A Subaru mindig is saját útját járta az autóiparban. Egyrészt formailag többször is voltak bátor húzásaik, másrészt napjainkban is kettő, korábbra visszanyúló műszaki megoldás határozza meg alapvetően a modelljeiket. A Toyotával közösen készülő BRZ-n kívül jelenleg az összes, hazánkban újonnan kapható Subaru boxermotorral és összkerékhajtással hagyja el a gyártósort. Az Imprezára épülő XV modell nemcsak emiatt számít különcnek, hanem azért is, mert tulajdonképpen egy emelt hasmagasságú, enyhén terepjárós köntösbe bújtatott kompakt, amellyel a Subaru a szabadidő-autók vásárlókörét célozza. Kompakt SUV híján ez a japán márka válasza a vevői igényekre.

Sallangoktól mentes a vezetői környezet. Fotó: Hilbert Péter

Bár a külső nem változott drámai mértékben a modellváltással, teljesen új típusról van szó, a külső karosszériaelemek mellett a padlólemez sem maradt a régiben. A Subaru Global Platformra épülő újdonság másfél centivel hosszabb és két centivel szélesebb, emellett három centiméterrel nőtt a tengelytáv a felmenőhöz képest. Érződik is, hogy a 4,47 méteres XV a nagyobb kompaktok közé tartozik, a hátsó sorban bőséges lábhely várja az utasokat. A Subarutól megszoktuk, hogy nagy üvegfelületeket alkalmaznak, így szó sincs arról, hogy a hátul utazók bunkerben éreznék magukat. Tény, hogy a vaskos kardánalagút sok helyet elrabol, de ez a technika velejárója. Az első ülések kifejezetten kényelmesek, nagyobb termetűeknek viszont kevés lehet a fejtér – amikor beültem, az előző Honda Civic jutott eszembe, hiszen hiába engedjük le az ülést, 180 centi felettieknek már közel van a plafon. Az XV beltere egyébként hozza azt, amit a márkától megszoktunk. Praktikus tárolóhelyekből nincs hiány, a kezelhetőség logikus, a design meg pont ellentéte annak, amit manapság a legtöbb japán gyártó képvisel. Sok, egykoron konzervatív japán márka igyekszik egyre részletgazdagabb, merészebb belsőket építeni, a Subaru viszont a klasszikus, egyszerű berendezés híve.

Ahhoz képest, hogy kompakt autóról van szó, meglepően tágas az XV

Ízlés dolga, de az biztos, hogy nem kürtöli világgá az XV, hogy igényes technikával vértezték fel. Merthogy a 4×4-es hajtása valóban kimagasló. Itt nem arról van szó, hogy amikor elpörögne a hátsó kerék, nyomatékot küld hátra a rendszer, a Subaru állandó összkerékhajtást alkalmaz. Volt alkalmunk hóban próbára tenni az XV-t, és bizony ha csak a hajtást nézzük, túlmutat azon, ami egy emelt hasmagasságú kompakttól elvárható. Késedelem nélküli, semleges és kifinomult rendszerről van szó. Az Imprezával szemben 135 helyett 220 mm az XV hasmagassága, vagyis pontosan annyi, mint a terepen kifejezetten ügyesen boldoguló Foresternek – az XV sem ijed meg a zord útviszonyoktól. Mivel a Subaru egyszerűen kis gyártó ahhoz, hogy széles motorkínálatot vonultasson fel, dízel nincs, a vevő az 1,6-os vagy 2,0 literes, atmoszferikus boxer benzinesek közül választhat, a váltó minden esetben fokozatmentes automata.

Bővítve 1,3 m3-es a raktér

A 156 lóerős 2,0 literes egység szívómotor létére alacsony fordulaton sem vérszegény, pörgetve pedig egészen dinamikusan tudja gyorsítani az autót. A probléma inkább azzal van, hogy a CVT-váltó ellensége a sportos vezetői stílusnak – egy Subarunál szerintem ez nehezen megbocsátható. Sokat dolgoztak rajta, hogy a hagyományos automatákhoz hasonló legyen a működése, de nagy gázadásra felbőg a motor, ennek az erőforrásnak azonban nincs jellegzetes, szép boxerhangja. Városban, ahol nem kell nagyokat előzni, finom a működése, s a CVT jótékony hatással van a fogyasztásra. A benzinmotort és az állandó összekerékhajtást figyelembe véve teljesen elfogadható, hogy vegyes üzemben 8,4 literes átlagot regisztráltunk. S hogy kiknek való az XV? Olyanoknak, akik különbözni akarnak az átlagtól, vagy szükségük van egy kompakt méretű, de komoly összkerékhajtású autóra. Az XV a 2,0 literes motorral 8,5 millióért vihető haza, ezzel 400 000 Ft-tal drágább az Imprezánál. Az EyeSight rendszer mellett a full-LED-es fényszóró is alapáras, s ugyan az XV a drágább kompaktok közé tartozik, képességihez mérten nincs túlárazva.

A futómű jól tolerálja a rosszabb minőségű utakat is. A lejtmenetvezérlő alapáras

Tetszett
• tágas utastér
• körkilátás
• úthibaelnyelő képesség
• jól működő összkerékhajtás

Nem tetszett
• olcsónak ható berendezés
• nagyobb gázadásra felüvöltő motor
• hiányzó boxerhang

Összegzés
Terepjárós felépítése és összkerékhajtása miatt szélsőséges körülmények között nagyot tud villantani a Subaru XV. Bár ára nem túlzó, joggal várnánk nívósabb belsőt.

Subaru XV 2.0i Lineartronic
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: B4/16
Max. teljesítmény: 115 kW (156 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 196 Nm 4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4465/1800/1614 mm
Tengelytáv: 2665 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1550/1555 mm
Fordulókör: 10,8 m
Tömeg/teherbírás: 1514/501 kg
Csomagtér: 385/1310l
Üzemanyagtank: 63 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,4 s
Max. sebesség: 194 km/h
Város/országút/vegyes: 8,7/5,8/6,91 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,5 l/100km
CO2-kibocsátás: 155 g/km
A modell alapára: 7 290 000 Ft (XV 1.6i Lineartronic, 114 LE)
A tesztelt verzió ára: 8 490 000 Ft