-Display) autóban nem, csak bemutató modellben lehetett megismerni. Arról van szó, hogy a menüben kiválasztott adatokat, például a sebességet és a navigációs útmutatást, a szélvédőn keresztül látszólag a géptető fölé, a vezető közvetlen látóterébe vetíti ki a műszerfal felső síkjába süllyesztett berendezés. Használata nagyon biztonságos, hiszen nem kell elvenni tekintetünket az útról, és szemünknek ugyanazzal a fókuszbeállításával (illetve ugyanazzal a szemüveggel) látjuk a kijelzést, mint a forgalmat. Nagyon biztonságos és jó dolog. Mint ahogy az új 5-ös összeségében is nagyon jó, és ami a legjobb benne: alig drágult a típuselődhöz képest!