Már az első generációs Fabiából is létezett RS sportmodell, de az a 130 lovas 1.9 PD TDI „olajkályhával” korántsem volt a kis izomgolyók netovábbja. Szerencsére az új Fabia RS benzinmotort kapott, méghozzá a VW-csoport többszörös Év Motorja-díjas, 1390 cm3-es, közvetlen befecskendezésű TSI egységét.
Kis méretét mechanikus kompresszor és turbófeltöltő párosa kompenzálja: így a legnagyobb teljesítménye 180 lóerő, maximálisan 250 Nm-es forgatónyomatéka pedig széles tartományban (2000-4500/perc) kiaknázható.
Az 1.4 TSI a két végén égeti a gyertyát
Ez a motor sohasem lazsál, úgy értem, késlekedés nélkül reagál a gázpedál parancsaira (néha kissé túl hirtelen is). Gyakorlatilag alapjárattól fogva határozottan lát munkához, becsülettel meglódítja a kocsit. A pörgős életmódot ki- fejezetten szereti, s azzal hálálja meg, hogy 4000-es fordulat környékén rátesz még egy lapáttal és egészen a piros mezőig elemi erővel húz. A kis sport-Skoda 7,3 másodperc alatt ugrik százra, de még 160-as tempóról is nagyot lép, csak 200 km/órás sebesség felett csökken a lelkesedése. Kihúzatva a hangját is kiereszti a négyhengeres, bentről azonban nem valami lelkesítő az érces mormolás. Közben a hétfokozatú, duplakuplungos automata (kizárólag ezzel választható az RS) villámgyorsan és többnyire jó ritmusban kapcsolgat. Egyedül akkor hajlamos némi töprengésre a DSG, amikor magasabb fokozatban haladva nyomunk egy kövér gázt, s hirtelen több áttételt kellene visszapakolnia. Persze a kormány mögötti váltófül „meghúzásával” lehet ezen segíteni – amúgy ritkán van rá szükség, hacsak nem a saját szórakoztatására használja valaki.
Kellően közvetlen és pontos a kormány, de a rásegítés mértékét kissé eltúlozták, így kevés információval szolgál a kerekek és az út kapcsolatáról. Sajnos a futómű képességeiről nem kaptunk hiteles képet a teszt során, ugyanis téli gumikkal felszerelve a Fabia RS hamar „elvesztette a lába alól a talajt” és az orra lecsúszott az ívről – alulkormányzottsági hajlamát az XDS elektronikus differenciálzár (az egyes kerekek célzott fékezésével segíti a kanyarvételt) sem tompította. Igaz, kikapcsolt menetstabilizáló mellett, gázelvételre meg-megindul a feneke, de a kanyarsebesség még így is elmarad várakozásainktól. Annyi viszont biztos, hogy a feszesebb rugók és lengéscsillapítók, valamint a 15 mm-es ültetés miatt kőkemény a futómű. Minden egyes úthibát éreznek az utasok, rossz minőségű aszfalton meglehetősen ráz, míg a keresztbordákról elpattog a kocsi.
Sportosabb, de nem kérkedik a képességeivel
A hétköznapi használhatóságán csupán ez ejt csorbát. Kényelmesen vezetve végtelenül csendes a motor, a DSG-váltó szinte észrevétlenül teszi a dolgát és hamar felkapcsolgat, így akár 7,0 liter körüli fogyasztással is elmászkálhatunk. Komfortérzetünket némi gumizaj és az autópálya-sebességnél felerősödő szélzaj zavarhatja, de ez minden.
A Skoda utastere tágasnak számít a kategóriában, izgalmakban viszont nem jeleskedik. Az RS-jelzésű háromküllős borkormányt, a sportüléseket és az alumínium pedálsort leszámítva a csúcsmodell pont olyan egyszerű és komor, mint egy mezei Fabia. Ugyanakkor éppen olyan praktikus is: pakolórekeszekből és pohártartóból nincs hiány, a kesztyűtartó dupla fedelű és hűthető, az alaphelyzetben sem szerény csomagtartó pedig bővíthető. Ahogy a többi Skoda, úgy a Fabia RS sem szenved feltűnési viszketegségben. A sportosabb orrkötény és a diffúzorbetétes hátsó lökhárító, a duplacsövű kipufogó, a tetőspoiler és az alufelnik mögött feszítő piros féknyergek, no meg a kettős fényezés harciasabb megjelenést kölcsönöz az autónak, ám az így is visszafogott tud maradni.
Féltestvérei között nemcsak a legpraktikusabb, hanem 5,6 millió forintos árával a legjutányosabb vétel is a Fabia RS – a tüzes kisautók mezőnyében azonban találni olcsóbbat is.
TETSZETT
diszkréten sportos fellépés
kiváló hajtáslánc
használati érték
NEM TETSZETT
túl kemény futómű
izgalommentes belső
ÖSSZEGZÉS
Ha nem lenne ilyen kemény a rugózása, a Fabia RS pont olyan hétköznapi használatra is tökéletesen alkalmas, családi sport(os)kocsi lehetne, mint az Octavia RS – csak kicsiben.
SKODA Fabia RS
Összlökettérfogat: 1390 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó+kompresszor
Max. teljesítmény: 132 kW (180 LE) 6200/min
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 2000-4500/min
Hossz./szél./mag.: 4029/1642/1492 mm
Tengelytáv: 2464 mm
Fordulókör: 10,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1318/475 kg
Csomagtér: 315/1180 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,3 s
Maximális sebesség: 224 km/h
Gyári átlagfogyasztás: 6,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 148 g/km
Alapár (1.2 12V Cool): 2 798 500 Ft
A tesztelt modell ára: 5 653 500 Ft