A V70 Cross Country immár 16 éve „kalandozik” a nagyvilág útjain, népszerűségén felbuzdulva pedig most a kompakt V40-es is túrabakancsot húzott. Habár a „V” megjelölés ellenére utóbbi nem tősgyökeres kombi, inkább ötajtós csapotthátú, a Cross Country recept gyakorlatilag megegyezik. A kasztni alsó részén körbefutó fényezetlen műanyag elemek és a haspáncélutánzat, továbbá a függőleges LED-es nappali menetfények, a méhsejtszerkezetes hűtőrács, a fekete tükörházak és a tetősínek robusztusabb megjelenést biztosítanak a Volvónak. Persze némileg meg is emelték az autót: csakhogy amíg a teljes magasság 31 mm-rel, 1470-re, addig a hasmagasság mindössze 12-vel, 145 mm-re nőtt, ami még mindig teljesen átlagos, személyautós érték.
Ez annyit tesz, hogy a normál V40-eshez képest hangyányival nagyobb eséllyel úszhatjuk meg például a járdaszigetre kaptatás veszélyeit. Ajánlatos tehát óvatosnak lenni, ahogy földúton is érdemes odafigyelni a nagyobb bakhátakra, gödrökre. Így aztán a Haldex-kuplungos összkerékhajtás, melyet a V40-es családból a Cross Country, s pillanatnyilag azon belül is kizárólag a T5-ös csúcsmodell számára tartanak fenn (májustól az 1,6-os, 180 lóerős turbós T4-eshez is elérhető), mindenekelőtt a csúszós útviszonyok közötti magabiztos továbbjutást szolgálja.
Rövid kantáron: nem átütően erős a T5-ös
Normál esetben a kocsi elöl hajt, de a kerekek tapadásvesztése esetén az elektrohidraulikus szerkezet gyorsan hátra csoportosítja az adott helyzetnek és vezetési stílusnak megfelelő nyomatékot. A téli gumival felszerelt tesztautó a gyakorlatban mégsem sínautósan viselkedett, hanem eloször alulkormányzottá vált és elkezdte tolni az orrát, majd a feneke csak ezután kapaszkodott meg és térítette vissza a helyes irányba. Ha ilyenkor van bátorságunk tovább „állni” a gázpedálon, szemtelen kanyarsebességekre képes a Volvo. Ebben az opciós 18 colos alufelnikre húzott 245/45-ös abroncsok is segítik, a meglehetősen feszes hangolású futómű pedig kordában tartja az emelt karosszéria oldaldőlését – a rugózás viszont nem egy leányálom a hazai utakon.
Mondjuk a T5-ösnél ennek van is létjogosultsága, még akkor is, ha ez a Volvo nem egy kiélezett sportkompakt: a 2,5 literes turbómotort csakis a kissé komótosan és finoman kapcsolgató, hatfokozatú automata váltóval párban adják, ami az összkerékhajtással együtt valamelyest viszszafogja a lovak vágtáját. Az öthengeres eléggé egyenletesen adja le teljesítményét, lelkesítő gurgulázásából csak közepes fordulatszám-tartományban hallatszik egy kevés, amúgy nagyon csendesen dolgozik. Mindez a Volvo páncélszekrényszerű utasterével és biztonságérzetével megfejelve alaposan becsapja sebességérzetünket. Félreértés ne essék, nagyon acélos és gyors gép a T5-ös, de személy szerint sem a 254 lóerőt, sem a 6,4 másodperces gyorsulást nem éreztem – kifinomult és szélsebes gran-turismo utazóautónak jobb lenne, csakhogy a szomjas motor miatt gyorsan kiürül az 57 literes üzemanyagtank. Ettől függetlenül megy, mint a meszes, nagyot lehet vele hasítani, míg a fékerő érzéssel adagolható és határozottan lassítja a kocsit. A kormányzás közvetlen és pontos, az elektromos szervo keménysége pedig három fokozatban állítható.
Azonos motor és felszereltség esetén a normál V40-esnél 360 ezer forinttal drágább a Cross Country kivitel. Elegáns húzás a Volvótól, hogy a T5-ösnél az összkerékhajtás és a kissé felesleges lejtmenetvezérlés is belefér a felárba – persze ezért már extrák nélkül is 9,6 millió forintot kérnek.
TETSZETT
– Cross Country stílus
– igényes belső, minőségi kidolgozás
– biztonságérzet
– nagyvonalú felszereltség
NEM TETSZETT
– alacsony hasmagasság
– szűkös térkínálat
– fogyasztás
ÖSSZEGZÉS
Azért ellentmondásos ez az autó, mert ha már T5-ös, akkor inkább a sportos R-Design változat, ha pedig Cross Country, akkor inkább valamelyik dízelmotor. Ha pedig szabadidő-autó, akkor ennyiért már XC60-ast is kapni…
Volvo V40 Cross Country T5 AWD AUT.
Összlökettérfogat: 2497 cm3
Hengerek/szelepek: S5/20 turbó
Max. teljesítmény: 187 kW (254 LE) 5400/perc
Max. forgatónyomaték: 360 Nm 1800-4200/perc
Hossz./szél./mag.: 4370/1783/1470 mm
Tengelytáv: 2646 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1552/1540 mm
Fordulókör: 10,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1631/439 kg
Csomagtér: 335/1032 l
Üzemanyagtank: 57 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,4 s
Maximális sebesség: 235 km/h
Város/országút/vegyes: 11,6/6,4/8,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 12,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 194 g/km
A modell alapára: 6 850 000 Ft (D2)
A tesztelt modell ára: 9 620 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!